Feature Den store krigen

Flyspillet Wings Over Flanders Fields har fått strålende mottakelse.

Lær mer om første verdenskrig med disse spillene

Krigen som brøt ut for 100 år siden har fått en rekke interessante spill det er verdt å kikke på.

Den kalles for The Great War. Ikke «great» som i kul og bra, men som i stor. Gigantisk. Altoppslukende og omfattende. Det var den store krigen, den største av de alle, der hele verden var involvert. Indere, amerikanere, afrikanere og utallige europeere måtte bøte med livet i skyttergropene. I fire blodige år var Europa delt.

Først da trusselen om en ny verdenskrig truet i horisonten begynte man å bytte ut uttrykket med «første verdenskrig». Andre verdenskrig ble oppfølgeren som overskygget The Great War. Til tross for over 37 millioner døde sivile og soldater i første verdenskrig skulle andre verdenskrig – med over 60 millioner omkomne – bli krigen over alle kriger.

Andre verdenskrig har blitt dramatisert, romantisert, filmatisert og dokumentert i over 70 år. Mens det finnes utallige tegneserier, bøker, filmer og spill om kampen mot nazistene har den første verdenskrigen fått adskillig mindre eksponering i underholdningsmedier. Det er ikke så rart. Det er alltid det ferskeste som føles nærmest og fenger mest. Andre verdenskrig ble langt bedre dokumentert på film og i fotografier enn den første krigen, og dermed en krig det er lettere å minnes. Ikke minst hadde andre verdenskrig en ondskap, et persongalleri og en dramaturgi som gjør det enkelt for regissører, forfattere og spillskapere å skape underholdning som seerne, leserne eller spillerne kan relatere til.

I år er det 100 år siden første verdenskrig brøt og forrige uke hedret Ubisoft jubileet ved å lansere eventyrspillet Valiant Hearts: The Great War. Valiant Hearts har sine mangler, men er et særdeles lærerikt spill om første verdenskrig, med kunstneriske innblikk i hvordan livet var på frontlinjene i Frankrike under krigen. Mens jeg kan svært mye om andre verdenskrig takket være utallige dokumentarer, filmer, bøker og spill, gjorde Valiant Hearts meg oppmerksom på at jeg egentlig ikke har så mye kunnskap om første verdenskrig. Og at jeg nesten aldri har spilt spill basert på denne krigen.

Dermed tok jeg et dypdykk inn i spillhistorien og gravde opp en rekke spill med handling hentet fra første verdenskrig. Det finnes faktisk en del, og i denne artikkelen har jeg fremhevet flere som er verdt å ta en titt på for alle som kan ha interesse av å finne ut litt mer om krigen hele verden ble involvert i for 100 år siden.

Ubisofts eventyrspill fra første verdenskrig er lærerikt og vakkert.
Ubisofts eventyrspill fra første verdenskrig er lærerikt og vakkert.Bilde: Ubisoft

De første spillene

Red Baron (1980)
Utgiver: Atari
Format: Arkade
År: 1980

Dette vektorbaserte arkadespillet er knapt spillbart i dag, selv ikke om du skulle snublet over et originalt arkadekabinett i stedet for å prøve det via emulator. Men jeg tar det med som en kuriositet fordi det er det aller første dataspillet jeg har funnet som er basert på første verdenskrig.

Red Baron (1980)
Blue Max.

Nærmere bestemt er det basert på legenden om den Røde Baron, Manfred von Richthofen. Første verdenskrig var den første krigen der flymaskiner brukt i stor skala og ble en sentral del av krigføringen. Fly ble brukt til viktig observasjon av fienden, bombetokt og etter hvert begynte de også å krige mot hverandre i lufta. I starten ganske primitivt, ved å kaste granater og gjenstander etter hverandre eller skyte på hverandre med håndvåpen, men etterhvert med påmonterte maskingevær.

Den mest berømte piloten av alle under første verdenskrig var Manfred von Richthofen. Den tyske piloten med kallenavnet «Red Baron» skal ha skutt ned over 80 fiendefly i løpet av første verdenskrig. Han ble selv skutt ned og drept i april 1918.

Spillet om den Røde Baronen er ikke spesielt bra. Det bruker primitiv vektorgrafikk, den samme motoren som Ataris panservognspill Battlezone brukte, har hakkete billedoppdatering og er ganske vanskelig å styre. Spilleren skal skyte andre fly, zeppelinere og bakkemål.

Blue Max
Utgiver: Synapse Software
Format: C64, ZX Spectrum, Atari 8-bit
År: 1983

Det kan være det faktum at Blue Max var et av de aller første spillene jeg hadde på min Commodore 64 som gjør at jeg har så gode minner fra dette spillet. I Blue Max styrer vi et fly under første verdenskrig som flyr oppover skjermen og skal skyte andre fly, bombe fiendemål og med jevne mellomrom lande og fylle bensin. De mer vågale av oss kan også prøve å fly under broene i spillet for ekstrapoeng.

Navnet kommer fra en æresmedalje flere piloter fikk under første verdenskrig, men spesielt mange andre historiske fakta er det ikke å finne i dette spillet. I oppfølgeren Blue Max 2000 forkastet hele det historiske grunnlaget og innførte UFO-og andre science fiction-elementer.

Klassiske Red Baron kom ut i flere utgaver, deriblant en utgave som støttet de nye 3D-aksellerator-kortene.
Klassiske Red Baron kom ut i flere utgaver, deriblant en utgave som støttet de nye 3D-aksellerator-kortene.Bilde: Sierra

Flysimulatorbølgen

På 1990-tallet kom det en bølge av spill basert på første verdenskrig. Omtrent samtlige var flysimulatorer. Hvorfor denne oppblomstringen? 3D-grafikk.

3D-grafikk muliggjorde nye spillopplevelser og det å la spilleren fly i et 3D-landskap var en populær bruk av de nye hestekreftene. Selv om det fantes mange spill som lot spilleren fly moderne kampfly og jagerfly dukket det opp relativt mange spill som tok for seg første verdenskrig.

Det skyldes nok både at kriging mellom fly ble oppfunnet i denne tidsepoken og at denne nyskapingen dermed ble et fascinerende tema for spillet, men også det faktum at kamp mellom fly var en langt enklere affære i denne perioden. Moderne jagerfly bruker en haug med moderne instrumenter og avanserte kontrollsystemer mens flyene i første verdenskrig bare skulle fly etter beste evne og peke mot en fiende og trykke på skyteknappen når man skulle krige. Manualen til F-16-flysimulatoren Falcon var på hundrevis av sider. Ikke alle orket å nærmest ta en pilotutdanning for å fly og skyte litt.

Derfor dukket det opp en rekke flysimulatorspill fra første verdenskrig på 90-tallet, og tre av de viktigste tar vi for oss i én bolk:

Red Baron (1990).

Red Baron (1990)
Utgiver: Sierra
Format: Amiga, DOS, Mac OS
År: 1990

Wings
Utgiver: Cinemaware
Format: Amiga
År: 1990

Knights of the Sky
Utgiver: Microprose
Format: DOS, Amiga, Atari ST
År: 1990

Disse tre spillene, som alle kom samme år, satte på en måte standarden for flere andre flysimulatorspill fra første verdenskrig som ble lansert utover 90-tallet. Selv om alle tre spillene handlet om flykrigen under første verdenskrig var det flere forskjeller mellom de tre produktene.

Red Baron be utviklet av krigsspilleksperten Damon Slye som tidligere hadde laget både stridsvogn- og flysimulatorer. I spillet kan man velge side og fly realistisk gjengitte fly fra første verdenskrig gjennom ulike oppdrag. En rekke realistiske simulatorelementer var med i spillet, maskinpistolen på flyet kunne for eksempel låse seg, og hvis piloten ble truffet av skudd i lufta kunne man blø i hjel før man fikk fullført oppdraget.

Oppdragene var varierte og enkelte var historisk korrekte. I tillegg hadde spillet en karrieredel.

Knights of the Sky.

Hovedkonkurrenten til Red Baron var Microprose-spillet Knights of the Sky. Spillet skulle egentlig hete Red Baron, men Sierra annonserte sitt spill først, og dermed var en innbitt kamp i gang.

Microprose var på denne tiden kjent for sine mange fly- og krigssimulatorer og Knights of the Sky fokuserte på realisme og historisk korrekthet.

Selv om begge spillene fikk gode anmeldelser da de kom står nok Red Baron igjen som det beste av de to.

På sidelinjen finner vi Wings fra Cinemaware. Cinemaware var kjent for sine svært filmatiske spill – litt for filmatiske vil noen hevde – og Wings var ikke noe unntak.

Wings blandet filmatiske sekvenser og minispill med et halvhjertet 3D-simulatorspill der man slåss mot andre fly. Sammenlignet med Red Baron og Knights of the Sky kan man knapt kalle dette et simulatorspill, det er mer et actionflyspill basert på første verdenskrig.

Da det kom var det helt strålende. Variasjonen i spilloppgavene: 3D-flyving i kamp mot andre piloter, klassisk todimensjonalt perspektiv der man ser flyet ovenfra under bombetokt, og så videre, gjorde spillet variert og krevende. Den håndtegnede grafikken skapte i tillegg en fenomenal atmosfære og innlevelse.

En moderne versjon av spillet, Wings Remastered Edition, ble finansiert på Kickstarter i 2013, men er fortsatt under utvikling.

Dawn Patrol bygde på fundamantet til Red Baron og Knights of the Sky.
Dawn Patrol bygde på fundamantet til Red Baron og Knights of the Sky.Bilde: Empire Interactive

Det dukket opp mange flysimulatorer i kjølvannet av disse tre spillene. Dawn Patrol (1994) fra Empire Interactive bygde på fundamantet til Red Baron og Knights of the Sky og kom også med en egen flerspillerutgave av spillet der man kunne koble sammen to datamaskiner og kjempe mot hverandre i lufta.

En ny standard ble satt med Wings of Glory (1995) fra Origin og Electronic Arts. Origin var på denne tiden berømt for Wing Commander-serien og flere simulatorspill som Pacific Strike og Strike Commander. Deres tolking av flykampene fra første verdenskrig i Wings of Glory ble hyllet i spillpressen. Spillet hadde en avansert grafikkmotor målt med datidens standard og en karrieremodus som låste opp nye og mer avanserte fly gradvis.

Wings of Glory satte en ny standard.

Den åndelige oppfølgeren til Dawn Patrol het Flying Corps (1996). Året etter fikk Red Baron en offisiell oppfølger kalt Red Baron II (1997), men på denne tiden var lufta begynt lufta å gå ut av flyspillene fra første verdenskrig og flysimulatorspill generelt.

På 2000-tallet var det sparsomt med flyspill. Wings of War (2004) var nærmest et rent arkadeskytespill satt til fly fra første verdenskrig mens First Eagles: The Great War 1918 (2006) var nok et spill presset ut av den oppbrukte Strike Fighters-motoren, men var i det minste modifiseringsvennlig slik at det fikk en hel del ekstra innhold.

Ikke før de siste årene har det dukket opp to spill som plukker opp arven etter Red Baron fra 90-tallet.

Russiske Rise of Flight (2011) fant tilbake til simulatoraspektet igjen med realistiske landskap og flymodeller fra første verdenskrig. Spillet har etterhvert blitt «free to play» med muligheten til å kjøpe nye flymodeller og flymoduser og støtter joysticker, pedaler og annet flyutstyr.

Wings Over Flanders Field har en svært engasjerende kampanje.
Wings Over Flanders Field har en svært engasjerende kampanje.

Ferskest er Wings Over Flanders Fields (2014), som har fått strålende mottakelse. Spillet er basert på Combat Flight Simulator 3-motoren, og er dermed ikke helt oppdatert med dagens moderne grafikk, men ser likevel svært bra ut. Spillet imponerer dog mest ved at det fokuserer utelukkende på enspillermodusen med en svært engasjerende kampanje og bra kunstig intelligens på de datastyrte flyene.

Flysimulatorfantaster med sans for første verdenskrig er uenige om hva som er best av Rise of Flight og Wings Over Flanders Fields, og kommer neppe til å bli enige i nær fremtid. Det er likevel betryggende å se at simulatorene fra 90-tallet har blitt gjenopplivet og lever i dag.

Ser man bort fra flysimulatorspillene har det kommet overraskende få spill i andre sjangre basert på første verdenskrig. Noen få finnes det, og de har vi tatt for oss her.

Strategispill

Man skulle kanskje tro at den mest naturlige sjangeren for et krigsspill er strategi, men for første verdenskrig finnes det overraskende få store strategispill i sjangeren. Et av de aller første var History Line: 1914-1918 (1992) utgitt av Blue Byte. History Line var basert på den samme spillmotoren som ble brukt i det populære Battle Isle-spillet og lar spilleren flytte styrker rundt på et heksagonalt kart. Spillet inneholder en god del historiske fakta men spilleren har ingen innflytelse til å påvirke utfallet av krigen med handlingene sine.

History Line: 1914-1918.

I 2008 ble World War One utgitt av AGEOD. Strategispillet er basert på et brettspill av Philippe Thibault, som stod bak det originale Europa Universalis-spillet. World War One er et omfattende og komplisert spill - med et verdenskart som faktisk omfavner så og si hele verden og et tonn av tropper å holde styr på.

Strategiekspertene i svenske Paradox har snust på første verdenskrig i flere av de historiske spillene sine, men det eneste som har hatt et scenario som direkte handler om første verdenskrig er Darkest Hour: A Hearts of Iron Game (2011). Som tittelen tilsier er spillet basert på Hearts of Iron II og bruker Europa-spillmotoren til Paradox. Spillet kommer med flere ulike scenarioer der bare en omhandler første verdenskrig mens resten fokuserer på andre verdenskrig.

Det finnes dog en del digitale strategispill fra spillskapere og utgivere som spesialiserer seg på klassiske strategispill. Strategic Command: World War 1 (2011), et spill i Strategic Command-serien, har fått hederlig omtale. Grafikken er rimelig enkel, men anmeldere har hyllet spillsystemet for å være dypt og strategisk og en realistisk simulasjon av hvordan krigen ble kjempet. Spillet er også åpent nok til at man kan leke seg med ulike overordnede strategier som kan skape alternative utfall av krigen. Andre spill som er verdt å ta en titt på er Squad Battles: First World War (2012) fra John Tiller Software og Commander: The Great War (2012) fra Slitherine.

En av moddene til Half-Life 2 forsøkte å gjenskape første verdenskrig. Den gikk under navnet WW1 Source.
En av moddene til Half-Life 2 forsøkte å gjenskape første verdenskrig. Den gikk under navnet WW1 Source.Bilde: Valve

Skytespill

Som med strategispillene er det overraskende få skytespill fra første verdenskrig. Skyttergravkrigen egner seg kanskje ikke spesielt godt til de Rambo-aktige krigsspillene som dominerer dagens moderne skytespill, men takket være moddere finnes det et par hederlige forsøk på å gjenskape krigen som et førstepersons skytespill.

WW1 Source er en Half-Life 2-modifikasjon som gjenskaper soldater, våpen og omgivelser fra første verdenskrig og lar spillere spille mot hverandre på nett. Modden har vært under utvikling siden 2008, men befinner seg fortsatt på betastadiet og det er ikke lett å finne folk å spille mot på nettet. Modifikasjonen inneholder tre klasser man kan være; Rifleman, Machine Gunner og Officer, hver med egne evner.

Verdun.

Battlefield 1918 var en relativt populær mod til Battlefield 1942 som ble utviklet fra 2004 til 2011. Modden lot deg kjempe over hele verden og du kunne mange ulike typer soldater.

Mest interessant for dagens PC-spillere er nok Verdun, et spill som er ute i Early Access på Steam. Verdun er et flerspillerspill der spillerne er delt inn i små lag på hver sin side av konflikten (tyskere og franskmenn). Våpen, kart og uniformer stemmer overens med virkeligheten og en innovativ tropp-funksjon oppmuntrer til lagspill. Tilbakemeldingen fra spillere på Steam er positiv så langt.

Et annet spill som også har fått positiv mottakelse er Necrovision. Her er vi en amerikansk soldat som skal kjempe i battle of Somme. Så dukker det opp vampyrer, zombier og demoner. Og så avinstallerte vi Necrovision.

Alternative spill

Det stopper egentlig her. Vi har nevnt det meste som er verdt å nevne av spill med røtter inn i første verdenskrig. Vi legger likevel til et par spill her som er verdt å fremheve, selv om de kanskje ikke er de beste eller mest relevante.

Først og fremst har jeg lyst til å fremheve The Last Express. Dette banebrytende eventyrspillet skapt av Jordan Mechner – mest kjent for Prince of Persia – fikk aldri den anerkjennelsen det fortjener.

Det banebrytende eventyrspillet The Last Express har en handling som foregår bare uker før første verdenskrig.
Det banebrytende eventyrspillet The Last Express har en handling som foregår bare uker før første verdenskrig. (Bilde: Smoking Car Productions)

I The Last Express befinner vi oss på Orientexpressen i 1914. Første verdenskrig har ikke brutt ut ennå, og dermed kan man gjerne protestere og påstå at dette spillet ikke hører hjemme i denne oversikten.

Men jeg bruker min vetorett og inkluderer det likevel. Det som imponerer mest i The Last Express er det strålende persongalleriet som i stor grad representerer et tverrsnitt av Europa like før første verdenskrg brøt ut. Å bli kjent med persongalleriet i The Last Express er å bli kjent med Europa på randen av en verdenskrig. Nettopp derfor mener jeg spillet er verdt å sjekke ut for alle med et snev av interesse for første verdenskrig.

Et simulatorspill jeg har unnlatt å ta med er 1914 Shells of Fury (2007). Mens de fleste lagde flysimulatorer fra første verdenskrig prøvde Strategy First seg på en u-båtsimulator. Det gikk ikke spesielt bra. Spillet be slaktet i de fleste medier, og med tanke på hvor mange intense u-båt-spill det finnes fra andre verdenskrig og frem til i dag er dette ikke verdt å kaste bort tid på.

Til slutt ender vi opp med Valiant Hearts: The Great War, det nyeste spillet som tar for seg krigen som brøt ut for hundre år siden. Valiant Hearts har sine spillmessige mangler men er likvel en ypperlig innføring i første verdenskrig i en sjanger og med en presentasjon som ingen har prøvd seg på før.

Og det er dermed et ypperlig spill å avslutte denne artikkelen med. Første verdenskrig har vært en vanskelig konflikt å takle i dataspillsammenheng, og krigen kommer neppe til å få mer fokus nå som utbruddet har feiret 100-års-jubileum. Krigen har likevel inspirert en god del spill som det er vel verdt å sjekke ut.

Kommentarer (2)

Forsiden akkurat nå

Til toppen