Anmeldelse

F1 2002

Du tramper gasspedalen helt i bånn og ser at turtelleren går over 10.000 RPM. Mekanikerne har jobbet hele natten for å få bilen i perfekt stand. Adrenalinet farer gjennom blodet i det du kjører inn på banen samtidig som tusenvis av elleville fans roper og skriker i ekstase. Her gjelder det å være konsentrert til målstreken er passert. Velkommen til Formel 1.

Side 1
Side 2
Side 3

Problemer med fullscreen anti-aliasing
Under 3D setup som følger med F1 2002, har du en del innstillinger for grafikken. Jeg tenkte at nå skal jeg virkelig trå til med den høyeste oppløsningen, med flest detaljer, som over hodet var mulig. Nøyaktig frames/bilder i sekundet (FPS) er jeg ikke helt sikker på, men det gikk helt fint til jeg slo på anti-aliasing. Uten den gikk det helt fint i 1600 x 1200 32-bits. Når den ble slått på, datt FPS drastisk ned til det som ikke var spillbart. Helt ned i den laveste oppløsningen var det umulig å spille. Ikke vet jeg hva som var problemet, men jeg anbefaler heller å skru av anti-aliasing og heller øke oppløsningen. 1600 x 1200 32-bits sier vel litt om hvor pen grafikken kan bli. Og den er faktisk veldig bra i F1 2002.

Typisk for EA i de siste spillene er at motoren ikke krever så kraftig maskin som man kanskje skulle tro, til tross for den høye oppløsningen du kan kjøre. Mye fine detaljer, bortsett fra publikum, men det legger du ikke merke til når du suser forbi i over 200 km/t. Hvis du har prøvd andre spill fra EA som inneholder publikum, så vet du hvordan det er i F1 2002 også. Når du velger kamera fra førerhuset, har du faktisk alle de detaljene som er inne i en Formel 1 bil. De aller nyeste elektroniske oppfinnelsene er også lagt til for å lage bilen så realistisk som mulig. Det jeg synes er litt dårlig med akkurat disse kameraene fra førerhuset, er speilene. De har ikke den samme klarheten som resten av spillet, og ødelegger litt av den fine opplevelsen. Du ser at det er en bil der bak, men ikke så mye mer enn det. De forskjellige værfenomenene er også på plass. Regnet blir gjenskapt på en fin måte, og i godt vær skinner solen ned på bilene så den nesten blender en stakkar. Grafikken er såpass bra at du virkelig får den rette fartsfølelsen. Speedometeret viser 270 km/t, og du er like nervøs som om det skulle vært en virkelig kjøretur. Noe som var litt komisk med akkurat dette, var at jeg ble fartsblind. Bilen sto stille, trodde jeg, men det var ikke de som jobber i depoet enig i, og da jeg så ned på speedometeret, viste det faktisk 60 km/t. Dette beskriver virkelig hvor mye EA har jobbet med å gjøre spillet så realistisk som mulig.

EA sin klassiske musikk
Selve musikken i menyene til EA har egentlig ikke forandret seg mye i F1 2002. De har fortsatt den elektroniske varianten som de har hatt i de forrige spillene sine. Dette har på en måte blitt et varemerke for EA Sports. Har du spilt noen andre titler fra produsenten, vet du akkurat hvordan det lyder. Ellers i selve spillet er ikke lyden noe å klage på. Autentiske opptak fra motorlyden av en Formel 1 bil, gjør at det blir så realistisk som over hodet mulig. Egentlig er det ikke så mye å si om selve lydeffektene. Det er jo en grense for hvor mange forskjellige lyder du kan oppfatte når du sitter 1 meter fra en motor som kan få bilen til å komme opp i mot 300 km/t. En høy intens lyd som varer løpet ut er det du kan forvente deg. Og det er jo akkurat sånn det er å sitte i en slik fartsmaskin; bråkete og trangt.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden