EyeToy Play 2

Får du stadig mas fra foreldrene dine om at du ikke beveger deg nok i friluft? Heretter kan du åpne vinduet, fyre opp EyeToy Play 2, og vips har de ingen grunn til å mase mer.

Flerspiller med potensial
Flerspillermodusen høres ut som en skikkelig partymodus. Da var det skuffende å oppdage at det egentlig var en forenklet enspillermodus med poengtelling. Det er lite flerspiller å snakke om, bortsett fra at spillet holder telling med hvem som leder, og det er om å gjøre å få mest poeng til slutt (sjokkerende, eller hva?). Spillene her er de samme som i enspillermodusen, bortsett fra at de er sterkt forenklet. I stedet for de hele spillene en finner der, må en i flerspillermodusen velge ut enkelte deler fra de hele spillene som en vil spille. Også her kan du velge vanskelighetsgrad.

Siden det er alle delene til sammen som skaper det morsomme og utfordrende, blir flerspillerdelen litt platt og langt fra det den kunne vært. En får aldri følelsen av at en virkelig konkurrer mot hverandre. Morsomt er det, ingen tvil om det, og på fuktige kvelder kan det være greit å ha en maskin som holder styr på poengene. Likevel er det langt mer underholdene å heller fyre opp enspillermodusen og legge sammen poengene til slutt.

Kreative kuriositeter
Lekerommet er en spennende og kreativ del de har lagt til i EyeToy Play 2. Uferdige ideer har fått liv, og viser litt mer av potensialet konseptet har i seg. Det er ikke bare bevegelsene dine som teller, farger og lyd kan også brukes som kontrollere. Kvaliteten på produktene er ujevn, alt fra dørgende kjedelig til svært underholdende. Blant ideene som utmerker seg, er tanken på å styre figurer med fargede objekter og å styre en undervannsbåt med lyder, for eksempel stemmen din. Lyse lyder vil få ubåten til å gå opp, mens mørke vil få den til å gå ned. Det er om å gjøre å tråkle seg vei gjennom vannet uten å støte borti for mye. Du kan også bokse alt du vil på et hode. Ved hjelp av kameraet kan du få hodet til å ligne hvem som helst, og er du sinna på noen er det bare å lure dem med hjem, ta et par bilder, og når vedkommende har gått kan du ta ut all aggresjon på boksehodet.

Lurer du på om du har uønskede gjester på rommet når du er borte, får du dessuten ditt eget vaktsystem ved kjøp av EyeToy Play 2. Ved hjelp av SpyToy kan du overvåke rommet ditt og ta bilder av inntrengeren. Du kan selv velge om kameraet skal reagere på lyder eller bevegelser, og om TV-en skal se ut som om den er av eller ikke. Du kan også sette på en alarm som vil ule ved eventuelle innbrudd på privatlivets fred. Er du ekstra skadefro, kan du dessuten spille inn en kort melding som vedkommende inntrenger vil få se når han eller hun blir oppdaget.

Grafikken i spillet er så som så, med enkle og noe kantete figurer, men de tjener sitt formål godt. Lyden likeså, den er enkel, morsom og til tider fengende, men blir slitsom i lengden. Kameraet har problemer med å fange raske bevegelser, noe som kan skape irritasjoner over tid. Likevel er det ikke så utbredt at det et stort problem. Du bør også eksperimentere litt med hvilket lys som er best, da kameraet reagerer ulikt i forskjellige typer lys. I spillet kan du selvfølgelig velge ulike språk, kameraets følsomhet, endre lydinnstillinger og så videre.

EyeToy-konseptet har hatt litt over ett år å utvikle seg på, og i EyeToy Play 2 merkes det. Spillet har mye mer å tilby enn forgjengeren, og utviklerne tør å leke litt med forskjellige ideer. Enspillermodusen har flere underholdende spill, og også i lekerommet og i SpyToy vises det at EyeToy har mye å by på. Dessverre er flerspillermodusen langt fra hva den kunne ha vært, uten at den er direkte dårlig for det. Spillene er enkle og intuitive å forstå, og skulle det være noen problemer kan du helt sikkert få hjelp av den lille, søte figuren som alltid er der hvis du trenger ham. Han forklarer mer enn gjerne. En middelmådig lyd og grafikk, samt noen kameraproblemer, hindrer ikke EyeToy Play 2 i å være meget underholdene og forfriskende innovativt.

Merk: Vi beklager det lave antallet bilder i denne anmeldelsen. Det skyldes at Sony ikke har offentliggjort noen ekte skjermbilder til pressen, og vi har ikke anledning til å ta PlayStation 2-skjermbilder selv. Bildene i denne anmeldelsen er manipulerte illustrasjoner levert av Sony.