Sniktitt

Far Cry

Vi har akkurat vært en tur hos Ubi Soft og fått kikke på en del av deres viktigste kommende titler. Blant de viktigste av de viktige i år er spillet Far Cry, utviklet av tyske Crytek i samarbeid med Ubi Soft.

For å lage dette spillet gikk Crytek så langt som å lage en helt egen 3D-motor kun for Far Cry. Motoren har vært under utvikling i flere år, og det siste året har de to selskapene samarbeidet om å utvikle Far Cry i motoren.

Dette spillet er et glimrende eksempel på typen spill vi vil se mer av den kommende tiden. Gamere har en lys tid i møte med mengde av innovative og ekstremt spennende titler. Far Cry er definitivt med i denne kategorien. Spillet er en førstepersons 3D-skyter som blant annet utspiller seg i et tropisk paradis. Det er i alle fall et paradis helt til du får lov til å gå løs på det. Det er deg alene mot mengder av farlige fiender med fæle skytevåpen. Skummelt. Ikke bare har de slemme våpen og skyter etter deg, de er farlig intelligente denne gangen. Det er bare én skriptet sekvens i hele spillet, og det er to helikoptere som kommer og slipper av noen fiender. Alt annet vil utvikle seg ut i fra hvordan du spiller. Bruker du hodet og sniker deg forsiktig fram vil du kunne overliste fienden. Skulle de merke at du nærmer deg vil de prøve og ta deg ut, klarer de ikke det vil de tilkalle hjelp.

Miljøet vi fikk se var en tropisk øy, med jungel, vakre strender og palmer i overflod. Og så klart enorme mengder skurker som du skal skyte. 3D-motoren er laget slik at alt du ser rundt deg er bygget opp for å kunne skytes i fillebiter. Det være seg steiner, fjell eller bygninger, så lenge du har heftig nok våpen. Med det i mente hjelper det som oftest ikke for fiendene at de er smarte nok til a gjemme seg bak vegger og andre ting. Fienden er nemlig smarte nok til å benytte seg av ting i miljøet for å gjemme seg og få dekning. Du vil se en patrulje komme stormende mot deg for så å dukke bak en stein eller palma. Derfra vil de løpe fra dekning til dekning fram til de er nære nok til å plante en kule i panna på deg.

Motoren har gitt Crytek mulighet til å lage spillet slik at du kan se nærmest inn i det uendelige. Det kan lett se en kilometer om du vil. Har du de rette våpnene kan du også lett snikskyte på lang avstand. Spillet inneholder en lett blanding av nærkamp og kamp over store avstander. Siden det er snakk om så store avstander og store, åpne brett, vil du også kunne benytte deg av en del av kjøretøyene du ser rundt deg. Til rådighet har du to biler, to båter og en paraglider. Ved siden av terreng og objekter som kan skytes i fillebiter har motoren kraft nok til å vise noen virkelig avanserte og imponerende dynamiske lys og skygge effekter. Her er det ikke spart på noe. Skyter du hull i en trevegg vil du se en stråle lys komme inn i rommet. Skyter du på en lampe i taket vil den vaie slik at skyggene dynamisk forandrer seg i rommet. Vi fikk se at spilleren skøt hull i et damprør. Skyggene tegner seg realistisk i dampskyene når lyset treffer objekter foran.

Gjennom hele spillet vil du se hvordan spillemodellene er programmert med såkalt "ragdoll"-fysikk. De vil falle realistisk om du skyter dem eller dytter til dem. Skulle en av dem lande i vannet, vil du se ham flyte med ryggen opp mens armer og ben henger sløvt ned under vann. Mellom en del av oppdragene, eller som avbrudd inne i et oppdrag, vil du få spille små minispill. Et vi fikk se var når du skulle løpe ut av en korridor for å unslippe en eksplosjon bak deg. Spillet er ventet ute i slutten av 2003 til PC og tidlig neste år på Xbox. Det ryktes at en PS2-versjon er i utvikling også, men når den eventuellt er klar er ikke sikkert. Hvordan en PS2 skal kunne klare å kjøre et så grafisk avansert spill som dette er dog et passende spørsmål.

Siste fra forsiden