Sekiro: Shadows  Die Twice er en av spillene Øyvind gleder seg mest til i 2019.
Feature
Sekiro: Shadows Die Twice er en av spillene Øyvind gleder seg mest til i 2019. (Foto: Montasje, Martin Kristoffersen/Gamer.no)

Spillåret 2019 - Øyvind Steinkopf Sund

Det er en herlig variasjon i spillene som kommer i 2019

Her er spillene Øyvind gleder seg mest til i 2019.

Flere medlemmer av Gamer.no-redaksjonen vil fortelle om de spillene de gleder seg til i 2019 nå på nyåret. Nå er det Øyvind Steinkopf Sund sin tur.  

I fjor endte jeg opp med å føre opp en god del spill på listen som viste seg å bli utsatt til 2019. Det er selvsagt vanskelig å spå hvilke kommende spill som blir utsatt og hvilke som faktisk overholder lanseringsvinduet, men i et forsøk på å gjøre denne listen litt mer treffsikker, har jeg satt noen regler for meg selv.

Denne gangen holder meg hovedsakelig til spill som har bekreftet lansering i 2019, og styrer da unna spill som kanskje kommer i 2019. Jeg tar heller ikke med spill fra min fjorårsliste som endte opp med å bli utsatt til 2019. Det betyr at Code Vein, Bloodstained: Ritual of the Night, Praey for the Gods og Ori and the Will of the Wisps ikke figurerer på listen i år, men det betyr ikke at jeg gleder meg mindre til noen av dem.

Jeg tar heller ikke med spill som har lanseringsvindu i 2019, men hvor vi foreløpig ikke har fått sett noe fra spillene. Dette betyr at de varslede Pokémon- og Animal Crossing-titlene til Nintendo Switch ikke er med på listen.

Uavhengig av mine egne topp ti-spill syns jeg det er en herlig variasjon i spillene som kommer i 2019. Det var de store bautaene som dominerte 2018, både blant storspillene (Red Dead Redemption 2 og God of War) og indiespillene (Return of the Obra Dinn og Celeste), mens 2019 ser ut til å kunne gi oss et større og mer variert spekter av spillopplevelser.

Sånn, da er det bare å ønske spillåret 2019 velkommen!

Se også listene til:

Sekiro: Shadows Die Twice

Sjanger: Actionspill

System: PC, PlayStation 4 og Xbox One

Utvikler: FromSoftware

Kommer: 22. mars, 2019

Sekiro: Shadows Die Twice. Foto: FromSoftware/Activision

Det rører seg mye rart i oldtidens Japan. Samuraier og demoner har vi danset med i det glimrende Nioh, og nå tar utviklerstudioet som har inspirert Nioh og mange andre spill i Souls-sjangeren turen tilbake til sitt eget hjemland for å gi oss Sekiro: Shadows Die Twice.

FromSoftware trimmer ned Dark Souls-formelen, og borte er blant annet rollespillelementene. Det tenker jeg er greit, så lenge det fremdeles er en dypere historie bak samuraifasaden, gjerne med mange uventede svinger og en dyp (og gjerne veldig rar) bakgrunnshistorie. Det ville vært ulikt FromSoftware å ikke ta dette spillet i en særere retning etter hvert som historien utfolder seg.

En ting FromSoftware ikke kommer til å vike fra, er spektakulære sjefskamper. Sverddueller mot andre mennske(lignende) fiender vil nok bli intense og virkelig sette ferdighetene på prøve, men jeg er jammen glad vi fikk se noen digre monstre i samme slengen. Ingen gjør digre sjefsbeist bedre enn FromSoftware, og jeg tar gjerne minst et dusin slike i Sekiro.

Hvis det ligger i nærheten av like mye interessant under overflaten i Sekiro som for eksempel i Bloodborne, kan dette bli et av mine definitive favorittspill i 2019. FromSoftware er i det hele tatt veldig gode når de begynner med blanke ark i en ny spillverden, så jeg forventer et fargerikt, mystisk og altoppslukende eventyr jeg kan bli like besatt over som jeg har med samtlige spill fra regissør Miyazaki og gjengen siden Demon’s Souls.

Disco Elysium

Sjanger: Rollespill

System: PC

Utvikler: ZA/UM

Kommer: (Forhåpentligvis) en gang i 2019

Disco Elysium Foto: ZA/UM

Med merkelappen «detektivrollespill» har indiespillet Disco Elysium, utviklet av ZA/UM, som mål å gi spillere stor frihet i hvordan Spillets slagord, i traileren levert med forførerisk dyp stemme, er «hvilken detektiv vil du være?» – som er et herlig utgangspunkt for et visuelt enkelt men sjarmerende rollespill. Med nok kompleksitet under panseret kan Disco Elysium virkelig bli et engasjerende eventyr som vi kan spille om igjen flere ganger.

Det verste i tilsvarende spill som lover frihet og konsekvenser for valgene sine, klarer sjeldent å innfri dette fullt ut, da det viser seg at valgene ikke har noe utfall for historien. Spillets trailer viser blant annet er ferdighetstre, som tyder på at spillere vil få stor frihet i hvordan de utformer figuren sin, og at disse valgene skal ha innvirkning på hvordan figuren din klarer å løse ulike situasjoner og oppgaver.

Disco Elysium ser samtidig ut til å være skittent, voldelig og melankolsk spill. En unik blanding av stemning, historie og rollespill kan gjøre dette spillet til et av årets store indieslagere. Jeg gleder meg veldig til å prøve meg frem som detektiv med mitt eget ferdighetstre, og gradvis bygge opp min den ultimate etterforskeren som ender opp med å redde byen fra kriminalitet og uhederlige folk. Men hvor kommer discoen inn?

Lost Ember

Sjanger: Eventyrspill

System: PC, PlayStation 4 og Xbox One

Utvikler: Mooneye Studios

Kommer: Våren, 2019

Lost Ember. Foto: Mooneye Studios

Lost Ember har et herlig unikt premiss, hvor spilleren tar kontroll over Ulv, som igjen kan ta kontroll over andre dyr så snart du ser dem. Det er ikke lett å vite hva målet med reisen ennå, men det ser ut som dyrene jager en slags gnist eller glød fra en tapt eller døende flamme som holder denne ytterst vakre verdenen i live.

Utviklerne lover også en god del utforsking, som tyder på at dette er en forholdsvis stor og åpen verden med mange hemmeligheter. Spillets trailer viser en utrolig flott verden, så uansett om eventyret er kort eller langt, er det gode muligheter for at dette kan bli en ganske rørende opplevelse.

Jeg elsker estetikken i Lost Ember. Dyrene er uttrykksfulle, omgivelsene er fargerike og nyanserte – uten å nærme seg fotorealisme, men også uten å gå for langt inn i det metaforiske. Derfor kan sluttresultatet bli et ytterst relaterbart eventyr i en inspirerende verden.

Historier om dyr er noe jeg er særdeles svak for, og Watership Down – en historie om kaniner –er fremdeles min favorittroman. Hvis denne historien om dyrene i Lost Ember har i nærheten av samme emosjonelle kraft, kan dette spillet bli et av årets aller beste for min del.  

Fire Emblem: Three Houses

Sjanger: Taktisk rollespill

System: Nintendo Switch

Utvikler: Intelligent Systems

Kommer: Andre kvartal, 2019

Fire Emblem: Three Houses. Foto: Intelligent Systems/Nintendo

Endelig kommer den fantastiske serien med taktiske rollespill til Nintendo Switch! De siste par håndholdte Fire Emblem-spillene har vært veldig gode, med den glimrende Fire Emblem Fates-trilogien, og Echoes: Shadows of Valentia, som vokste veldig på meg etter en ny gjennomspilling. Forrige hjemmekonsolltittel, Radiant Dawn, var etter min mening et slapt hvileskjær, så jeg håper at Three Houses blir seriens definerende innslag for hjemmekonsoll.

Jeg håper samtidig at Three Houses ikke ofrer kompleksiteten og dybden som har gitt serien din dedikerte fanskare, men at spillet muligens også kan fungere som en fin inngang til serien for de som ennå ikke har gitt Fire Emblem en sjanse. Nytt Super Smash Bros.-spill betyr alltid mer kjærlighet for Fire Emblem, med stadig flere figurer, brett og flott musikk, så nå ligger alt til rette for å gi ut den største tittelen i seriens historie. 

Det vi har sett så langt har vært meget lovende ut. Traileren fra fjorårets E3 viste at spillet lar spillere vandre fritt og utforske miljøer i stil med My Castle-delen av Fates og grotteutforskingen i Shadows of Valentia. Gir dette oss muligens større frihet med tanke på hvilken rekkefølge vi fullfører oppgaver i, og kanskje vi her også i større grad kan påvirke retningen til historien? Som tittelen antyder har spillet tre fraksjoner, så jeg håper på veiskiller i historien som motiverer til både en andre og tredje gjennomspilling.

Ghost of Tsushima

Sjanger: Actionspill

System: PlayStation 4

Utvikler: Sucker Puch Productions

Kommer: (Forhåpentligvis) en gang i 2019

Ghost of Tsushima. Foto: Sucker Punch Productions/Sony Interactive Entertainment

«De har allerede vunnet», erklærer den beseirede Tsushima-samuraien Masako til sin gamle venn Jin. Mongolene har inntatt den japanske øya Tsushima, og øyas legendariske samuraitradisjon er i ferd med å brenne opp sammen med resten av den vakre kulturen og arkitekturen.

Vår helt Jin, som vi antar er «spøkelset» som skal hjemsøke mongolene før de inkasserer det de tror er en overlegen seier, har ennå ikke mistet håpet. Som en av de siste gjenlevende av øyas berømte Samurai-krigere må Jin bli et spøkelse, og ta opp kampen mot mongolene på andre måter enn å møte de på en åpen slette. Her er nok geriljataktikk og sniking nøkler til suksess, så får vi se om det er nok til å berge Tsushima fra underkastelse under det mongolske imperiet.

Hvis Ghost of Tsushima kommer i år, håper jeg ikke Sucker Punch blir nødt til å nedgradere spillet betydelig rent grafisk, slik vi har sett med andre storspill med flotte E3-trailere de siste årene. I så fall håper jeg de får bevare alle de grafiske detaljene og  fargekontrastene fra traileren inn – i hvert fall når spillet kjører på en PlayStation 4 Pro.

Helt siden jeg så Ghost of Tsushima på fjorårets E3 har jeg gått rundt og dagdrømt om dette spillet. Å vandre eller ri på hest rundt på denne vakre øya, tonesatt til vakker shakuhachi-musikk. Jeg er derfor veldig klar til å oppleve hva jeg håper og tror blir et vakkert, melankolsk og meget inspirerende eventyr.    

Katana Zero

Sjanger: Plattformspill

System: PC

Utvikler: Askiisoft

Kommer: Mars, 2019

Katana Zero. Foto: Askiisoft

Her kommer en todimensjonalt pikselert platformspill med stor selvtillit og masse herlig action. I Katana Zero spiller du hva som ser ut til  å være en leiemorder i et herlig neo-noir-by. Du er derimot ikke en typisk leiemorder med pistol og lang sort frakk, men en vaskeekte samurai med kjortel og katana-sverd.

Dette mens både skurker og politi forsøker og stoppe deg. Basert på den heseblesende gameplay-traileren ser det ut som vi får kose oss med både superkrefter og manipulering av tid, og hvis musikken i traileren er en indikasjon, blir all denne galskapen tonesatt til mørk men fengende synthmusikk.

Samtidig ser det ut som om det ligger en dypere historie under blodbadet. Utvikler Askiisoft lover oss en «utradisjonell historie fortalt gjennom filmatiske mellomsekvenser sydd inn i spillingen, med tvister og vrier frem til en overraskende slutt». Hvis Askiisoft klarer å levere på dette punktet, kan dette, sammen med den fantastiske gameplayet de har vist frem, fort bli en av årets definerende indiespill.

I fjor imponerte Iconoclasts med sin blanding av vanntett plattformspilling og dyp historiefortelling, og året før var Hollow Knight den ubestridte mesteren av akkurat denne kombinasjonen. Jeg er mer enn klar for et nytt spill med samme kvaliteter, og jeg satser på at Katana Zero blir nettopp et slikt spill.

The Outer Worlds

Sjanger: Action- og rollespill

System: PC, PlayStation 4 og Xbox One

Utvikler: Obsidian Entertainment

Kommer: En gang i 2019

The Outer Worlds. Foto: Obsidian Entertainment

I takt med at Bethesda Softworks har mistet moment og velvilje med sine mildt sagt entusiastiske tilhengere, kommer det utfordrere frem for å konkurrere med Bethesda om å lage enda bedre utgaver av den nå velprøvde retroapokalypse-formelen.

Obsidian, som nylig avduket detkommende action-rollespillet The Outer Worlds, er ingen jyplinger. Obsidian ble i sin tid grunnlagt av sentrale ansatte fra studioet Black Isle, som var utviklerne bak de to første Fallout-spillene, før Bethesda kjøpte opp rettighetene til serien og gav ut Fallout 3. I mellom Bethesdas Fallout 3 og 4 lagde Obsidian det kanskje beste spillet i serien i form av Fallout: New Vegas.

Derfor er det stor grunn til være optimistisk i forkant av lanseringen av The Outer Worlds. Spillet foregår i en tid hvor mennesker har befolket andre planeter, og du spiller som en romfarer som ender opp i en av romkoloniene. Dette er forhåpentligvis starten på mange storslagne og humørfylte eventyr i hva som ser ut til å være et meget tiltalende spillunivers.

Jeg ser også frem til å få tilbake rollespillmekanikkene Fallout-formelen, med ferdighetstre og et fraksjonssystem hvor du faktisk må ta valg underveis som får konsekvenser for ditt forhold til de andre fraksjonene – akkurat som i Fallout: New Vegas. Obsidian er virkelig studioet som kan få dette til, så jeg gleder meg veldig til å spille The Outer Worlds.

Atomic Heart

Sjanger: Action- og eventyrspill

System: PC

Utvikler: Mundfish

Kommer: En gang i 2019

Atomic Heart. Foto: Mundfish

Hvis Obsidian tar Fallout-formelen og skrur den opp til 10, tar det nye russiske studioet Mundfish opp til 11 og vel så det. Basert på den herlige, ti minutter lange traileren fra i fjor ser Atomic Heart som en blanding av Fallout, Bioshock og S.T.A.L.K.E.R: Shadow of Chernobyl, sammen med en god dose inspirasjon fra den glimrende Alex Garland-filmen Annihilation.

Men DNA fra Fallout-serien er mest tydelig, men fiendene er enda rarere, miljøene er forvridde og farlige etter hva som enn har inntruffet her, og ikke minst – de amerikanske radioslagerne fra 50-tallet er byttet ut med nasjonalistiske hymner og romantiske russiske traller.

Basert på traileren kan Atomic Heart bli en temmelig intens affære, hvor farer lurer rundt hvert hjørne og tar mange forskjellige former. Samtidig ser det ut som spilleren får tilgang på kinetiske krefter av typen vi kjenner igjen fra blant annet Bioshock-spillene. Det er tydeligvis mellom mye merkelig som rører seg i verdenen vi får utforske i Atomic Heart. Helt siden S.T.A.L.K.E.R: Shadow of Chernobyl har jeg savnet et førstepersons skytespill med skrekkelementer og surrealistiske innflytelser.

Hvis spillet er godt realisert rent teknisk, og har en fullt realisert verden forbi hva vi har sett i traileren, kan Atomic Heart stjele mye heder og ære som foreløpig er reservert for The Outer Worlds.

Hytale

Sjanger: Sandkasse/utviklerverktøy

System: PC

Utvikler: Hypixel Studios

Kommer: Juni, 2019

Hytale. Foto: Hypixel Studios

Minecraft har i mange år vært et verktøy for kreative mod-skapere, som kollektivt har injisert Minecraft med nytt og liv og nye muligheter. Nå har noen av de fremste mod-skaperne kommet sammen for å lage et nytt spill hvor mulighetene, basert på den herlige traileren, er tilsynelatende uendelig.

I tillegg til den velkjente Minecraft-byggingen, kommer Hytale med langt flere rollespill- og eventyrelementer. Alt er med andre ord skrudd opp til hundre, med muligheter for å lage egne hendelsesforløp og oppdrag, i tillegg til å lage og redigere machinima-videoer.

For vordende historiefortellere der ute, kan Hytale bli et fantastisk verktøy for kreative spillere som ønsker å uttrykke seg med egne historier. Jeg kan allerede se for meg Youtube-serier laget av spillere med sine egne helt egne historier – alt fortalt gjennom blokker og blokkfigurer laget i Hytale.

Hytale ser i det hele tatt ut som et herlig spill og skaperverktøy kombinert. Med tanke på hvor bredt Minecraft har favnet i løpet av sin levetid, er det godt mulig at Hytale får den samme type appellen, men samtidig er det mulig spillet blir for komplekst for andre enn de spesielt interesserte. Jeg elsker brukerskapt innhold og programvare som legger til rette for dette, så jeg kommer til å holde et tett øye med Hytale i året som kommer.

Town

Sjanger: Rollespill

System: Nintendo Switch

Utvikler: Game Freak

Kommer: En gang i 2019

Town. Foto: Game Freak/Nintendo

Nintendo annonserte dette tilsynelatende beskjedne rollespillet i en av sine Direct-sendinger i fjor, og stort mer har vi hverken fått se eller høre siden. Spillet er et rollespill av den søte typen, med monsterkamper og bybygging som en del av oppskriften.

Hovedgrunnen til at jeg er såpass interessert i Town, er nok at det er laget av Game Freak – studioet bak hovedspillene i Pokémon-serien. Game Freak kan mer enn bare Pokémon, og har tidligere laget flotte spill som Giga Wrecker, HarmoKnight og Drill Dozer. Town blir Game Freaks første spill til Switch, og en fin oppvarming til Pokémon-spillet på Switch som også forhåpentligvis kommer i løpet av 2019.

Jeg håper likevel dette blir mer enn ei venteskive, da Game Freak har vist tidligere at de kan sjonglere det evigvarende Pokémon-ansvaret med å lage meget gode spill som benytter seg av helt andre ideer enn hva vi ser i lommemonster-spillene.

Town kommer nok ikke til å skape særlig til bølger i 2019, men jeg gleder meg veldig til å kose meg med å forsvare og bygge opp min egen by, forhåpentligvis tonesatt til koselig og fengende musikk. Town kan bli et ypperlig spill å spille med Switch-konsollen på tur. Jeg reiser mye med tog og fly for tiden, så jeg tar gjerne mange hyggelige, avslappende spilløkter med Town i 2019.

Etherborn

Sjanger: Plattform- og gåtespill

System: PC

Utvikler: Altered Matter

Kommer: En gang i 2019

Etherborn. Foto: Altered Matter

Jeg er mildt sagt svar for kunstneriske plattformspill. Gris kom på tampen av fjoråret og endte opp med å bli et mine absolutte favorittspill fra 2019. Her kommer utviklerne i Altered Matter med en kunstnerisk plattformspill for å ende alle kunstneriske plattformspill. I Etherborn spiller du en navnløs, eterisk skapning som nettopp har blitt født inn i en like eterisk verden, bygget på tredimensjonale flater i et tilsynelatende endeløst rom.

Målet med reisen er nok som den er i mange spill med samme kvaliteter – å finne seg selv. Det høres alltid noe flåsete ut på papiret, men spill som Journey, Gris, Child of Light og What Remains of Edith Finch treffer meg like hardt hver eneste gang. Det bare en formel som virker på meg, og jeg går aldri lei, så jeg tar gjerne i mot nok et spill som tar en på en vakker, introspektiv reise. Om gåtene underveis er smarte og godt utformet, er det selvsagt en stor bonus.

Reisen på veien til målet ser da ut til å være fylt med tredimensjonale puslespill og plattformnavigering, hvor bruk av tyngdekraft visstnok spiller en viktig rolle. De surrealistiske brettene, inspirert av modernistiske kunstnere som M.C Escher, er vidstrakte og vakre – forhåpentligvis med vakker, meditativ musikk. Et vellykket plattformspill med kunstneriske kvaliteter er ikke komplett uten et tilsvarende kunstnerisk lydspor.

Hva gleder du deg til i året som kommer? Del gjerne din ønskeliste i kommentarfeltet nedenfor.

Ghost of Tsushima

PS4
Slippdato: Ikke fastsatt
Utvikler: Sucker Punch Productions

Lost Ember

Windows
Slippdato: Tredje kvartal 2019
Sjanger: Eventyr
Utvikler: Mooneye Studios
Utgiver: Mooneye Studios

Hytale

Windows
Slippdato: juni 2019
Sjanger: Eventyr, Fantasy, Online
Utvikler: Hypixel Studios
Utgiver: Hypixel Studios

Kommentarer (1)

Forsiden akkurat nå

Til toppen