Anmeldelse

F-Zero: GP Legend

F-Zero GP: Legend fortsetter i god tradisjon etter F-Zero: Maximum Velocity og F-Zero-spillet på Super Nintendo, men tar også med de beste elementene fra F-Zero GX. For eksempel kan du angripe bilene slik du kunne i GX ved å dobbeltklikke på en av skulderknappene. Da får bilen et lite skjold rundt seg og tar et byks til den siden. På denne måten kan du sende motstanderen inn i gjerdene rundt banen, eller sette de helt ute av stand til å fortsette. Trykker du inn begge skulderknappene samtidig får du superfart og kan suse forbi motstanderne. Det som gjør superfarten spennende er at den er knyttet til livet ditt. Du kan bruke den flere ganger i løpet av et løp, men hver gang går også livet ned. Du kan lade opp livet ved å kjøre på grønne ladefelt underveis i løpet.

Biler fra GX
Bilene er mye av det samme vi fant GX og det finnes over 30 forskjellige som du kan låse opp. I Maximum Velocity var det bare fire biler som kjørte bra og var en trussel for deg, mens i GP Legend kan så å si alle være en trussel hvis du kjører dårlig. På de øverste nivåene skal det ikke mer enn en liten feil til før noen kjører forbi deg og ingenting er avgjort før siste sekund. Samtidig er det sjelden du ser mer en tre-fire biler samtidig (på tross av at det er 30 med i løpet). Det kunne gjerne vært enda mer trøkk med flere biler som knuffet på hverandre. Da kunne man kanskje også få brukt angrepet litt oftere enn man får gjort nå.

Spesifikasjonene til hver bil er angitt med fire verdier. Først er det grep, superfart og hvor mye bank bilen tåler, og alle er rangert i en skala fra A til E etter hvor god bilen er på de ulike feltene. I tillegg så har vi vekten til bilen. Etter at du har valgt hvilken bil du vil kjøre kan du også velge på en skala balansen du vil ha mellom høy akselerasjon og høy toppfart.

Flere spennende moduser
Hovedmodusen i spillet er Grand Prix. Der velger du først velger mellom tre forskjellige vanskelighetsgrader, og deretter mellom fire cuper med økende vanskelighetsgrad. I Grand Prix kjører du en serie av fem løp hvor målet er å vinne sammenlagt. I motsetning til Maximum Velocity er det nå 30 "ordentlige" biler som du konkurrerer med, så du slett ikke trenger å vinne alle løpene for å ta i land sammenlagtseieren. Banene er spennende og varierte med flere hindre og overraskelser underveis.

Den kanskje største nyheten i F-Zero: GP Legend er den såkalte historie-modusen. Du starter som den nye karakteren Rick Wheeler, men etter hvert som du spiller kan du låse opp i alt åtte karakterer, deriblant de kjente Captain Falcon og Samurai Goroh. I alt er det åtte forskjellige karakterer du kan spille som, hver med fem oppdrag. Til sammen er det med andre ord 40 oppdrag å klare. Historien blir fortalt gjennom en serie kuttscener fremstilt i typisk anime-stil. Hver karakter kommer fra sin egen unike bakgrunn og har en egen historie som spinner på tvers av handlingene til de andre karakterene. Historiene er ikke alltid de dypeste og beste, men modusen er underholdene nok. Jeg skulle sett større spennvidde i oppdragene hvor noen for eksempel gikk ut på å kjøre en runde på en viss tid uten for eksempel å treffe en eneste mine, eller veggen en eneste gang. De går for det aller meste ut på å vinne et race eller komme i mål før en spesifikk person.

F-Zero: GP Legend GBA GBA

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 4. juni 2004
  • Plattform: Game Boy Advance
  • Utvikler: Nintendo

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Til toppen