EverQuest: Shadows Of Luclin

Ettersom EverQuests noe dalende populæritet har vært betydningsfull for utviklerne, har de nå laget en tilleggspakke som ikke helt kan settes i samme bås som de tidligere tilleggspakkene. Shadows of Luclin gir deg ikke bare muligheten til å utforske nye land områder og få tilgang til en ny rase. Ved å oppgradere til Shadows of Luclin fornyes nemlig all den gamle grafikken i hele spillet.

Side 4

Ikke akkurat en "flying start"
Desember 2001 ble endelig SoL sluppet. Men utgivelsen ble en farse, og spillerne sto i kø for å klage på enhver kundeservice-representant de kunne få kloa i. Ting fungerte bare ikke; de nye landområdene ga elendig framerates og spillere ble kasta ut av serverne konstant. Etter mye om og men begynte patchene å rulle ut og saker og ting begynte å virke bedre. Folk ble ikke kastet ut av serverne lengre, og framerates i de nye områdene ble faktisk bedre, om ikke mye. Den største feilen SoL begår er å være for ambisiøst; grafikken i de nye områdene er ganske enkelt for pen og trenger en elefant av en maskin for å fungere bra. Og slike maskiner har egentlig ikke majoriteten av EverQuest-spillerne, og heller ikke spillere generellt.

SoL kommer i en pent utsmykket cover, og 3 CD-er fyllt med godsaker. Etter installasjonen så bærer det inn i EverQuest som du allerede må ha for å kunne få spillt SoL. Der registrerer du din kopi av SoL og så er alt klappet og klart. Hvis du valgte å fornye grafikken i EverQuest under installasjonen (og det burde du absolutt gjøre), så er det il den radikale forandringen av spiller modellene det første du legger merke til. De orginale modellene var ikke spesiellt mye å skryte av men overgikk nok standardene i 1999 da EverQuest først ble lansert. Hvis du er en tilhenger av å spille troll eller ogre så vil du legge merke til at disse modellene er helt annerledes enn de originale. De ser egentlig ganske mye mer menneskelige ut nå enn de forrige. I tillegg så vil du nå kunne velge flere kombinasjoner av ansikter, og om ikke det var nok så kan du nå også velge skjegg, hårtype og til og med fargen på øynene dine. Du kan også velge fargen på skjegg og hår. Takket være denne forbedringen så ser spillerene i EverQuest langt mer unike ut nå enn tidligere.

I tillegg til forandringene av modellene i spillet, så er også alle de gamle teksturene byttet ut. Det originale EverQuest benyttet seg av veldig små teksturer noe som gikk sterkt utover deres kvalitet. De nye teksturene er ikke annet enn fantastiske og verden blir på sett og vis helt fornyet. Gress, jord, vegger, fjell og ikke minst husene er nå en fryd å se på, og sammen med de nye modellene så endrer helhetsinntrykket seg helt fra originalen. Dessverre så har ikke utviklerne fornyet grafikken på spillets monstre og dyr. Så egentlig oppstår det en litt merkelig stemning når man ser de nye modellene slåss mot en kjempeedderkopp som ble laget for tre år siden. Kanskje er dette en idè til en fremtidig oppgradering? Den nye grafikken i de gamle områdene er i seg selv ikke systemkrevende i det hele tatt og opprettholder systemkravene fra originalen. Det er de nye områdene som er et problem for spillbarheten. Uansett, SOL gjør en glimrende jobb i å oppdatere grafikken i de gamle delene i EverQuest, og dette alene gjør tilleggspakken til et godt kjøp i seg selv.

Side 4