Feature

Feature: Et sivilisert mesterverk

Historien om Sid Meier's Civilization

Sid Meier's Civilization er et av tidenes viktigste spill.

1: Side 1
2: Side 2

Spillets historie

Sid Meier's Civilization var løst basert på konseptet fra brettspillet Civilization, som debuterte i 1980. Dette var et massivt strategispill av den typen som kunne ta rundt ti timer å fullføre, og som i Sid Meiers spillutgave var målet å skape den største og mektigste sivilisasjonen. Dette brettspillet fikk forøvrig en offisiell (og langt mer trofast) dataversjon i 1995. Men Sid Meier selv hadde aldri spilt dette brettspillet, og utenom det generelle konseptet er det primært navnet de to spillene har til felles (utgiver MicroProse måtte lisensiere dette fra brettspillets amerikanske utgiver, Avalon Hill).

Alle store ledere må ha en by oppkalt etter seg.

Selv nevner han Will Wrights bybyggerspill SimCity og sitt eget Railroad Tycoon som store inspirasjonskilder. SimCity var kanskje ikke det første bybyggerspillet, men med sitt fokus på et kreativt og skapende gameplay var det et av de spillene som for alvor forandret folks oppfatning av hva spill kunne være. Railroad Tycoon var Sid Meiers svar på SimCity, og også her var det spillerens kreativitet som ble satt i fokus.

Civilization hadde også hentet mange elementer fra det turbaserte krigsspillet Empire, som nylig fikk en spirituell oppfølger i form av Empires of Steel. Empire er langt mer krigsfokusert enn Civilization, men konseptet er likevel relativt likt, og om man stripper de fredelige elementene fra Civilization ender man opp med et spill som minner veldig sterkt om Empire.

Men Civilization var ikke alltid ment å være et turbasert spill. Den første prototypen som ble laget var i sanntid, og mer et slags «gudespill» der verden utviklet seg både med og uten spillerens involvering. Men dette konseptet fungerte ikke så veldig godt, da det hadde en tendens til å overvelde spillerne. I samarbeid med sin kompanjong Bruce Shelley valgte Sid Meier å overføre gameplayet til et turbasert format.

Hei på deg.

Dette formatet gjorde det nemlig langt lettere for spillerne å takle det omfattende konseptet bak Civilization. Den store fordelen turbaserte spill har er jo nettopp det at spillerne kan bruke så lang tid de trenger på hver tur, og dermed fikk de ro og fred til å ta seg av enorme imperier uten å føle at det ble for mye å gjøre på en gang.

Erfaren spilldesigner

Da Sid Meier startet utviklingen av Civilization var han langt fra noen nybegynner som spilldesigner. Han hadde allerede rukket å bli 35 år, og hadde utviklet spill siden tidlig på åttitallet. I tillegg til det tidligere nevnte Railroad Tycoon hadde han stått for populære spill som Sid Meier's Pirates!, og stått for alt fra dype, hex-baserte strategispillopplevelser som Decision in the Desert til flysimulatorer som F-19 Stealth Fighter. Han hadde til og med laget en spennende sjangerblanding ved navn Covert Action, som gav oss rollen som spion. Det første spillet hans var et enkelt arkadespill som het Chopper Rescue (et litt artig sammentreff: SimCity-designer Will Wrights første spill var også et helikopterspill, nemlig Raid on Bungeling Bay).

Sid Meiers spill ble utgitt gjennom MicroProse, en utgiver han selv var med å grunnlegge i 1982. Dette amerikanske selskapet fokuserte i stor grad på militære spill, og sjefen var en tidligere jagerpilot ved navn «Wild» Bill Stealey. Han ønsket primært at Sid Meier skulle holde seg til å lage militærspill, og hadde liten forståelse av Civilization-prosjektet. Heldigvis stolte han såpass på sin mangeårige partner at han gav spillet grønt lys selv om han ikke var særlig begeistret selv.

«Noen» har drept alle aztekerne.

Selv om Sid Meier's Civilization fikk grønt lys fra øverste hold, var ikke utviklingen særlig lett. Sid Meier stod selv for all programmeringen, og Bruce Shelley stod for det meste av testingen. Shelley fikk stadig nye versjoner å spille, og han og Meier hadde daglige diskusjoner om hva som fungerte og hva som måtte endres. Samarbeidet mellom de to veteranene fungerte godt, men når de skulle ha resten av MicroProse med på laget (for å lage grafikk og så videre) fikk de trøbbel. Prosjektet ble stadig nedprioritert, da ledelsen ikke hadde tro på spillet.

Suksess på markedet

Da det endelig ble lansert, etter mye frustrerende om og men, var det uten særlig mye markedsføring – det var nesten som om ledelsen ønsket at det skulle floppe. Det gjorde det imidlertid ikke. Anmeldelsene kalte det tidenes beste strategispill, og det tok ikke lang tid før Sid Meier's Civilization var spillet alle snakket om. Salgstallene lot ikke vente på seg, og selv de mest skeptiske hos MicroProse måtte innse at Sid Meiers nye mesterverk var gull verd for selskapet.

Da suksessen ble et faktum tok det ikke lang tid før Sid Meier's Civilization havnet på en rekke formater, og fikk blant annet en godt mottatt versjon på Super Nintendo. Sid Meier hadde imidlertid ingen ting å gjøre med disse versjonene. Han jobbet heller ikke veldig mye med oppfølgeren, som i stor grad var Brian Reynolds hjertebarn. Civilization II var trofast mot originalspillet, samtidig som det innførte en rekke nyheter og forbedringer. Blant annet fikk diplomatisystemet et godt løft i etterfølgeren, og det ble mulig å alliere seg med andre nasjoner.

Spillet over for denne gang.

Civilization-serien er høyst levende den dag i dag. Det nyeste PC-spillet i serien er Civilization IV, med utvidelsespakkene Warlords og Beyond the Sword. Selv mener jeg kombinasjonen Civilization IV og Beyond the Sword er det absolutt beste strategisjangeren har å by på, og jeg tror jeg har lagt et firesifret antall timer i Civilization IV, utvidelsene og modifikasjoner som herlige Fall from Heaven II. Men Civilization-serien har også gjeninntatt konsollmarkedet, med Civilization Revolution – en strømlinjeformet og forenklet Civilization-utgave hvor hvert spill kun tar noen få timer.

For øyeblikket vet vi veldig lite om seriens fremtid, annet enn at det jobbes med et Facebook-basert Civilization-spill for flere spillere. Forhåpentligvis får vi også en skikkelig PC-basert oppfølger etter hvert, og med tanke på hvilke salgstall Civilization IV har hatt er det vel lite trolig at Firaxis og eier/utgiver Take-Two ikke har planer om (eller jobber med) Civilization V.

Les mer om Civilization og Sid Meier i en svært omfattende artikkel hos Gamasutra. Du kan også laste ned FreeCiv, en gratis nyutgave av Civilization I og II.

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden