Feature

Månedens anbefalte Android-spill

Her er ti perler du kan koble av med i julestria.

1: Side 1
2: Side 2

Julestresset er i gang for fullt, og pengene fyker ut av lommeboka kjappere enn en nisse som løper etter en kald porsjon risengrynsgrøt. I alt dette fjaset og maset kan det være greit å koble litt av i et par minutter mens man venter i kassekø, på taxi, eller om man bare vil kose seg med en varm kopp gløgg foran vifteovnen på studenthybelen. Uansett hvor og når du velger å ta deg en pause egner denne månedens anbefalte mobilspill seg ypperlig til en slik pust i bakken. Bare pass på at du ikke glemmer av at juleskinka står i ovnen.

Denne måneden har jeg valgt å ta for meg fem spill man må betale for og fem spill man kan spille helt gratis. Artiklens første side tar for seg anbefalingene som koster penger, mens side nummer to tar for seg gratisspillene. Om du har virret litt rundt i gratisseksjonen på Android Market er du nok klar over at gratisspill betyr en del annonser og mas om mikrotransaksjoner, men jeg har prøvd å sørge for å velge spill som godt kan nytes i en god stund uten å måtte åpne lommeboken.

Sleepy Jack

Sleepy Jack

Sjanger: Skinneskyter Pris: 15 kr Type: Android Utvikler: SilverTree MediaKan kjøpes her

Sleepy Jack var en stund kun tilgjengelig for Sony Ericsson Xperia Play, men nylig åpnet utvikleren Silver Tree Media opp for at alle med tilsvarende kraftige Android-telefoner skulle få ta del i moroa. Selv om spillet fremdeles passer best til de fysiske spillknappene som Xperia Play skilter med, fungerer spillet også godt på de andre berøringsskjermene.

Du styrer Jack, enten med tilt-styring eller med virtuelle knapper, gjennom flere titalls brett. Kameraet er plassert trygt bak Jack som flyr gjennom de surrealistiske tunnelene. På veien gjennom de fleste brettene samler du inn Z-kuler som holder deg i live, samt nye våpen og duppedingser og skyter de mange fiendene som truer med å vekke deg. På noen brett er fokuset derimot på å holde en musikalsk jetpack gående ved å sanke inn musikknoter.

Særlig vanskelig blir det aldri, og selv om omgivelsene forandrer seg ganske mye etter hvert som spillet går sin gang, byr brettene på stort sett de samme utfordringene. Sjefskampene byr riktignok på interessante variasjoner, noe som kommer godt med da brettene kan bli litt lange til tider. Det føles godt å styre Jack gjennom hindringene, og de forskjellige våpnene og fienden gjør at du kan tilnærme deg de fleste situasjonene på flere måter.

Om du sitter på en liten kraftplugg av en Android-telefon burde det ikke være noe i veien for å prøve ut Sleepy Jack. Med et vakkert fargesprakende og barnevennlig utrykk, og menger av brett og fiender i forskjellige omgivelser, er det absolutt verdt en titt.

8/10

ChuChu Rocket!

ChuChu Rocket!

Sjanger: Hjernetrim Pris: 7 kr Type: Android (testet), iPhone, iPad Utvikler: Sega of AmericaKan kjøpes her

Sega tropper opp på Android Market med en nylansering av Dreamcast-spillet ChuChu Rocket! Spillet, som den gang skulle demonstrere konsollens nettspill, er en herlig liten perle av et hjernetrimspill som setter planleggingsevnene dine på prøve.

Les også
Anmeldelse:

Målet er å lede de små ChuChu-musene til en av rakettene på hvert brett. Musene løper på en strak linje, men snur seg mot klokken hver gang de møter en vegg. Din oppgave er å plassere ut en eller flere piler på bakken som endrer musenes kurs. Samtidig må du holde styr på og villede lumske katter som ikke nøler med å stoppe musenes marsj mot rakettene.

Det kreves at du makter å se mønstrene i brettene, og konsekvensene av hvor du plasserer pilene. Om du likevel skulle vurdere feil og sende hele museflokken på villspor vil du likevel aldri bli straffet for å gjøre feil – du får muligheten til å prøve på nytt når du har tabbet deg ut. Grensesnittet er formidabelt, med lette og korte sveip på skjermen for å sette ut pilene.

Dessverre har Sega droppet flerspillermulighetene fra denne utgaven av spillet, så du må nok redde musene mutters alene. Men om du er på utkikk etter et spill som handler mer om planlegging enn reaksjon er ChuChu Rocket! et ypperlig tilskudd til mobilspillsamlingen.

8/10

INC.

INC

Sjanger: Plattformspill Pris: 15 kr Type: Android (testet), iPhone, iPad Utvikler: OrangePixelKan kjøpes her

Mobilspillutvikleren OrangePixel har lenge sluppet retroinspirerte plattformspill på både Android Market og iOS, men så langt har ingen av titlene fenget meg nevelig. Halvhjertede kontroller, banalt nivådesign og en tilsynelatende mantra om at plattformspill ikke trenger å føles godt på berøringsskjermer har hindret alle de tidligere utgivelsene. Derfor ble jeg litt overrasket da jeg lastet ned deres nyeste spill, INC, og fant en klar forbedring.

Det betyr ikke at problemene er helt borte – når man plasserer skyteknappen like under hoppeknappen, og når nivåene er designet på en slik måte at man må hoppe og skyte samtidig, blir det fort kluss. Men har du en Xperia Play liggende på lur, blir kontrollene umiddelbart betraktelig lettere å traktere og spillopplevelsen blir uhorvelig bedre.

I INC skal du skyte og hoppe deg gjennom førti brett for å redde den kidnappede Dr. Robotus. Du må plaffe ned fiender i hopetall, aktivere tre antenner og et par brytere, og til slutt komme deg helskinnet i mål. Du må kjempe sjefskamper og unngå å falle ned i avgrunnen. Et godt gammeldags plattformspill altså.

De kjappe og tidvis vanskelige brettene passer godt til mobilplattformen, og selv om de i begynnelsen føles litt platte og kjedelige tar de seg litt opp senere i spillet. Visuelt sett er det ingenting å klage på – den gjennomførte retrostilen fungerer godt, og de dystre silhuettlandskapene er praktfulle. Da er det litt synd at et problematisk kontrolloppsett for berøringsskjermer ødelegger en del for moroa.

7/10

Where's my Water?

Where's my Water?

Sjanger: Fysikk/Hjernetrim Pris: 6 kr Type: Android (testet), iPhone, iPad Utvikler: DisneyKan kjøpes her

Where's my Water renner inn blant den stadig økende mengden av velgjorte fysikkbaserte spill med trestjeresystem (denne gangen selvfølgelig i form av badeender). Alligatoren Swampy ønsker å bade seg, men vannrørene er tomme. Naturligvis gidder han ikke gjøre noe med det selv, så da blir det din oppgave å grave kanaler gjennom jorda og føre vannet frem til Swampys badekar.

Vannfysikk er trekkplasteret for Where's my Water? – hele spillet er bygd rundt tanken om å lede vann gjennom kanaler som du graver ut av jorden. Du kommer også over et utvalg av forskjellige stoffer som kan reagere og endre brettets gang om de kommer i kontakt med vann. Et eksempel er en grønn plantemasse som vokser og sperrer det videre vannløpet om den får nok fuktighet.

Selve gravingen fungerer godt. Du skraper bare over jordområdet der du ønsker å skape en passasje, slik at vannet eller syren får renne nedover mot Swampys dusjrør. Utfordringen ligger i hvordan vannruten skal planlegges – noen ganger kreves det at sluser åpnes, andre ganger må stoffene reagere med hverandre for å åpne nye veier. Brettene byr på varierte problemer, og selv om de i begynnelsen er i overkant enkle tar vanskelighetsgraden seg opp betydelig mot slutten.

Det er tydelig at det er Disney som står bak denne utgivelsen – detaljerte figurer, lystig musikk og en generelt lekende estetikk preger alle fasetter av spillet. Og selv om mange kanskje nå begynner å ha fått nok av denne typen fysikkbaserte spill, er dette et ypperlig og velskapt tilskudd til sjangeren.

8/10

Sprinkle.

Sprinkle

Sjanger: Fysikk/Hjernetrim Pris: 6 kr Type: Android (testet), iPhone, iPad Utvikler: MediocreKan kjøpes her eller prøves gratis her

Månedens andre spill om vann har lenge kun vært å få på Android-telefoner med kraftige Tegra-grafikkkort eller på App Store. Nå har utvikleren Mediocre heldigvis lettet litt på disse kravene slik at alle med kapable telefoner nå kan slukke brann av hjertens lyst.

Ja, for her skal du leke brannmann – eller brannklump for å være helt presis. På hvert brett ruller du inn den svære brannkranen, og må porsjonere ut vannet slik at du får druknet flammene som truer med å ødelegge omkringliggende bambushytter. Du kan både stille inn selve vannsprederens vinkel og tårnkonstruksjonens høyde for å ha full kontroll på hvor vannet skal plaske. For å låse opp nye brettsett må sanke inn vanndråper på hvert eneste brett. Vanndråpene kommer fra de ubrukte vannreservene, så du må sørge for å ikke sløse med vannet.

Brettene leker godt med fysikkens regler, og har ofte store variasjoner på hvordan du skal prestere å slukke ilden. Vannfysikken er faktisk ganske god. Væsken skvulper langs flater, bygger seg opp og danner bølger på en veldig naturlig måte. Men av og til kludrer fysikkmotoren det til slik at brettet blir uløselig, og du må da bite i det sure eplet og prøve om igjen.

Litt kronglete berøringskontroller er ellers det eneste som står mellom deg og en god mobilspillopplevelse. Sprinkle er kanskje ikke det beste spillet av sitt slag, men tilbyr til syvende og sist en artig vri på et gammelt konsept med en god vannfysikk som lett kan engasjere.

7/10

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden