Anmeldelse

Escape Velocity: Nova

Da nyheten om at Escape Velocity: Nova hadde blitt konvertert til Windows kom var det få hoder som snudde seg. En større spillside presterte til og med å stille det noe arrogante spørsmålet "trenger vi virkelig Mac-spill?".

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4

Handel og oppdrag
De aller fleste lokasjoner har et marked. Som i Freelancer og Elite varierer prisene etter hva lokasjonene produserer og hva de trenger, og du bør naturligvis kjøpe varene billig og selge dem dyrt for å tjene penger. Noen planeter selger helt spesielle produkter med et begrenset, men ofte svært profitabelt, marked. Handel er definitivt den letteste måten å tjene penger på, så det lønner seg å hele tiden være på utkikk etter gode handelsruter.

Det viktigste (lovlige) alternativet til handel er oppdrag. Avhengig av ryktet ditt, hvor du er og hvem du har kommet i kontakt med, kan du finne mange typer oppdrag i oppdragsdatabasen. De vanligste og minst lønnsomme er standard frakteoppdrag (passasjerer og varer). Hvis du har godt rykte vil du få tilgang til hasteoppdrag som du tjener mer penger på - hvis du klarer dem i tide, selvfølgelig. Oppdrag for de mange fraksjonene du har kommet i kontakt med dukker også opp her. For eksempel vil du antakelig tidlig komme i kontakt med United Shipping, og hvis du gjør mange nok frakteoppdrag for dem vil du etter hvert få tilgang til svært luksuriøse kontrakter.

Hvor får du så disse kontaktene? Her kommer baren inn. Hvis du besøker barer kan du etter hvert regne med å komme i kontakt med viktige personer, både i forhold til enkeltstående oppdrag (f.eks. frakte en gruppe mennesker til en planet hvor de skal jakte på fæle romvesner), og i forhold til mer varige foretningsforhold som jevnlig fører til nye oppdrag i oppdragsdatabasen. I baren kan du også gamble, se de siste nyhetene og leie eskorte. Sistnevnte vil si at du leier et skip til å beskytte deg eller frakte varer for deg. Du er ikke begrenset til en eskorte, og du kan få med deg alt fra lasteskip til tunge kampskip.

De fleste oppdragene følger en rimelig enkel mal. Stort sett skal du fly fra planet A til planet B, og tilbake til planet A igjen. Av og til må du hente noe på planet B og føre det til planet C. Noen oppdrag involverer direkte konflikter, men de aller fleste er av en slik art at du kan løse dem uten å fyre av et eneste skudd. Av og til er også oppdragene mer avanserte, og involverer utforsking av fjerne deler av universet eller litt detektivarbeid. Noe som irriterer litt er at i mange av spillets kampanjer må du utføre samme type oppdrag om og om igjen i det som nesten kan føles som en evighet.

Abstrakt presentasjon
Grafikken i EV: Nova er ikke så fryktelig imponerende, selv om den ikke ser direkte stygg ut. Et spill som Freelancer, med sin detaljerte grafikk, forteller deg som spiller at "slik som dette ser spillverdenen ut, og slik ser du og alle de folkene du møter ut". EV: Nova prøver ikke å gjøre det. Ved i stedet å gjøre presentasjonen av spillverdenen abstrakt, overlater det grafikken til din egen fantasi. Det høres kanskje ut som et dårlig forsøk på å forsvare spillets grafikk på, men EV: Nova gjør ikke annet enn det gode bøker og fortellinger har gjort i tusenvis av år - det gir deg en viss idé om hvordan ting er, og overlater detaljene til deg.

Denne tilnærmingen betyr naturligvis at du som spiller får en ekstra utfordring, og det er slett ikke alle som er klare for en slik utfordring. Da historien stort sett formidles via tekst, bør du være både glad i og god til å lese engelsk for å få mest mulig ut av spillet. Forfatterne bak all teksten har gjort en fremragende jobb, og de klarer virkelig å få spillverdenen til å føles levende. Hver planet, måne og større romstasjon har sin helt unike beskrivelse, og disse er spennende å lese. Spillets historier formidles også gjennom tekst, og også her har forfatterne gjort en god jobb.

Lyden er litt skuffende. Tittelmelodien er flott, men ellers er det ingen musikk i spillet. Mange spillere foretrekker det slik, men det hadde vært fint å i det minste ha muligheten til å skru på litt bakgrunnsmusikk skulle en ønske det. Lydeffektene er av variabel kvalitet. Noen, som det smellet som lyder når et skip "hopper" fra ett solsystem fra et annet, høres svært tilfredsstillende ut, men de aller fleste er litt fantasiløse. Variasjonen er heller ikke den største, dessverre.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4

Siste fra forsiden