Europa Universalis III: Heir to the Throne

Slik vil vi ha det!

Smør på flesk smaker egentlig ikke så verst.

Da strategispillet Europa Universalis III ble gitt ut til PC i Januar 2007 ble verden presentert for kanskje det mest ambisiøse og mest omfattende strategispillet til dags dato. Med muligheten for å kontrollere en hvilken som helst nasjon fra 1453 og frem til 1789 ville enkelte kanskje trodd at svenske Paradox hadde tatt seg vann over hodet. Men spillet imponerte med store mendger historisk data og en enorm bredde i strategiske muligheter.

Likevel var det rom for forbedring og gjennom utvidelsespakkene Napoleon’s Ambition og In Nomine fikk spillet ytterligere muligheter. Spillserien har en dedikert fanskare som er svært aktive på Paradox' nettforum og det er etter dialog med disse at utviklerne nå har gitt ut en tredje utvidelsespakke som har blitt titulert Heir to the Throne.

Med en rekke nyvinninger viser Heir to the Throne at det fortsatt er mulig å gi Europa Universalis enda mer dybde. Blant de mest interessante finner vi det nye fokuset på krigføring. En krig er ikke lenger bare en krig. Nå kan du erklære død og fordervelse over dine fiender på en rekke forskjellige grunnlag. Religiøse uoverenstemmelser, kulturelle gnissninger og ønsker om aggresiv ekspansjon er bare et lite utvalg av de mange grunnene til å sende kuler og krutt i retning av nærmeste nabo. Hvilket grunnlag du velger å gå til krig på vil også være avgjørende for fredsforhandlingene i ettertid.

De nye magistratene hjelper deg å holde styr på kongedømmet.

De forskjellige kongehusene som styrer Europa har også fått et nytt fokus. Utviklerne i Paradox har nå lagt til et arvefølgesystem (derav navnet Heir to the Throne). Du må sørge for at monarken din klarer å komme opp med en legitim arving, hvis ikke kan det få katastrofale følger for nasjonen din. Dette byr selvfølgelig også på muligheter når dine rivaler må få til det samme kunststykke. Når en nasjon er delt på midten av borgerkrig, da er øyeblikket kommet for å slå til.

Utvidelsen tilbyr også en rekke andre forbedringer. Blant dem finner vi flere diplomatiske muligheter, mer makt til nasjonen som kontrollerer paven og det hellige romerske riket, og et større fokus på kulturell utvikling. Borte er de gamle ”terra incognita”-områdene, og med muligheten for å sette nasjonalt fokus på en bestemt region har du fått enda et strategisk leketøy.

Det nye systemet for å erklære krig er i seg selv verdt de 20 euroene den digitale utvidelsespakken koster. Dette gir en helt ny vri på hvordan du styrer nasjonen din. Du får nå mange flere muligheter til å gå ut i krig, men nå opparbeider du deg også ”infamy” som gjør deg særdeles lite populær ute i den vide verden. Det er en fin balansegang å følge dine ambisjoner, uten å miste kontrollen på de diplomatiske forholdene til de andre nasjonene.

Oppsamlet pretisje kan nå brukes til å utvide din inflytelsessfære.

De andre nyvinningene føles ikke like viktige hver for seg, men sammen sørger de likevel for at utvidelsen blir ganske ekstensiv. Kombinert med den forrige utvidelsen, In Nomine, føles Europa Universalis 3 nå endelig komplett. Da er det kanskje litt rart at EU3: Complete edition kom ut før denne utvidelsen.

Heir to the Throne er en utvidelse som absolutt er verdt pengene for fans av Europa Universalis-serien som ønsker å presse ut nye timer av strategispillet. Nye krigsmuligheter og en rekke nyvinninger innen diplomatikken gjør at den aldrende klassikeren virker nypolert og like sprek som da den kom ut for snart tre år siden.

Man kan kanskje spørre seg om hvorvidt et strategispill som allerede tilbyr så mye dybde virkelig trenger enda mer. Spillet blir nok ikke mer brukervennlig for førstegangsspillere med denne utvidelsen, men Paradox har selv uttalt at denne er beregnet for fans av serien som kan spillet inn og ut, og har lagt inn mangfoldlige timer i det. Kjenner du deg igjen i den beskrivelsen, da er Heir to the Throne en sikker innvestering som vil fylle strategikvoten din gjennom hele jula.

NB. Europa Universalis 3: Heir to the Throne finnes kun i digital form, og koster 20 euro på gamersgate.com.