EyeToy: Play

Endelig kan du få dine 15 minutter med TV-berømmelse. Kanskje du alltid har sett på Solid Snake med misunnelse i blikket. Tenkt at ?alt den feite sniken kan snike seg forbi, kan jeg snike meg forbi bedre??

Fotballnikking
Keeps Up er noe så enkelt som et fotballnikke-spill. Spillerens oppgave er å holde en (eller flere) baller i lufta ved å konstant nikke dem på pannebrasken. På sidene av skjermen dukker det merkelig nok stadig opp slemme klovnefigurer som du kan knerte ved å nikke ballen på dem. Dette minispillet kunne nok vunnet på å konsentrere seg om fotballfølelsen som funker helt utmerket, i stedet for å legge inn kunstige elementer som gale klovner. Uansett er det overraskende hvor riktig ballfølelsen er. Garantert en scoring blant yngre ballelskere.

Ghost Chaser ser deg i rollen som spøkelsesjeger (ingen overraskelser der). Du befinner deg på en kirkegård rundt midnatt og skumle spøkelser dukker opp fra gravstøttene. Heldigvis er de ikke så farlige. Du kan jage dem bort ved å vifte kraftig med hendene. Etter hvert som vi tester de 12 ulike spillene begynner et bruksmønster å manifestere seg: de handler alle om å vifte, slå eller veive med armer eller andre kroppsdeler i ganske enkle 2D-miljøer. I et intervju på nettet forteller produsentene at de også planla å lage en luftgitarsimulator med denne teknologien. Det er synd de ikke klarte det, for nesten alle påfunnene på CD-en har litt begrenset levetid som enkle variasjoner over velkjente arkadekonsepter. Det er noe primitivt og urtidsaktig over hele spillfølelsen. Men det teller ikke særlig i stor negativ grad, siden det passer fint med brukergrensesnittet.

Det kanskje kuleste spillet er uansett Boxing Chump, hvor du møter en robot i bokseringen. Spilleren kan blokkere slag, dele ut uppercuts og slå under beltestedet som en ekte tungvektsmester. Det er deilig hvor ekte roboten reagerer på slagene du langer ut, og minispillet er nok det som virker best tilpasset EyeToy-teknologien. Dessverre inneholder spillet så vidt Gamer.no kan se litt for lite variasjon og innhold. En skuffelse som likevel gjøres noe mindre av den überkule highscorefunksjonen, som også åpner veien for å sende bildemeldinger fra PS2. Hvis du klarer å hamre deg inn på toppscorerlista tar EyeToy et foto av deg som belønning. Det er bare å rette seg opp i sofaen, stramme musklene og se passe Mike ”bit meg i øret” Tyson ut for fotografen.

Anmelderen skal komme med en påstand: PlayStation er den mest menneskelige av spillkonsollene. Den appellerer på en måte som ikke primært har med teknologi (Xbox) eller innarbeidede spillikoner som Super Mario eller Zelda (GameCube) å gjøre. Da den ble lansert på midten av 90-tallet snakket den til en helt ny type spillere, til folk som før ikke hadde hatt særlig interesse for interaktiv underholdning. PlayStation klarte kunststykket å fjerne dataspillene fra teknologien - og heve anseelsen så mye at det nesten ble like kult å spille en omgang Tony Hawk som virkelig å dra frem skatebrettet og slå seg fordervet. I bunn av PlayStation-sjelen ligger en dypt menneskelig faktor. Den er sympatisk og en god kompis. Om disse verdiene er skapt med markedsføringspenger eller virkelig er bygget inn i maskinvaren skal jeg ikke svare på (for da tror du jeg er sprø). Det eneste sikre er at Sony er smarte som nå gir maskinen et øye. Et øye som kan hjelpe spilleren til virkelig å bli en del av spillene og som gjør at PS2-en fremstår med enda mer personlighet. Mens Microsoft tydeligvis konsentrerer seg om å lage spillkonsollen sin om til en vanlig PC, går Sony den andre veien og jobber for å gjøre maskinen om til noe vi virkelig kan kommunisere med. Og som kanskje en gang i den nære fremtid kommer til å forstå oss.

EyeToy er åpenbart noe av det mest originale som har hendt på spillscenen de siste årene. For deg som er lei av endeløse kopier og oppfølgere til velkjente konsepter er denne pakka en gylden mulighet til å teste noe helt nytt. Den er en selvskreven partyingrediens, både treningsstudio og kiropraktor i ett, og ekstra kul for alle barn. Men de kanskje mest spennende bruksområdene ligger forhåpentligvis i fremtidige spillpåfunn, sannsynligvis i kombinasjon med online-muligheter. Se for deg at du kan bevege deg i universer med en 3D-figur som bare er deg. Eller at dette er starten på en helt ny og mer intuitiv måte å leke virtuelt på. At grensene mellom ekte og kunstig virkelighet viskes ut og helt nye spillsjangere oppstår. EyeToy er liten og søt, men kan kanskje være starten på store ting. På den annen side kan dette være opphavet til en million variasjoner av ¨”slå ting på skjermen”-spill. I så fall skal Gamer.no bite alle de pompøse ordene i seg og be om unnskyldning.