Feature

Spillåret 2018 – Espen Jansen

Her er de ti spillene Espen ser mest frem til i 2018

Ett av dem har han ventet på i 13 år.

Espen gleder seg blant annet til A Way Out.
Privat, EA, montasje Gamer.no
1: Kingdom Hearts, mer Persona og mørke sjeler
2: Krigsguder, edderkoppmenn og noe litt rart

God of War

Kratos er tilbake, og det er egentlig på tide.
Sony Interactive Entertainment

Sjanger: Action, eventyr
System: PlayStation 4
Utvikler: Santa Monica Studio
Kommer: En gang i 2018

Når Kratos først har satt seg et mål, gir han seg ikke før han har nådd det. Det var i hvert fall det som skjedde i de originale God of War-spillene, hvor den spartanske hissigprompen ble sinna at han like så godt satte seg fore å drepe så godt som alle guder i gresk mytologi – og det bare fordi Zevs var litt kjip mot ham en gang for lenge, lenge siden. Ok, så var det kanskje litt mer som lå bak, og jeg skal ikke komme her og si at det ikke var alle tiders å banke dritten ut av Hades, Poseidon og Hercules på vei opp gudefjellet – faktisk var det så gøy at jeg gjerne tar en runde til.

Og kanskje er det akkurat det vi skal få servert når Santa Monica Studio skal la oss få utforske en ny eldgammel mytologi i rollen som krigsguden.

Denne gangen er det norrøne strøk som står for tur, og ved siden av å by på spektakulært vakre vinterlandskap og en helt ny vri på det brutale kampsystemet fra God of War, kan dette også komme til å føre til enormt kule sammenstøt mellom Kratos og den norrøne gudeslekten. Jeg krysser fingrene for at vi skal stjele hammeren til Tor, stikke ut øyet til Odin og bryte et par runder med Midgardsormen før alt er sagt og gjort.

Fe

Litt rart, veldig vakkert.
Electronic Arts

Sjanger: Action, eventyr
System: PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch Windows
Utvikler: Zoink Games
Kommer: 26. februar 2018

Jeg vet ikke helt hva Fe er. Det eneste jeg vet er at det har en blendende unik og karaktersterk stil, som ene og alene har overbevist meg om at dette er noe jeg bare spille.

Sammen med neste spill på lista, er Fe et nytt innslag i Electronic Arts' indiesatsing, og selv om jeg aldri kom helt på bølgelengde med Unravel, skjønner jeg at EA ikke velger disse spillene uten grunn. De har sett noe i disse prosjektene, og da satser jeg på at de to som kommer i år begge vil komme til å by på en opplevelse litt utenom det vanlige. Av det jeg har sett av Fe så langt, kan jeg nesten ikke forstå noe annet.

Stort mer er det egentlig ikke å si om dette spillet, annet enn at jeg gleder meg veldig til å finne ut hva det er for noe rart.

A Way Out

A Way Out ser ut som et spennende og unikt spill.
Electronic Arts
Les også
Anmeldelse: God of War

Sjanger: Action, eventyr
System: PlayStation 4, Xbox One, Windows
Utvikler: Hazelight Studios
Kommer: 23. mars 2018

Veien fra filmer om actionglade politimenn og andre komiske forviklinger i svenske småbyer, til et helt unikt spill om to brødre og deres majestetiske ferd gjennom en eventyrverden uten like, virker kanskje litt lang, kronglete og unaturlig, men den svenske regissøren Josef Fares klarte altså det kunststykket å gå fra å lage film til å lage spill. Og det han endte opp med å lage var rett og slett noe utrolig unikt.

Sånn sett virker det som om A Way Out fortsetter akkurat der Brothers: A Tale of Two Sons slapp. Ikke at dette nødvendigvis kommer til å bli en rørende og eventyrlig reise på samme måte, men det kommer i hvert fall til å bli noe vi antagelig aldri har spilt tidligere, og det er flott at det finnes folk som er villig til å ta sjansen på helt nye ting.

Opplevelsen er bygd rundt samarbeid og krever faktisk at man spiller sammen med noen. Det er ganske sprøtt i det herrens år 2018, hvor lokalt samarbeid virker å være mindre og mindre aktuelt for de store spillstudioene (med et par nevneverdige unntak så klart).

jeg stoler imidlertid på at Josef Fares vet hva han driver med. Den svenske skapersjelen virker som en nokså pussig skrue, men det er kanskje nettopp derfor alt han lager blir så underlig, spennende og ekte.

Mega Man 11

Ganske typisk Mega Man.
Capcom

Sjanger: Plattform
System: PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch, Windows
Utvikler: Capcom
Kommer: En gang i 2018

Jeg har i utgangspunktet aldri hatt noe sterkt forhold til Mega Man, men jeg har da saktens pludret nok med Capcoms spenstige Legacy-samling til å vite at jeg både hater og elsker de originale Mega Man-spillene. For der disse spillenes umåtelig vanskelige oppdrag og småstive styring gjør meg svært ille til mote, er det tilsvarende gledelig å ta inn over seg den herlige musikken, de stilige sjefsfiendene og friheten man har til å møte dem i den rekkefølgen man selv vil.

Håpet er da at Mega Man 11 roer litt ned på vanskelighetsgraden og gjør styringen litt mer tolererbar, samtidig som det ivaretar det som gjorde originalspillene så appellerende. Da kan det fort tenkes at vi kommer til å sitte igjen med noe ganske så spesielt – en blanding av gammel storhet og moderne ideer kan antagelig være akkurat den vitamininnsprøytningen serien trenger etter åtte år i dvale.

Det vi har fått servert så langt virker i hvert fall svært lovende: Lekker grafikk, spretten musikk, spennende nivådesign, kule spesialegenskaper og artige fiender preger annonseringstraileren, og jeg merker at jeg gleder meg til å se mer.

Spider-Man

Vær så snill, bli bra!
Sony Interactive Entertainment

Sjanger: Action, eventyr
System: PlayStation 4
Utvikler: Insomniac Games
Kommer: En gang i 2018

Blant de spillene jeg husker aller best fra barndommen, står det heseblesende PlayStation 2-spillet Spider-Man 2 relativt høyt i kurs. Siden den gang har jeg egentlig bare gått rundt og ventet på at noen skal ha vett og talent nok til å kunne gjenskape den enkle gleden det var å svinge seg blant skyskrapere og banke opp skurker i New York City.

Beenox gjorde en hederlig innsats i mange år, men det ble liksom aldri det samme.

Om jeg skulle valgt ett spillstudio til å lage et moderne Spider-Man-spill, hadde nok ikke Insomniac Games vært det første jeg tenkte på – Sucker Punch har jo tross alt langt mer erfaring med det å lage superheltspill fra deres tid med inFamous-serien, og de virket lenge som en klar kandidat for å ta over stafettpinnen til en eller annen offisielle superheltlisens. Men så ble det likevel Ratchet & Clank-utviklerne som fikk ansvaret. Jeg elsker jo Ratchet & Clank, og Insomniac lagde et ganske så fartsfylt actionspill i Sunset Overdrive, så det er all grunn til å være optimistisk.

Det eneste jeg egentlig trenger er den gode, gamle spindelvevsvingefysikken (si det fort fem ganger, du!) – hvis dette fungerer som det skal, har vi virkelig noe å se fram til.

Hva gleder du deg til i 2018? Del gjerne din ønskeliste i kommentarfeltet nedenfor.

1: Kingdom Hearts, mer Persona og mørke sjeler
2: Krigsguder, edderkoppmenn og noe litt rart

Siste fra forsiden