F-Zero GX

Da F-Zero kom på Super Nintendo i 1990 var F-Zero det første spillet i det som skal bli kjent som futuristiske racere. Med sin fantastiske grafikk og høye fart fikk spillet mange tilhengere. Spillet fikk sin oppfølger på N64 med F-Zero X, men andre futuristiske spill som Wipeout XL på Playstation stjal rampelyset.

Følg med på livet
Det som gir F-Zero såpass med dybde som spillet faktisk har er måten "boost"-funksjonen er utformet på. Livet ditt og den tigjengelige "boosten" er nemlig to sider av samme sak. Når du bruker "boost" kjører du styggfort, men du mister samtidig liv. Dette gjør at du fortløpende må vurdere når det er best og bruke "boost" eller om du bør spare på livet ditt. På hver bane er det i hvert fall ett felt som lader opp livet ditt når du kjører på det, men er du uheldig klarer du kanskje ikke å komme fram til det eller får bare ladet opp livet delvis. Da har du en farefull runde foran deg.

Selv om F-Zero ikke har de typiske våpnene du finner i mange andre futuristiske racere finnes det faktisk teknikker du kan bruke for å slå ut fiendene. Underveis på de fleste baner finnes det områder som ikke er avgrenset av noen form for gjerder. Faller du ned her sprenger bilen din og du dør. Med litt trening kan du bruke z- og x-knappene til å slå motstanderen ut av banen. Trykker du på z foretar du en heroisk spinnmanøver med bilen som da blir vanskeligere å kontrollere, men også dødelig for dine konkurrenter. Den andre, og mer kontrollerte teknikken er x-angrep. Trykker du på x foretar bilen din et lite hopp til en av sidene og kan med det slå dine motstandere ut av banen.

Bildeler kan du også få ved å bruke minnekortet ditt i arkadeversjonen av spillet: F-Zero AX. Det er baner og bildeler som først kun er tilgjengelig i AX, som du kan bruke hjemme etter at du har spilt. Du kan også låse det opp ved mye spilling i GX, men det vil ta betydelig lengre tid. Du kan også vise fram dine egne spesialbygde biler fra GX på den lokale arkaden. Dessverre har ikke vi fått testet dette da vi rett og slett ikke kjenner til noen F-Zero AX-maskiner i nærheten, men det er absolutt en artig funksjon.

F-Zero har blitt et heftig bilspill, uansett hvilken bås du velger å plassere det i, og er uten tvil det beste spillet innen futuristisk racing. Med en fantastisk banedesign og fartsfølelse er dette et godt kjøp for alle som liker fart og spenning. Vankelighetsgraden i spillet er høy og det vil kanskje skremme noen vekk. For de av dere som derimot elsker å prøve og feile til du klarer det perfekte racet er dette spillet dere har ventet på. F-Zero GX er et spill som ikke bare lever opp til seriens gode navn og rykte, men som bringer ny heder over en flott serie.