Feature

Spillåret 2020

De beste og mest skuffende spillopplevelsene fra 2020

Her er vår kåring av årets spill.

1: Enspiller, flerspiller, originale idé
2: Musikk, lyddesign, visuell design
3: Historie, skuffelse, overraskelse

Med to tredjedeler av kåringen unnagjort står vi igjen med tre kategorier og ni spill. Her skal vi hedre spillene som engasjerte oss med sine eminente fortellinger, spillene som skuffet oss av forskjellige grunner, og spillene som tok oss på senga.

Husk at du om få dager kan lese om våre personlige favoritter fra året som gikk. Og om du synes noen spill mangler på denne lista, eller er underrepresentert i noen kategorier her, kan du banne på at du der vil finne minst én person du kan enes med, i hvert fall om noen spill.

Beste historie

    1. The Last of Us Part II

      Tilgjengelig på PlayStation 4.

      The Last of Us Part II har vært en av årets mest kontroversielle spill. Historien starter noen år etter det første spillet, og har en helt annen tone enn det første. Der forgjengeren hele veien handler om håp, kjærlighet, vennskap og familie, er hevn drivkraften i historien i store deler av det nye spillet.

      Det nye spillet lar oss oppleve universet gjennom antagonisten sine sko, som bygger forholdet vårt til begge partene. Dette skaper nyanser der det før var mye svart og hvitt. Vi blir også introdusert til en rekke nye figurer, som har den samme dybden som vi forventer av utvikler Naughty Dog.

      Slutten på spillet har delt fans av serien, og det samme gjelder nok blant oss i redaksjonen. Mange mener slutten gjør reisen vi, Ellie og Abby tar noe meningsløs. Andre hyller utvikleren for å gjøre noe nytt.

      Det er uansett liten tvil om at utvikleren engasjerer hele veien, og har levert en historie som kommer til å røre ved deg på flere måter. Spill slik som dette, som henger med deg i dager, uker etterpå, de er sjeldne.

  1. Hades


    Tilgjengelig til Windows, MacOSX og Nintendo Switch.

    Gresk mytologi er ikke et nytt bakteppe for et spill, men Hades klarer å bringe mytologiske guder og helter til live på en helt ny måte.

    Zagreus er sønn av Hades, herre over dødsriket. Pappa er kjip og Zagreus vil unnslippe helvete for å leve med onkel Zevs og resten av den kule slekta på Olympus. Historien følger gameplayet perfekt, og når vi mislykkes i å rømme hjemmefra, klarer ikke de andre figurene å la være å omtale rømningsforsøkene våre – enten med oppmuntring eller syrlighet.

    Hefaistos, Apollon, Demeter, Akilles og mange andre skikkelser fra mytologien dukker opp for å støtte Zagreus med råtøffe våpen og egenskaper. De utgjør et herlig, fargerikt og morsomt figurgalleri. Er det forresten lov å utnevne Dionysus til favorittkompis? Gjett om guden over vin og sang er klar til å arrangere en heidundranes fest for oss så snart vi kommer oss ut fra dødsriket!

    Og når vi endelig kommer oss ut, og vi tror det hele er over – da begynner den faktiske historien. Det er nemlig mulig at Zagreus ikke har visst alt om familien sin, og dramaet som følger ville ha gjort selv Homer og Vergil stolte som haner.

  2. Final Fantasy VII Remake


    Tilgjengelig til PlayStation 4.

    23 år etter lanseringen av det opprinnelige Final Fantasy VII, kjenner nok spillere flest til historien om Cloud, Aeris, Sephiroth og gjengen. En av de aller beste historiene fra Final Fantasy-universet står seg fortsatt den dag i dag, og i Final Fantasy VII Remake får vi gjenoppleve den flottere enn noen gang.

    Det er imidlertid ikke helt den samme historien vi får servert i nyversjonen. Fundamentet er fortsatt det samme som før, men Square Enix og spillsjef Tetsuya Nomura sender heltene ut på flere nye veier – med alt fra små avstikkere til endringer som tilsynelatende kan påvirke historieforløpet i omfattende grad.

    Så langt har vi bare fått det første kapittelet i denne storslåtte sagaen, og når resten kommer er dessverre ikke godt å si. Det vi har fått har imidlertid vekket mersmak for mange i redaksjonen, og vi gleder oss stort til å finne ut hvilken retning Square planlegger å ta denne fortellingen.

Største skuffelse

  1. Warcraft III: Reforged

    Tilgjengelig til Windows, MacOSX.

    Blizzard har tråkket i salaten en rekke ganger før, men Warcraft III: Reforged er deres svakeste prestasjon på lenge. Dette prosjektet skulle gi oss en glattpolert nyversjon av strategiklassikerne Warcraft III: Reign of Chaos og The Frozen Throne, men har istedenfor klart å pådra seg kallenavnet «Warcraft III: Refunded». Dette på grunn av tomme løfter og manglende kjærlighet for kildematerialet.

  2. Enspillerdelen og den generelle historien er fremdeles like storslagen som i 2002, men flerspillerdelen og presentasjonen er mangelfull. Spillet ser kanskje litt bedre ut, bare som følge av at det har gått atten år siden sist, men selv om teksturene, animasjonene og oppløsningen fikk seg et ansiktsløft, er det forbausende lave standarder på det grafiske kvalitetsnivået i nyversjonen.

  3. Utseendet var derimot ikke det største problemet til spillet da det kom i januar. Spillet var ikke ferdiglaget til tross for en utsettelse, og gjorde på mange måter et teknisk mageplask. Oppgraderte kameravinkler og nye dialogsekvenser måtte tydeligvis utebli, selv om det egentlig skulle vært en del av pakka. Mange av komponentene som bygget opp den gamle flerspillerdelen – slik som selvlagde kampanjer, klaner og LAN-funksjonalitet – ble enten delvis nedgradert, eller fullstendig fjernet. For ikke å snakke om at den klassiske versjonen av spillet fikk sin egen nedgradering på grunn av at det ble erstattet av Warcraft III: Reforged, slik at nyversjonen gikk utover spillere som ikke hadde noe interesse for en oppusset versjon i utgangspunktet.

      1. PlayStation 5-lanseringskaos


        Svært lite tilgjengelig.

        Årets konsollansering har rett og slett vært en fiasko. Det har vært vanskelig nok å få tak i en av de nye Xbox-konsollene, men Sony har virkelig tatt kaken. Selv mange av dem som bestilte ved første sjanse i april får ikke konsollen før godt uti 2021.

        Men det var de siste rundene med forhåndsbestillinger som virkelig fikk sinnene til å koke, både mot Sony og norske nettbutikker. Spesielt Elkjøp fikk gjennomgå som følge av tekniske problemer ved forhåndsbestillingen i november, der konsollene forsvant på få sekunder. Over 60 000 var innom nettstedet deres for å sikre seg en av de fåtallige konsollene.

        Etter at de første konsollene begynte å dukke opp i postkassene til folk, havnet flere eksemplar på Finn.no til voldsomme priser. Selv med priser fra 15 000–20 000 kroner har mange blitt solgt kjapt.

        Sannsynligvis må norske spillinteresserte vente til langt over nyttår før det kommer nye sendinger til butikker her til lands. De få som har fått en PlayStation 5 har kunnet kose seg med et knippe lanseringsspill, men de store enkeltspillene lar foreløpig vente på seg. Slik sett kunne det vært verre.

      2. Empire of Sin


        Tilgjengelig på Windows, MacOSX, PlayStation 4,Xbox One og Nintendo Switch.

        Romero Games kunne hatt en aldri så liten strategislager i fanget med Empire of Sin, om de bare hadde klart å lande prosjektet skikkelig. Markedsføringen ga spillet en fascinerende aura som ikke endte opp med å stemme overens med det ferdige produktet. Spillet var basert på en kjempeinteressant ide, som blandet taktisk kamper, rollespillelementer og storstrategi med et bakteppe av organisert kriminalitet på 1920-tallet. Bare dumt at de taktiske kampene var uinspirerte XCOM-kopier med hjernedøde fiender, rollespillelementene føltes som et overflødig feilfokus, og at storstrategien var så oversimplifisert. Chicago og tiåret i fokus kunne tidvis se vakkert ut, men både navigasjonen langs byens mange distrikter, så vel som brukergrensesnittet, føltes ekstremt klønete, stygt og lite funksjonelt.

        Kort oppsummert var vi begeistret for prosjektet til det nyformede Romero Games. Det kunne gjort det bra på både PC og særlig Switch, men sluttresultatet er såpass rotete at det nesten ikke er godt nok for «Early Access» en gang.

    Største overraskelse

      1. Among Us

        Tilgjengelig på Windows, Nintendo Switch,iOS og Android.

        Om det var noen som fortsatt tvilte på hvorvidt såkalte «influencere» faktisk har noen innflytelse på spillbransjen, la Among Us den diskusjonen død i år. Spillet fra 2018 hadde aldri fått den helt store oppslutningen, før det plutselig eksploderte på strømmetjenesten Twitch i sommer.

        I spillet må opptil ti spillere forsøke å avdekke en eller flere bedragere, hvis oppgave det er å ta livet av mannskapet uten å bli oppdaget. Det sosiale aspektet er langt viktigere enn spillmekanikkene i seg selv, og resultatet er en opplevelse som endrer seg drastisk fra runde til runde og avhengig av hvem man spiller sammen med.

      2. Den voldsomme populariteten kom ikke bare overraskende på spillere, inkludert en stor del av oss her i redaksjonen. Tremannsstudioet bak suksessen – Innersloth – fikk seg nok også en støkk da salgstallene plutselig raste i været over natta. Utvikleren har siden skrotet planene om å lage en oppfølger, og jobber nå for å tilby flere og bedre tjenester for de mange, mange spillerne som har latt seg rive med av fenomenet.

      3. Astro's Playroom


        Tilgjengelig på PlayStation 5.

        De som har fulgt med på de foregående utfluktene til Astro Bot og kompani, vet at det er ingen hemmelighet at de japanske utviklerne i Team ASOBI! kan det å lage søt og engasjerende spillmoro. Likevel var det nok ikke så mange som hadde sett for seg at Astro's Playroom – i utgangspunktet lite mer enn en gratis demonstrasjon som følger med alle PlayStation 5-konsoller – kom til å bli et skikkelig herlig og omfattende dypdykk i PlayStation-familiens fortid, nåtid og fremtid.

        Her kryr det nemlig ikke bare av spennende plattformsprang, hinderløyper, «speedrun»-muligheter og digg samlemani, men det er også tonnevis av utrolige referanser til fordums PlayStation-storheter å spore. Omgivelsene er proppfulle av henvisninger til alt fra God of War, Heavy Rain og Death Stranding, til Ape Escape, Flower og PlayStation Home, og det er rett og slett en sann fryd å oppdage alt spillet har å by på.

        Når det i tillegg er en fenomenal «showcase» for de mange spennende funksjonene DualSense og PlayStation 5 har å by på, er det all grunn til å feire Astro's Playroom som et av årets klare positive overraskelser.

      4. Genshin Impact


        Tilgjengelig på PlayStation 4, Windows, iOS , Android og PlayStation 5.

        For veldig mange kom nok Genshin Impact brått og uventet ut av ingenting. Og mange hadde nok også avskrevet spillet da de leste hva det skulle være. Et gratisspill med «gacha»-mekanikker der man kan bruke uendelig med penger på å gamble etter nye figurer. Men samtidig et spill sterkt inspirert av The Legend of Zelda: Breath of the Wild.

        Overraskelsen ligger nok mest i at det faktisk er et skikkelig bra spill, og det tok store deler av spillverden med storm. Bak de mange skremselsordene lå det et skikkelig solid, vellaget og bra åpen verden-spill. Kampsystemet har masse dybde og rom for tilpasninger, figurgalleriet er solid og til og med historien er ganske ålreit. Stjernen i spillet er allikevel den store verdenen utviklerne har skapt, som har masse rom for utforskning, og som premier spillerne hele veien.

        Og sist, men definitivt ikke minst, så er spillet ganske generøst med å gi ut spillvaluta som gjør at du kan gamble på nye våpen og figurer ganske ofte, helt uten å bruke en eneste krone på spillet. Kryssplattform med mobil og synkronisering av progresjon er også et stort pluss i boka.

Er du på utkikk etter andre gode spill fra 2020?
Se oversikten over hvilke spill som har scoret best i anmeldelser hos Gamer.no i år

1: Enspiller, flerspiller, originale idé
2: Musikk, lyddesign, visuell design
3: Historie, skuffelse, overraskelse

Siste fra forsiden