Feature

Fotballspillenes utvikling

Virtuell fotballfeber

Bli med på en illustrert reise gjennom fotballspillenes utvikling.

1: Side 1
2: Side 2
3: Side 3

Actua Soccer (1995)

Da Gremlin Interactive lanserte Actua Soccer forandret de fotballspillenes verden for alltid. De gamle 2D-spillene var ut, og full 3D-grafikk var inn. Her var både baner og spillere laget i 3D, og spilleranimasjonene var basert på "motion capture"-teknikk, med en trio fra Sheffield Wednesday som modeller. Mange mente (og mener fortsatt) at spillet ikke var i nærheten av å være like spillbart som de beste 2D-spillene, og det skulle gå noen år før de tredimensjonale fotballspillene virkelig kom til sin rett. Men når utviklingen først var satt i gang, kunne ingen ting stoppe den. Actua Soccer-serien fikk fire spill totalt, og her i Norge huskes den kanskje best for kommentatoren. Arne Scheie kommenterte nemlig den norske versjonen av spillet, og selv om antallet fraser var litt vel lavt, gjorde kommentarene hans at spillet føltes ekstra autentisk (ettersom tippekampene alltid gikk på NRK, og Arne Scheie var deres faste kommentator på denne tiden).

International Superstar Soccer Pro (1997)

Konamis første virkelige suksess-serie innenfor sjangeren var International Superstar Soccer, som ble introdusert i 1994. Allerede da var det klart at Konami mente alvor, med et glatt gameplay og - som første konsollfotballspill i verden - muntlige kommentarer. De første spillene i serien brukte et perspektiv lik det vi fant i FIFA International Soccer, men etter hvert gikk serien (som FIFA) over til full 3D. International Superstar Soccer Pro var det første spillet i serien som kom på PlayStation, og regnes som et av de absolutt beste fotballspillene på den plattformen. En litt annerledes versjon for Nintendo 64 het International Superstar Soccer 64, og også denne fikk mye god kritikk. Spillet kunne skilte med et raskt og rimelig autentisk gameplay, flott 3D-grafikk og spillere modellert etter virkelighetens stjerner (selv om navnene stort sett var oppdiktede, ettersom man ikke hadde lisens til å bruke dem).

Pro Evolution Soccer (2001)

Da International Superstar Soccer-serien begynte å slite med kvaliteten, startet Konami en ny serie med fotballspill fra et annet internt studio. Pro Evolution Soccer var det første spillet i serien, og det ble en umiddelbar suksess. Dette spillet kombinerte en glatt spillmotor med et bredt antall animasjoner og bevegelser, og resultatet var en realistisk og vanedannende fotballspillopplevelse. I motsetning til ISS-serien sikret Konami seg også rettighetene til å bruke diverse ekte spillere, noe som gav spillet et ekstra autentisk preg (selv om FIFA-serien fortsatt var foran på dette området). Mens FIFA kanskje beholdt tronen på salgslistene, fikk Pro Evolution Soccer rykte på seg for å være en bedre simulator, og serien har opparbeidet seg en svært stor tilhengerskare i årene som har gått.

Virtua Striker 2002 (2002)

Etter at Pro Evolution Soccer ble lansert, ble kampen om tronen på fotballspillmarkedet et rotterace mellom PES-serien og FIFA-serien. Mange andre spillutviklere har forsøkt å konkurrere, men ingen har klart å vippe de to kamphanene av pinnen. Et tidlig forsøk var det Sega som stod for, med Virtua Striker 2002. Dette var en konsollutgave av et arkadespill, nemlig Virtua Striker 3. Spillet fikk en blandet mottakelse da det ble lansert, og regnes ikke som noen klassiker. Vi tar det imidlertid med her for å nevne serien, som har eksistert siden 1994 (og leverte dermed fotball i full 3D året før Actua Soccer, selv om dette kun var på arkademaskiner). Virtua Striker-spillene har alltid hatt flott grafikk i forhold til sine datamaskin- og konsollbaserte konkurrenter, men har fokusert på rask og kortvarig arkademoro fremfor å tilby den samme dybden og langvarige opplevelsen som vi har fått i stua og på datarommet.

Super Mario Strikers (2005)

Ikke alle fotballspill forsøker å være så realistiske som mulig. Super Mario Strikers for GameCube (som fikk en Wii-etterfølger i 2007) droppet all realisme til fordel for et rent arkadegameplay der Mario og gjengen spilte fotball med fem på hvert lag. Spillet hadde få regler, og skittent spill ble generelt belønnet. I tillegg kunne man aktivere ulike bonuser og spesialegenskaper for å skaffe seg urettferdige fordeler og få ballen i motstanderens mål. Super Mario Strikers leverte med andre ord et tilgjengelig og morsomt gameplay som ble populært ved sosiale anledninger, men som etterfølgeren slet det med å holde på interessen om du spilte alene. Det manglet selvsagt også dybden vi fant i Pro Evolution og FIFA.

Sensible Soccer 2006 (2006)

De gamle stormesterne Sensible Software ble lagt ned i 1999, etter å aldri ha blitt ferdig med sitt overambisiøse og kontroversielle Sex, Drugs & Rock'n'Roll. I dag er det Codemasters som sitter på alle deres rettigheter, og i 2006 gjorde den britiske utvikleren et forsøk på å gjenopplive Sensible Soccer-serien (i samarbeid med tidligere Sensible-mann John Hare). Sensible Soccer 2006 forsøkte å overføre det klassiske gameplayet fra nittitallets spill i serien til full 3D, og distanserte seg fra Pro Evolution Soccer og FIFA ved å bruke karikert grafikk og et hevet kamera. Spillet var generelt hyggelig, men mye tydet på at Codemasters ikke hadde vært villige til å gi det den utviklingstiden det trengte. Teleporterende målvakter og andre merkelige situasjoner hindret det nemlig i å bli den helt store suksessen, og Codemasters laget aldri noen etterfølger.

FIFA 10 (2009)

Det siste tiåret har egentlig ikke vært veldig spennende. Konami og Electronic Arts har lansert årlige oppdateringer av sine fotballspillserier, generelt uten å revolusjonere verken sjangeren eller seriene sine. Mens Pro Evolution Soccer generelt ble sett på som det beste spillet for noen år tilbake, har FIFA nå tatt over tronen i manges øyne, og FIFA 10 representerer det til nå beste spillet i serien (og kanskje også sjangeren). Derfor passer det bra å avslutte med dette spillet, slik at du kan se hvor langt sjangeren har kommet i de cirka 30 årene som er gått siden de første fotballspillene dukket opp har vi utviklet oss frem til noe som - i alle fall om man myser litt - både ser og høres ut som en ekte fotballkamp.

Mange av bildene i denne artikkelen er tatt selv, eller stammer fra utgiverne og Wikipedia. Unntak:

1: Side 1
2: Side 2
3: Side 3

Siste fra forsiden