ANMELDELSE: F1 2010
Anmeldelse

F1 2010

Denne artikkelen ble opprinnelig publisert på nettstedet Spillverket, og er ikke skrevet av redaksjonen i Gamer.no. Spillverket ble slått sammen med Gamer.no den 12. januar 2011, og vi har lagt ut artikkelarkivet som en tjeneste for gamle og nye lesere. Les mer

Selv om jeg ikke har noe tidligere bekjentskap med F1-serien, var jeg likevel nokså optimistisk i det jeg første gang startet opp F1 2010. Spillet kom tross alt fra Codemasters, et studio som har bevist gang på gang at de vet hvordan man lager underholdende bilspill. Men når det er sagt, en viss skepsis var også tilstedeværende – tross alt dreier det seg jo om Formel 1, den mest monotone motorsporten av alle. Eller?

Konsentrasjon, konsentrasjon og konsentrasjon

All skepsis fløy heldigvis ut av vinduet få minutter etter spillet var i gang. For bare ti minutter etter spillet var i gang var jeg hektet. Spillet suger tak i deg som en sugekopp, og slipper ikke før du ber om nåde. F1 2010 er nemlig hjernetrim på høyt nivå.

Velkommen skal du være.
Velkommen skal du være.

Jeg anser meg som nokså godt vant rundt både biler og bilspill. Jeg har blitt imponert før, men fartsfølelsen F1 2010 leverer er utvilsomt den beste hittil. 300 km/t i F1 2010 føles vidunderlig nærme virkelighetens 300 km/t. Resultatet er en innlevelse som få bilspill klarer. Etter noen timer med F1 2010 kan man faktisk godt forstå at F1-førere sier det er like mentalt krevende å kjøre Formel 1 som det er fysisk: De gangene man krasjer i F1 2010 er det som regel fordi man plutselig begynner å tenke på noe annet, og ikke neste sving.

Detaljer er alt

"Alle fire hjula er skrudd på?"
Siste gjennomgang.
Siste gjennomgang.

Og det er nemlig ikke rent lite man skal tenke på; Har jeg nok bensin? Hvor mange runder til tåler dekkene? Operer motoren på rett temperatur? Er det fare for regn? Og selvsagt, selve kjøringen. Heldigvis slenger ikke spillet alle elementene i fanget ditt på en gang, men innfører de derimot gradvis. Resultatet er at man sakte, men sikkert lærer å beherske nye elementer mens man samtidig jobber seg videre i spillet.

Når det er sagt, første gang det begynte å regne og jeg fortsatt hadde fem runder igjen gikk det galt. Dekk og oppsett av bilen er nemlig nok en nøkkelfaktor du må gi spesielt mye fokus. “Slicks” funker utmerket så lenge banen er tørr og innkjørt, men det skal bare en liten vanndam til før du smadrer ingeniørkunst verdt millioner inni autovernet. En erfaring som altså ble dyrkjøpt. Og likeså fungerer det dårlig å ha en bil oppsatt for regnvær når banen er tørrere enn gipsplater – i hvert fall om ideen er å passere målstreken dette millenniet.

Pit-stopp er selvsagt med.
Pit-stopp er selvsagt med.

Codemasters skal ha all heder og honnør for deres fokus på detaljer. Ikke så mye mengden av de, men heller hvordan de presenteres og hvordan de alle fungerer i praksis. Detaljer er alt i Formel 1, også i F1 2010. Krangler du med detaljene, blir de fort din verste fiendene – og løpet dermed antageligvis ødelagt. Får du de derimot med på din side kan de gjøre en verden av forskjell. Det handler altså om å skaffe seg alle de fordelene man kan. Tross alt, vi snakker om en sport hvor hundredeler kan være forskjellen mellom første- og andreplass.

Det høres kanskje en anelse kjedelig ut å fikle med detaljer fram og tilbake. Men faktum er at man faktisk merker forskjell fra eksempelvis dekktype til dekktype og fra biloppsett til biloppsett. Og ergo føles det faktisk hensiktsmessig. Ikke minst er summen av alt når det kommer sammen rett og slett glimrende – en naturtro og fantastisk underholdende kjørefølelse.

Kommentarer (21)

Forsiden akkurat nå

Til toppen