FEATURE: Her er noen av spillene Jonas gleder seg mest til i 2018
Feature
(Foto: Privat, Sony Computer Entertainment, montasje Gamer.no)

Spillåret 2018 - Jonas Magerøy

Her er noen av spillene Jonas gleder seg mest til i 2018


Flere medlemmer av Gamer.no-redaksjonen vil fortelle om de spillene de gleder seg til i 2018 nå på nyåret. Denne gangen er det Jonas Magerøy.  

Tenk at vi kom oss gjennom et år som 2017? Gi deg selv en klapp på skuldra om du er her på andre siden av 2017 med meg.

Mange vil si det var et år som var særs dårlig for kloden vi bor på, og godt var det at vi hadde abnormalt mange gode spillverdener vi kunne flykte inn i for å stenge ute verdensbildet som stadig så dystrere ut.

Uheldigvis ser den deprimerende trenden ut til å fortsette inn i 2018, og da er det kanskje en liten trøst at alt tyder på at dataspill vil fortsette å komme ut også. Enn så lenge.

På listen i fjor hadde jeg blant annet Vampyr og Red Dead Redemption 2, som ennå ikke har kommet ut. Disse har jeg ekskludert fra listen i år, da det kan leses om dem i min forrige artikkel, samt i en sniktitt jeg gjorde på Vampyr under fjorårets E3-messe.

Jeg har også bevisst utelatt spill som The Last of Us Part II, Death Stranding og Ghost of Tsushima fordi, kom an, det skjer ikke at disse spillene nærmer seg ferdigstilling enda.

Så! La oss fryde oss over at vi kan prokrastinere, utsette problemer, stenge ute angst og drukne frykt for umiddelbart mørke som følge av stor ildkule sammen. Her er eskapismens høydepunkter i 2018, som spådd av meg, i vilkårlig rekkefølge.

Se også listene til:

Dreams

Sjanger: Sandkasse, plattform
System: PlayStation 4
Utvikler: Media Molecule
Kommer: En gang i 2018

Dreams. Foto: Sony Interactive Entertainment

Media Molecule sjarmerte meg i senk med LittleBig Planet 1 og 2, samt Vita-perlen Tearaway. Konseptet med å kunne lage nivåer i forskjellige sjangre med verktøyene utvikleren ga deg i LittleBig Planet var ambisiøst, om noe knotete og uintuitivt.

Da de viste frem Dreams første gang, hadde jeg problemer med å forstå hva dette var. Er det en historiemodus? Eller er det et merkelig, sjarmerende «proof of concept» for VR? Eller, er det i VR i det hele tatt? Hvorfor ser alt ut som strikkede ullgensere?

De siste månedene har de derimot klart å overbevise folk som har testet spillet om at dette er spillet som innfrir løftet de ga i LittleBig Planet: Her kan du virkelig lage hva du vil, dele det på enkelt vis, og bruke så mange verktøy du vil på så dypt plan du bare orker. De som har spilt det sier at systemene i Dreams «bare funker».

Historien i spillet handler om figurer fra forskjellige drømmeverdener, og alt man ser og hører i historien er lagd av Media Molecule med nøyaktig samme verktøy som vi får tilgang til i spillet. De sier selv at de har brukt en DualShock 4 og en PlayStation 4 for å lage hele historiedelen, ikke noe annet.

Jeg er fortsatt litt usikker på akkurat hva Dreams er, men de har omsider klart å forklare det tydelig nok til at jeg er svært interessert i å finne ut av det.

Metro Exodus

Sjanger: Action
System: Windows, PlayStation 4 og Xbox One
Utvikler: 4A Games
Kommer: Fjerde kvartal, 2018

Metro Exodus. Foto: Deep Silver

Jeg husker hvor fascinert jeg ble over verdenen Dmitrij Glukhovskij hadde skapt med boken Metro: 2033. Så fascinert ble jeg faktisk, at jeg begynte å ta turer med T-banen i Oslo for å fantasere og drømme opp scenarier for en lignende post-apokalyptisk fortelling satt i tigerstaden.

Det er med andre ord et mildt sagt spennende univers i min bok, som også fungerer utrolig godt i spillform. Selv om spillene ikke er like mystiske som boken, er atmosfæren i Moskvas undergrunnsbane i Metro: 2033 og Metro: Last Light til å ta og føle på.

Ukrainske 4A Games tar seg noen friheter med historien som er fordelaktig for spillmediet, og lover med Metro Exodus et episk spill som tar deg lengre ut av undergrunnsbanen enn spillene har gjort tidligere.

Man styrer fortsatt Artjom, og selv om Exodus bokstavelig talt tar deg vekk fra det som gjør serien så spennende, har jeg all tillit til at 4A gjør det av en god grunn.

Project Octopath Traveler

Sjanger: Rollespill
System: Nintendo Switch
Utvikler: Square Enix Asano Team
Kommer: En gang i 2018

Project Octopath Traveler. Foto: Square Enix

Demoen man kan spille av Project Octopath Traveler forteller deg alt du trenger å vite om spillet: Det er vakkert, musikken er flott og historien ser ut til å være interessant og variert. Kampsystemet virker kult nok, med vrien om at du kan stå over dine runder for å lade opp sterkere angrep til bruk senere i kampen som en effektiv «hook».

Det som gjorde meg spesielt interessert var manuset. Det ene øyeblikket virket en replikk som en dårlig lokalisert bisetning, mens i neste kom det tirader på høyde med de beste samtalene i tidlige sesonger av Game of Thrones. De som sier mye om en figur og deres verdenssyn uten å gjøre det til kjedelig eksposisjon.

Jeg håper spillet til syvende og sist serverer et kampsystem som blir dypere etter hvert enn det vi fikk i demoen. Leverer det samtidig et manus med flere av de gode historiedelene til hver av de åtte hovedfigurene, og en variert verden som kler den vakre kunststilen, snakker vi japansk rollespill av ypperste klasse. Jeg krysser fingrene.

Far Cry 5

Sjanger: Action
System: Windows, PlayStation 4 og Xbox One
Utvikler: Ubisoft Montreal mfl.
Kommer: 27. mars 2018

Far Cry 5. Foto: Ubisoft

Samarbeidsoppdragene i Far Cry 3 og 4 er morsomme. Jeg har en venn - hei Lars! - som jeg alltid spiller Far Cry med, og vi ender hver seanse med samme konklusjon: Det hadde vært sykt kult å kunne spille et helt Far Cry-spill sammen.

Nå har jeg i grunn sagt alt som trengs å sies for å få Far Cry 5 på listen. Man deler oppdragsprogresjonen mellom brukerne om man spiller sammen, og kan gjøre dette gjennom hele forbanna spillet.

Dette er noe jeg vanligvis ikke liker, da jeg foretrekker å spille historiebaserte spill alene. Men det er ett eller annet med Far Cry som gjør tanken på å spille alt i samarbeidsmodus så attraktivt. Det kommer nok av at det aldri er kjedelig å finne på ugagn på Rook-øyene og i fjellene i Kyrat, og bandittbasene er utrolig morsomme å gjøre til et velkoordinert, taktisk oppdrag for to.

Jeg har allerede fått en smakebit på spillet, akkurat nok til å få bekreftet at Far Cry 5 føles som et Far Cry-spill. Og det er godt nok for meg: Jeg og Lars skal mørbanke religiøse ekstremister i indre Montana i mars, og det kommer til å bli storartet.

The Wolf Among Us: Season 2

Sjanger: Eventyr
System: Windows, PlayStation 4, Xbox One, mobil
Utvikler: Telltale Games
Kommer: En gang i 2018

The Wolf Among Us: Season 2. Foto: Telltale Games

Med unntak av et par episoder Minecraft: Story Mode sammen med småsøsken når jeg er hjemme på besøk, er sesong 1 av The Walking Dead og The Wolf Among Us de eneste Telltale-spillene jeg har spilt.

Begge spillene gjorde enormt inntrykk, på forskjellige måter. Sesong 1 av The Walking Dead er en rørende historie om overlevelse og familebåndene man kan knytte til mennesker man ikke nødvendigvis er beslektet. The Wolf Among Us er et spennende, mørkt og solid mord-mysterie med en eventyr-vri.

Som den store slemme ulven Bigby Wolf er det din oppgave å holde styr på alle de kjente eventyrskikkelsene som lever i skjul for mennesker i Manhattan. Sesong 1 tar deg gjennom en serie mystiske drap og hendelser, og lærer deg om intrigene og forholdene mellom de forskjellige fabeldyrene.

Vi vet veldig lite om sesong 2, utover at man igjen skal spille som Sheriff Bigby i Fabeltown. Men det er i grunn nok; fire år er lenge nok å vente på mer Noir-eventyr!

Bla over til neste side, hvor listen fortsetter med spill fra verdensmetropoler som Ichikawa, Gøteborg og Stockholm »

Guacamelee! 2

Sjanger: Action, plattform
System: PlayStation 4
Utvikler: DrinkBox Studios
Kommer: «Soon-ish»

Guacamelee! 2. Foto: DrinkBox Studios

Guacamelee! har kanskje tidenes beste lydspor i et «Metroidvania»-spill. I tillegg er det det beste spillet i den sjangeren, som ikke har «Metroid» eller «Castlevania» i navnet.

At utvikler DrinkBox Studios gikk fra å lage de sjarmerende plattformspillene i Tales From Space-serien til et så stort og omfattende spill som Guacamelee!, er nesten like imponerende som hoppet Guerrilla gjorde fra Killzone til Horizon Zero Dawn.

Det første spillet er en audiovisuell fryd som aldri blir kjedelig. Utfordringene trappes opp like mesterlig som hemmelighetene i verdenen avdekkes gjennom opplåsing av evner. Historien passer stilen perfekt, og sjefskampene er like minneverdige som de beste sjefene i Super Metroid.

Guacamelee! er rett og slett et knallspill, og etter avbrekket studioet gjorde med Severed, ser det ut til at de endelig er like klare som meg for en oppfølger til den hønse-transformerende luchadoren Juans første runde innom de dødes verden. At man kan spille historien i samarbeidsmodus med opptil fire spillere er heller ikke å forakte.

A Way Out

Sjanger: Eventyr
System: PlayStation 4, Xbox One og Windows
Utvikler: Hazelight Studios
Kommer: 23. mars 2018

A Way Out. Foto: Electronic Arts

Josef Fares er en lidenskapelig fyr. Vi så det nylig på fjorårets The Game Awards-utdeling, hvor Geoff Keighley fikk problemer med å stoppe tiraden hans. Går vi et par år tilbake, finner vi spor av samme lidenskap i spillet Brothers: A Tale of Two Sons – et av mine favorittspill noensinne.

Fares er tidligere kjent for svenske komediefilmer som Jalla! Jalla! og Kopps, og i sitt neste spill, A Way Out, virker det som han kombinerer sine evner som både filmregissør og spillutvikler.

Spillet handler om Leo og Vincent – førstnevnte spilt av Fares sin egen bror – som planlegger å rømme fra fengsel. Spillet spilles i samarbeidsmodus, enten lokalt eller over nett, og skjermen vil være splittet mellom de to hovedfigurene til enhver tid. Størrelsen på hver figurs andel av skjermen vil variere etter hvor fokuset ligger i spillet.

Dette er et mildt sagt ambisiøst konsept, men jeg klarer ikke unngå å bli solgt på det. Når Brothers klarer å fortelle en historie som blir forsterket gjennom dets spillmekanikker, har jeg all tro på at dette spillet vil lykkes med det samme – selv om det ikke ser ut til å ville slite hjertet ditt ut av brystet på lik linje med Brothers.

Fe

Sjanger: Plattform
System: PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch og Windows
Utvikler: Zoink Games
Kommer: 16. februar 2018

Fe. Foto: Electronic Arts

Ved første øyekast minner Fe om en tredimensjonal versjon av Ori and the Blind Forest. Man tar kontroll over en liten skapning som må utforske en diger skog. Det er mange dyr og planter i skogen som kan hjelpe deg fremover, og alle prater sitt eget «språk» som du må lære for å få deres hjelp.

Etterhvert som man lærer seg mer av skogens språk, vil man naturlig få tilgang til flere deler av skogen. I tillegg vil man låse opp evner, som å klatre i trær, ved å hjelpe «The Elder Tree», et gigantisk tre du besøker ofte i senter av skogen.

Med Guacamelee! 2 lengre opp og et spill utviklet av en viss legende lengre ned på listen min, føler jeg allerede nå at jeg kommer til å bruke opp ordet «Metroidvania», men det får så være. Dette spillet ser ut til å høre hjemme i samme sjanger, og jeg har ikke nådd det punktet hvor jeg har spilt meg lei på den typen spill. Kanskje 2018 blir året. Foreløpig er det bare begeistring å finne hos meg, i hvert fall!

Bloodstained: Ritual of the Night

Sjanger: Action, plattform
System: PlayStation 4, Xbox One, Windows, Mac, Linux, Wii U, Vita
Utvikler: Inti Creates
Kommer: En gang i 2018

Bloodstained: Ritual of the Night. Foto: 505 Games

La oss kalle en spade for en spade: Castlevania: Symphony of the Night er det beste spillet i… den sjangeren. Koji Igarashi var en sentral person i utviklingen av det og så og si alle Castlevania-spill som fulgte, så det var ikke vanskelig å hoppe på hype-toget da han lanserte Kickstarteren sin for å fortsette å lage den typen spill i sin post-Konami-tilværelse.

Bloodstained: Ritual of the Night er en spirituell oppfølger til Castlevania-serien. Spillet handler om foreldreløse Miriam, som lider av en forbannelse som sakte men sikkert forvandler huden hennes til krystall. For å stanse forbannelsen, må Miriam utforske et stort slått i søket etter Gebel, en mann som har lidd samme skjebne i lang tid.

Premisset og den gotiske mosaikk-stilen sier egentlig alt jeg trenger å vite om det estetiske. Musikken vi har hørt til nå er som tatt ut av Alucards eventyr. Jeg håper bare bevegelsene til Miriam blir raskere etter hvert som man låser opp evner, for flyten ser litt for sløv ut i det vi har sett til nå. Men jeg tror Igarashi har kontroll; han er en av de best egnede til å vite akkurat hva som må gjøres for at mekanikkene skal sitte og føles belønnende etter hvert som man utforsker verdenen og låser opp nye egenskaper.

Spider-Man

Sjanger: Action
System: PlayStation 4
Utvikler: Insomniac Games
Kommer: En gang i 2018

Spider-Man. Foto: Sony Interactive Entertainment

Spider-Man ser bare skikkelig morsomt ut. Jeg har ikke noen spesiell tilknytning til superhelten i dag, men husker godt da jeg så Sam Raimis Spider-Man tre ganger på kino og sikkert hundre ganger på DVD da den kom ut, og brukte alle bursdagspengene mine som elleveåring på det første Spider-Man-spillet til PlayStation 2.

Noe jeg derimot fortsatt har et sterkt forhold til er Insomniac Games. Ratchet & Clank-skaperen lager knallgode spill over hele fjøla, og med sandkasse-spillet Sunset Overdrive har de bevist hva de kan få til i både den ene og den andre sektoren.

At deres versjon av Spider-Man, som er totalt løsrevet fra filmer og tegneserier, kommer til å bli bra har jeg så godt som ingen tvil om. Det vi har sett ser ut til å være en god dose morsom utforsking, spennende sniking og heftige neve-kamper. Alt uten å sette krav til deg om å ha lest tegneseriene eller sett filmene på forhånd. Takk Gnomen for det.

Hva gleder du deg til i året som kommer? Del gjerne din ønskeliste i kommentarfeltet nedenfor.

Vampyr

PS4
Slippdato: 5. juni 2018
Sjanger: Action, Rollespill
Utvikler: DONTNOD Entertainment
Utgiver: Focus Home Interactive

Dreams

PS4
Slippdato: 2019
Sjanger: Action, Eventyr, Plattform, Puzzle
Utvikler: Media Molecule
Utgiver: Sony Interactive Entertainment

Fe

Windows
Slippdato: 16. februar 2018
Sjanger: Plattform
Utvikler: Zoink Games
Utgiver: Electronic Arts

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Til toppen