F1 Career Challenge

EA Sports årlige versjon av Formel 1-sirkuset er her, men denne gangen er det ikke en ny sesong som står og venter i butikkhyllene, det er fire gamle. F1 Career Challenge dreier seg, som navnet tilsier, om å gjøre en karriere innen denne glamorøse motorsporten.

Elendig motion-capture
I små mellomsekvenser i karrieremodusen vises det hvordan mekanikerne er fornøyd med din innsats. Disse skal visstnok være animert ved hjelp av motion-capture, noe som høres helt fantastisk ut. Jeg skulle likt å møte på personene som stod for de bevegelsene. Når teamet applauderer er det vanskelig å bestemme seg for om gråt eller latter er mest passende. Det finnes ikke ord for så elendig animasjon, det må bare oppleves! Flyten er et annet kapittel som ikke holder mål. Så lenge det bare er en eller to biler på skjermen er alt fryd og gammen, men når flere biler er samlet blir det hakking og unøyaktigheter. Starten kan rett og slett være et mareritt, det hadde vært vanskelig nok å manøvrere seg helskinnet gjennom kaoset av biler og deler med brukbar framerate. Det er virkelig synd at slikt ikke blir prioritert høyere. En annen unødvendig svakhet er at skjermen plutselig skifter til sort/hvit samtidig som bildet blir lavere i slutten av løp hvis poengplassering er innen rekkevidde. Dette er ment å være en stilig effekt, men i praksis er det et forstyrrelsesmoment som lett fører til besøk på gressplenen i siste sving.

Når karrieren er på hell er det godt at spillet har modusen quickrace å tilby også. Her står du fritt til å velge sesong, team, sjåfør og bane. Flere valgmuligheter er også tilgjengelige, du kan for eksempel velge å kjøre alt fra 4 runder til et fullt løp på rundt 70. Vær, skade, gir, dekkslitasje, bensinforbruk, FIA-regler og kvalifisering er andre momenter som kan settes opp etter eget ønske. Multiplayer er også en mulighet, to spillere (fire med multitap) kan konkurrere med splitscreen på samme TV. Valgmulighetene her er litt begrenset, øvelse og kvalifisering er for eksempel ikke mulig, men løpslengde og hvorvidt datastyrte motstandere skal være med er valgfritt. Spillflyten i splitscreen er ikke merkbart dårligere enn i singleplayer, og kameravinkelen er god, så denne delen av spillet kan fint by på litt underholdning. Ulempen med Formel 1 er imidlertid at det er svært små marginer som er avgjørende, så det blir lett til at spillerne blir dandert utover banen slik at det blir liten grad av direkte konkurranse dem imellom. AI-styrte konkurrenter er derfor å anbefale for å få mest mulig ut av multiplayermodusen.

F1 Career Challenge er en tittel som det er vanskelig å anbefale for en spesiell gruppe. Det havner kanskje litt mellom to stoler; det er for krevende for de som ikke liker Formel 1, men samtidig ikke realistisk nok for innbitte tilhengere av sporten. Synes du Formel 1 er artig, uten at du er spesielt interessert kan dette derimot by på noen timer underholdning, spesielt hvis du kan leve med et spill som balanserer hårfint mellom arkade og simulator. Grafisk er det pent å se på, men frameraten er dessverre for dårlig i en del tilfeller. Motorlydene gjengir hestekrefter og høyt turtall godt, men uten å briljere på noen måte. Den kunstige intelligensen er det heller ikke mye å si på, motstanderne forsøker å unngå å kjøre på deg og holder idealsporet nokså godt, men deres forbikjørsler lyser ikke alltid av Mensa og sjakk. Dette er trolig ikke et spill som appellerer til de store masser. Har du en tidligere versjon av serien vil du nok ikke ha mye igjen for å oppgradere, men ønsker du et F1-spill for et løp eller to en gang i mellom kan det være et spill for deg. Det forutsetter riktignok at du ikke har PC, for da har EA Sports bedre saker å tilby i sjangeren.