F-Zero GX

Da F-Zero kom på Super Nintendo i 1990 var F-Zero det første spillet i det som skal bli kjent som futuristiske racere. Med sin fantastiske grafikk og høye fart fikk spillet mange tilhengere. Spillet fikk sin oppfølger på N64 med F-Zero X, men andre futuristiske spill som Wipeout XL på Playstation stjal rampelyset.

Fantastiske baner
Banene i F-Zero fortjener heder og ære. De er rett og slett briljante. Her kjører du på innsiden store rør som sirkler seg rundt banen eller på utsiden av sylindere. Det er nesten umulig å skille opp fra ned mens du sirkler rundt i 2000 km/t. I andre baner finner vi looper, store hopp, korketrekkere og alt annet du ellers regner med å finne i en berg- og dalbane. På begynnelsen er banene relativt lette mens du etter hvert møter kolossale utfordringer. Du kan nesten si at du til tider konkurrerer mer med banen enn de andre bilene. Snarveier finnes det selvsagt mange av her.

Selv om noen av banene rett og slett er helt ville er det aldri slik at noen av banene blir umulige. Mye takket være de utrolig gode kontrollene i spillet. Alle bilene har ulike spesifikasjoner både når det gjelder tyngde, soliditeten på karosseri, hvor god "boost" og veigrep bilen har. Etter at du har valgt en bil blir du presentert med en skala med akselerasjon på den ene siden og toppfart på den andre. Det gjelder å treffe riktig sted på denne skalaen for hver bane. Dette gjør at det ikke er noen av de 30 bilene i spillet (i tillegg til alle du kan bygge selv) som føles, eller svinger, likt. Du finner fort dine favoritter og da er det bare å perfeksjonere seg innen disse. Skal du lykkes må du lære deg å bruke luftbremsene som er lokalisert på høyre og venstre skulderknapp til riktig tid. Kommer det skarpe svinger må du holde inn begge skulderknappene samtidig for å "drafte" som er hemmeligheten bak å svinge uten å tape fart. Styresystemet er som Tetris: Enkelt å lære seg, men vanskelig å mestre.

Morsom ny historiemodus
Hovedspillet i F-Zero ligger i Grand Prix hvor du kan kjøre cuper på 5 baner på tre forskjellige vanskelighetsgrader. Et friskt bidrag til F-Zero er historiemodus. Her går du inn i rollen som F-Zero-mesteren Captain Falcon. Du kjører bilen Blue Falcon og får fortalt en historie gjennom mange små filmer. Mellom hver film får du oppdrag du må gjennomføre på enten "easy", "medium" eller "hard". Historiemodusen er et friskt pust og er mildt sagt utfordrende. Å komme deg gjennom vil koste deg blod, tårer og svette (håndflater), men du verden så godt det føles når du til slutt klarer det. Ja, du vil faktisk klare det til slutt hvis du legger sjela i det. I tillegg til "Grand Prix" og historiemodusen finner du en "Time Trial" hvor det gjelder å perfeksjonere seg. Du kan lagre et løp og kjøre mot skyggen av deg selv for å se hvor du dummer deg ut og for å ha noe å strekke seg etter.

Når du vinner de forskjellige modusene i spillet får du også billetter som fungerer som penger for å låse opp ting. Du kan bruke dem på å kjøpe ferdigbygde biler, nye kapitler i historie-modus eller diverse bildeler. Etter hvert som du spiller blir nye og bedre (og dermed også dyrere) bildeler tilgjenglige. Du kan sette de sammen slik som du selv ønsker til en forhåpentligvis god bil. I tillegg kan du fargelegge hver bildel individuelt og klistre på fire emblemer/logoer på hver bil. Er du ikke fornøyd med emblemene som allerede er i spillet kan du skape dine egne. Det er gøy å se din klumpete røde, grønne og blå klovnebil med leopardskinn emblemer på sidene knuse alle de andre vakre standardbilene.