Feature Hets og hat av spillutviklere

– Du har ødelagt livet mitt, og jeg hater deg

Avstanden mellom fans og spillskapere blir stadig kortere. Det kan være utfordrende for dagens utviklere.

Vi befinner oss i Oslo i november 2001. Høsten gir tapt mot vinterens iskalde grep i hovedstadens gater, men inne på Funcoms kontor er det varmt. Både i kontorlokalet og på Anarchy Online-forumet. Sinte meldinger fra amerikanske spillere hagler inn til Anarchy Online-utviklerne: Respektløst. Tragisk. Idioter. Fascister. Amerikafiendtlig. «Subscription cancelled!».

Tøft møte med rasende spillfans

Anarchy Online.
En historie om terrorisme Anarchy Online satte sinnene i kok hos fansen. (Skjermbilde: Funcom)

Årsaken er en historie i Anarchy Online om terrorisme. Sjefen for spillets store korporasjon, Omni-Tech, erklærer krig mot opprørsstyrkene og kaller de terrorister. Ikke ulikt USAs egen ferske krig mot terror. Historien var et tappert forsøk på å kommentere vår egen samtid gjennom et spill, regissert av Anarchy Onlines historieansvarlig, Ragnar Tørnquist.

– Det var ganske tett opp mot 11. september, og meningen var ikke å være respektløs, men å kommentere virkeligheten. Vi ville dra paralleller til vår egen verden og ta stilling til hva terrorisme er. Reaksjonene på forumet og via epost til meg var overveldende. Vi ble skjelt ut og det kom direkte trusler, forteller Tørnquist til Gamer.no.

Terroristhistorien i Anarchy Online ble Tørnquists første møte med rasende spillfans, men langt fra hans siste. Og fansen har ikke blitt noe mindre rasende med året. Mye har skjedd siden 2001, og der fansen før kun kunne nå utviklere gjennom epost eller via spillforum har sosiale medier og nettverk gjort avstanden mellom spillskaperne og spillerne mindre enn noen gang.

Les hele artikkelen og få tilgang til mer eksklusivt innhold

Allerede medlem?

Les kommentarene (22)

Forsiden akkurat nå

Til toppen