Gravity gun fra Half-Life 2 troner høyt på skalaen.

Feature Redaksjonen svarer

Gravity gun fra Half-Life 2 troner høyt på skalaen. (Foto: Valve)

Dette er de kuleste spillvåpnene

Det florerer med kreative spillvåpen, her er våre favoritter.

Som lesere har du kanskje lagt merke til at det er et mangfold i redaksjonen og dermed artiklene dere får servert her på Gamer.no. Derfor ønsker vi fra tid til annen å vise oss frem litt, og fortelle litt mer om hva slags preferanser vi har innenfor spill. Sånn som da vi fortalte om hvilke sjangre vi ikke kan fordra, hvilke spillverden vi ville bo i eller spill vi undervurderte da de var nye.

I all fiksjon er det kun forfatterens fantasi som setter grenser for hva som er mulig. Noe som ofte byr på spennende og kreative virkemidler. I filmens verden får vi sett rent visuelt hvordan dette kan utarte seg. Går vi derimot over til spillmediet blir det mulig å prøve oss selv på merkverdige verktøy. Dermed har vi stile følgende spørsmål til redaksjonen: «Hva er det kuleste verktøyet eller våpenet man finner i et spill?»

Erik-André Vik Mamen

Portal Gun (Portal)

Teleportering er et nyttig verktøy som ville revolusjonert menneskeheten om det hadde vært mulig. Og det finnes i mange ulike fasonger igjennom årevis med populærkultur. Likevel må jeg si at den bærbare versjonen man finner i Portal er ganske underholdene å leke seg med.

Det tar form av et våpen, som kan kan skyte to portaler. Man går igjennom den ene, og kommer ut av den andre. Selv om dette er skreddersydd til gåteløsningen i Portal-spillene, kunne jeg funnet dette verktøyet meget nyttig i mange andre spill. Jeg kan faktisk se for meg hvordan dette kunne fungert ganske godt i et flerspillerspill hvor alle spillerne hadde tilgang på dette. Det ville fungert godt både til å stikke av, få et godt skjulested, og forfølge noen kjapt.

Uansett er jeg meget imponert over hvor godt utført brettene i Portal-spillene er. Tilstedeværelsen av et Portal-våpen i et hvilket som helst spill, krever god planlegging for å unngå å jukse seg forbi sentrale spillelementer. Det er utrollig tilfredsstillende å bruke portalene riktig, og finne løsningen på gåtene. Aperture Science må gjerne sende meg en utgave hjem. Det kunne vært urovekkende morsomt.

Portal

Øyvind S. Sund

Whirligig Saw (Bloodborne)

Definitivt mer et våpen enn et redskap, selv om Bloodbornes kanskje særeste våpen sikkert også kan brukes til å skjære særdeles store pizzaer. Som de fleste våpen i Bloodborne har også Whirligig Saw to modi som monsterjegerne kan veksle mellom. I sin enkleste form er det en enkel slegge som kan kombineres med et skytevåpen, men i sin egentlige form får vi en diger mekanisk sag som gjør kort prosess med alle stakkars beist som prøver seg. Spesielt merkverdig er muligheten til å kverne opp beist mens du tar urovekkende rolige skritt fremover.

Våpenet dukker opp i første del av utvidelsen The Old Hunters, som fullbyrder overgangen spillet gjør fra en forholdsvis kontrollert, viktoriansk skrekkhistorie til en absurd, marerittaktig maktfantasi. Med denne overdimensjonerte sagen forsvinner lett gentleman-taktene fra Yharnam ned i avløpet! Våpenet er også førstevalget til Valtr, som på første gjennomspilling hjalp meg å beseire utvidelsens første sjefsbeist. Hvem skulle tro at to gale menn med kjempesager pluss et deformert hestemonster utgjorde så mye blod? Whirligig Saw er litt som spillet det hører hjemme i – merkelig, voldelig, vakkert og herlig uforutsigbart.

Jonas Magerøy

Plasma Storm (Ratchet & Clank 2 og 3)

Det som gjør Ratchet & Clank-serien så utrolig morsom, i tillegg til humor og historie, er selvsagt våpenarsenalet. Hvert spill har sitt sett med kreative våpen og dingser. Vi har klassikere som Sonic Eruptor, som består av en avtrekker og et lite romvesen som raper ultrasonisk lyd, og den mer passive Groovitron, som får fiendehorden til å stoppe slåssingen fordi de bare må danse til fengende diskomusikk.

Av alle våpnene vi har fått prøve siden det første spillet for 16 år siden, er Plasma Storm fra Ratchet & Clank 2 det våpenet jeg tenker på først som mitt favorittvåpen. I første fase, når den heter Plasma Coil, skyter våpenet ut en plasmakule som forbinder seg mellom fiender etter første treff. Men det er først når den er fullt utviklet at den blir et sant mareritt for fiendene. En stor kule flyr gjennom luften og sender ut strøm som gjør uhorvelige mengder skade på alt som skulle være så uheldig og møte den på sin ferd. Den renser området for svake fiender.

Jeg innså ikke hvor bra våpenet faktisk var før jeg fikk det i Ratchet & Clank 3, hvor det er mulig å utvikle våpen mange nivåer høyere enn i toeren. Her er Plasma Storm så tilfredsstillende å bruke at jeg velger det over spektakulære Ry3no når som helst.

Foto: mobygames.com

Mats Vederhus

Byggeverktøyene (Sims-serien)

Vet ikke om det teller som ett verktøy, men jeg vil si husbyggingsverktøyene i Sims-serien. Kanskje spesielt verktøyene i The Sims 1, da de lå langt foran sin tid, og lot en lage hus med vanvittig presisjon som kunne stå side om side ved tegningene til en hvilken som helst arkitekt. Det første spillet kunne også eksportere HTML-sider med bilder av og informasjon om huset, som størrelsen på huset og tomten, antall etasjer, verdien av huset og møblementet og så videre. Ved hjelp av tastatursnarveier kunne man kopiere objekter, ferdigutfylle rom med tapet og gulvbelegg, og lage vegger i ferdig rom-formasjon.

Det fantes også en feil i spillet som gjorde at man kunne lage andreetasjer over kolonner for deretter å slette kolonnene slik at det så ut som om etasjene var bygget i løse luften. Jeg husker at jeg og kompiser laget hus på hver vår øy på én og samme tomt, og verden har aldri sett et mer utspjåka byggverk siden Solkongen Luis konstruerte palasset sitt i Versailles!

Foto: mobygames.com

Gøran Solbakken

Gravity Gun (Half-Life 2)

Det er så utrolig mange kule våpen og gadgets fra spillverden jeg gjerne kunne skrevet om her. Haglen fra nyeste DOOM, rakettskyter fra Quake, Portal Gun fra Portal og mursteinene Joel og Ellie ikke hadde overlevd uten i The Last of Us.

Men det første våpenet og tingen som virkelig satte meg ut fra Gravity Gun fra Half-Life 2. Det tar ikke lang tid før man får nevene på denne herligheten, og det er så intuitivt og enkelt, men samtidig så ekstremt imponerende det man gjør med det våpenet.

Få ting er like tilfredsstillende som å ta opp et sagblad med dette våpenet, sende avgårde mot en haug fiender og vente på resultatet. Fysikken var ekstremt imponerende på tiden spillet var nytt, og jeg forelsket meg i dette våpenet fra første sekund. Og den lyden Gravity Gun lager er bare lekker.

Foto: mobygames.com

Håvard Hofstad Ruud

Stake Gun - Grenade Launcher (Painkiller)

En gang på videregående ble jeg gjort oppmerksom på et spill fra 2004 som heter Painkiller, takket være Zero Punctuation. Painkiller er et action-skytespill av den gode gamle sorten. Ingen unødvendige eskorteringsoppdrag, ikke noe sniking, ingen masete assistenter som gnåler høl i hodet ditt. Her var det beint fram Rambo-action som gjaldt.

Hovedpersonen Daniel, og kona Catherine, er på tur til en restaurant for å feire sistnevntes bursdag da de krasjer med en trailer og begge dør momentant. Catherine kommer til himmelen uten problemer, mens Daniel blir sittende fast i skjærsilden, og må gjøre seg fortjent til den evige frelse ved å drepe fire av Lucifers løytnanter for å forhindre krig mellom himmelen og helvete.

Det gjør han blant annet ved hjelp av et våpen som heter Stake Gun Grenade Launcher. Dette er – som navnet tilsier – et våpen med to typer ammo. Stokker og granater. Granatene er selvforklarende. De sprenger når de treffer fiender, men det kule med dette våpenet er stokkene. De måker med seg de lette demonene og klistrer dem fast i vegger og tak, og det hele føles så tøft og macho som det høres ut som. I hvert fall gjorde det det for hormonfulle tenåringsutgaven av meg. Ta en titt på denne videoen for å se hva jeg mener.

Stake gun. Foto: mobygames.com

Bjarte Wathne Helgesen

Line Gun (Dead Space)

Det første spelet i Dead Space-serien er eit av mine favorittspel nokosinne. Her om dagen fann eg det for godt å starta på ei ny runde med det, for første gong på mange år. Det held seg nesten sjokkerande godt, med tanke på kor den relativt store utviklinga spelbransjen har hatt på dei ti åra sidan spelet kom ut.

Noko av det som gjer Dead Space så bra, er nettopp våpena. Dei skil seg ut frå nær sagt alle andre skytepsle, og dei er ekstremt tilfredsstillande å bruka. Det første våpenet du får tak i, plasmakuttaren, er strengt tatt ikkje eit våpen, men eit verktøy. Det er vel eigentleg òg det våpenet som står mitt hjarte nærmast: Line Gun. Den kan nærmast kallast ein bærbar giljotin, der den sender ut ein brei, sylskarp plasmastråle som kuttar gjennom necromorphs som kniv i varmt, smeltande kjøt. Den er perfekt til å utføra den jobben ingeniør Isaac Clarke trenger den til i rommarerittet sitt: å kutta lemmar av horder av udøde saksehand-monstrøsitetar.

Foto: mobygames.com

Alexei Smirnov

Colt Single Action Army (Metal Gear-serien)

SAA er langt fra det beste våpenet i Metal Gear-spillene. Det er ikke en gang det beste våpenet i Metal Gear Solid: Snake Eater spesifikt. Jeg synes likevel at det er et interessant valg på grunn av dets symbolske verdi, samt hvor kult jeg husker at det var da jeg først opparbeidet meg det som trettenåring. Etter å ha sett selveste Shalashaska bruke slike SAA-revolvere tre spill på rad, var det endelig min tur.

Ikke bare kan man skyte SAA fra førsteperson og fra hoften som en aldri så liten vesternhelt, men man kan på toppen av dette bruke den høyre analogstikken til å snurre den på fingeren slik Ocelot alltid gjør. Problemet er at til og med Big Boss sliter med å nå opp til mesterens nivå, og spilleren blir faktisk nødt til å øve for å få det ordentlig til.

En annen kul detalj er at Snake ikke får dette våpenet før sent i spillet - rett etter at han mister det ene øyet. Når spilleren bruker revolveren i førsteperson, blir man for første gang obs på at deler av skjermen er svart fordi Snake er delvis invalid fra et narrativt perspektiv. I tillegg er det jo dette våpenet som blir brukt i den episke avsluttende duellen mellom Snake og Ocelot, når de prøver seg på en blanding av en klassisk cowboy-duell og russisk rulett i fortellingens klimaks.

Mathias Hynne

Gravity Gun (Half-Life)

Mitt favorittvåpen eller verktøy fra spillverden må være Gravity Gun fra Half-Life-universet. Dette unike og morsomme våpenet var en revolusjon når det dukket opp ved lansering av Half-Life 2, og tok puzzles et steg videre fra det vi allerede kjente fra eneren.

Det at man til tider i løpet av spillet kan løfte for eksempel biler og andre svært tunge elementer, dog er dette kun når man "piffer" opp våpenet. Det gir et helt unikt element i Half-Life, som ikke bare gjør at puzzles blir mer interessante, men også gir oss muligheter som ingen andre spill kan gi oss på samme måte. Merkelig nok har vi ikke sett mange liknende våpen eller utstyr i andre spill, og dette er noe av det jeg håper vi får se en vakker dag når Half-Life 3 lanseres. Hvis vi lever enda når det skjer.

Foto: mobygames.com

Petter Lønningen

«You Fight Like a Cow» (The Secret of Monkey Island)

En ekte sjørøver flykter aldri. Ekte sjørøvere kaster seg ut i strid med liv og lyst, uten verken frykt eller nåde. Ekte sjørøvere viker aldri unna, og de er ikke redde for å stikke sverdene eller krokene sine der det gjør mest vondt: i selvbildet ditt.

Etter å ha blitt hodestups forelsket i Zak McKracken & The Alien Mindbenders tidlig på 90-tallet kastet jeg meg over neste spill fra (det som da het) Lucasfilm Games: The Secret of Monkey Island. Etter flere timers hardt arbeid hadde jeg endelig fått tak i et sverd, og fikk mine første fektetimer. Der lærte jeg fort at det ikke er så nøye hvordan du veiver med sverdet, så lenge du gjør det med en kjapp replikk og glimt i øyet. Bare landkrabber stoler fullt og helt på skarpt stål: enhver vaskeekte sjøulk vet at en ordentlig kamp bare kan vinnes ved å vippe motstanderen av pinnen med en smart vending som får guvernører til å dåne og spøkelsespirater til å gyse av skrekk. Ditt beste våpen er ikke sverdet, men deg selv. Du må tenke som et våpen, være et våpen. Og det aller mest grunnleggende, det mest effektive kortet man kan ha i ermet er «You fight like a cow». I den rette situasjonen er det ikke noe som kan redde motstanderen din fra den sikre undergang.

Uenig? Vel, du slåss som en ku.

https: //lparchive.org/The-Secret-of-Monkey-Island/Update%208/

Portal

Windows
Slippdato: 10. oktober 2007
Sjanger: Gåteløsning
Utvikler: Valve Software
Utgiver: Steam

Ratchet & Clank 3

PS2
Slippdato: 17. november 2004
Sjanger: Action, Plattform
Utvikler: Insomniac Games
Utgiver: Scee

Half-Life 2

Xbox
Slippdato: 16. november 2004
Sjanger: Action
Utvikler: Valve Software
Utgiver: Vivendi Universal Games

Painkiller

X360
Slippdato: 16. april 2004
Sjanger: Action
Utvikler: People Can Fly
Utgiver: DreamCatcher

Kommentarer (16)

Forsiden akkurat nå

Til toppen