Feature

Månedens anbefalte iPhone- og iPad-spill

Ta fotballdrømmen til topps eller reis på et magisk eventyr.

1: Side 1
2: Side 2
Amoebattle.

Amoebattle

Sjanger: Strategi Pris: 35 kr Type: Universell Utvikler: Grab GamesKan kjøpes her

Sanntids-strategispill burde være en av iPadens styrker. Med den relativt store skjermen og multiberøringsmuligheter i fleng er grunnene til å ikke få til et funksjonelt spill svinnende få. Likevel har det ikke akkurat flommet over av gode alternativer. Med Amoebattle gjør utvikleren Grab Games sin del for å bøte på mangelen.

I Amoebattle tar du kontroll over amøber, og mesteparten av dine strategiske valg går på hvordan du vil mutere eller duplisere de mikroskopiske skapningene. Plottet er enkelt: ganske tidlig i spillet blir du introdusert til fiendtlige amøber, og må finne ut hvor disse ødeleggende skapningene kommer fra. Det er ikke stort mer spennende enn det, men så er det heller ikke historien som er poenget her.

Amoebattle-trailer.

Grab Games har laget et system som passer perfekt til berøringsskjermen. Du slipper å håndtere bygninger og kan i stedet bruke tiden på å kontrollere, justere og fordele amøbehæren din gjennom de varierte oppdragene. Amøbene tilegner seg matpoeng på forskjellige måter basert på hvilken type det er, for eksempel får noen poeng ved å krige mens andre får det ved å spise planter.

Det hadde ikke skadet med en litt mer tydelig visuell distinksjon mellom amøbetypene, og det er en smule synd at spillet ikke har noen flerspillerdel – det hadde passet spillet perfekt. Jeg slår meg likevel til ro med det spillet tilbyr: et lekende lett kontrollsystem som baserer seg på multiberøring, mekanisk dybde ved flerfoldige amøbetyper og en durabelig kampanjedel venter alle som tør slenge inn kronene.

Pulse: Volume One.

Pulse: Volume One

Sjanger: Musikk/rytme Pris: 21 kr Type: iPad Utvikler: Cipher PrimeKan kjøpes her

Spillet som kan pynte seg med denne månedens «til glede for nye spillere»-slør er musikkspillet Pulse: Volume One. Utvikleren av spillet, Cipher Prime, greide nylig å akkurat sanke inn nok penger gjennom Kickstarter til å utvikle sitt neste, så jeg benytter meg av muligheten til å grave litt i spillarkivet.

Pulse: Volume One føyer seg inn i musikkspilltradisjonen sammen med klassikere som Dance Dance Revolution og Guitar Hero, men i stedet for å bruke labbene eller en billig plastimitasjon av en gitar bruker du fingrene dine. Det hele føles intuitivt og presist.

Les også
Missile Command-rekord slått etter 31 år
Pulse: Volume One.

På skjermen ser du det som ligner hvite årringer, sirkler i sirkler, mens en puls sprer seg fra sirkelens senter og ut mot yttersirklene i takt med musikken. Hvite punkter dukker opp i sirklene og følger låtens melodi, og din oppgave er å treffe punktene akkurat i det øyeblikket pulslinjen treffer punktet.

Låtutvalget er preget av at dette er et indie-spill, men spennvidden i sjanger er såpass bred at de fleste vil finne noe å nyte her. Dessverre mangler spillet poengføring, ledertavler og Game Center-integrasjon, noe som kunne ha hjulpet til med å forlenge spilletiden etter man har pløyd gjennom alle låtene.

Fibble.

Fibble

Sjanger: Puzzle/fysikk Pris: 14 kr for iPhone, 35 for Universell Type: iPhone og Universell Utvikler: CrytekKan kjøpes her (iPhone) eller her (Universell)

Fibble er et knøttlite oransje romvesen som etter et uhell i verdensrommet har krasjlandet i et hus. Resten av Fibbles mannskap er spredt i ulike rom i dette huset, og Fibble må nå rulle seg gjennom 30 nivåer for å finne vennene sine.

Grunnkonseptet er heller enkelt: du har tre forsøk på å få pælmet den lille oransje Fibble-kladden gjennom banen og ned i et hull, og du kan samle inn opp til tre stjerner på veien. Stjernene er selvsagt nødvendig for å få toppscore.

Fibble-trailer.

Når Fibble etter hvert finner vennene sine kan han plassere de ut på bestemte punkter i banen. Dette bidrar til å komplisere grunnmekanikken litt. For eksempel kan en av vennene endre Fibbles kurs i en kryssvei, mens en annen kan øke rullehastigheten. Dette gjør at du stadig blir introdusert for nye utfordringer, og øker variasjonen i banendesignet.

Selv om konseptet fungerer greit føles det hele litt vel trygt, og de 30 banene ble saumfart på kort tid uten den store utfordringen. Banene følger som regel fastlagte veier, noe som dessverre føles litt lite engasjerende. Som enkel moro er det likevel verdt tiden – bare ikke forvent den helt store opplevelsen.

Rinth Island.

Rinth Island

Sjanger: Puzzle/plattform Pris: 7 kr Type: Universell Utvikler: Buzz Monkey SoftwareKan kjøpes her

Midt i forberedelsene til et stort kalas rammes innbyggerne av landsbyen Landingport av en orkan som tumler folk og fe i alle retninger. Etter å ha våknet på den andre siden av tropeøya inntar du rollen som enten Gimble eller Libby og setter ut å eventyr for å finne veien tilbake til Landingport. Men siden dette er et videospill må du selvfølgelig hjelpe andre strandede innbyggere eller utforske andre deler av øya ved å løse flerfoldige gåter på tur hjem.

Det første man biter seg merke i med Rinth Island er den noe merksnodige blandingen av 2D og 3D. Hvert eneste gåtebrett foregår på et slags sylinderformet tårn, og du vil alltid gå rundt i ring rundt denne formen mens du klatrer i stiger, interagerer med brytere, dytter på kasser og ruller kokosnøtter for å komme deg til målet.

Rinth Island.

Figuren din kan bevege seg til venstre eller høyre, men kan ikke hoppe. Flere av gåtene dreier seg rundt akkurat mangelen på hoppemuligheten, og du må stable kasser og andre objekter for å konstruere en fremkommelig vei fra A til B. Gåtedesignene er generelt gode. I begynnelsen er det lett, men det blir overraskende vanskelig etter hvert, og om du tabber deg ut må du starte gåtebrettet på nytt. Her er det ingen kjære mor.

Visuelt sett opereres det i nærheten av Nintendo-land, uten at det føles særlig upassende. Ønsker du å skape dine egne diabolske gåtebrett stiller spillet velvillig opp med et dugelig skaperverktøy. Det knaker litt i sammenføyningen når det kommer til menyer og lastetider, men med en gang man er i spillet flyter det hele godt. Alt i alt er dette et godt lite gåtespill for de som er på jakt etter en utfordring.

MotoHeroz.

MotoHeroz

Sjanger: Racing Pris: 7 kr for iPhone, 21 kr for iPad Type: iPhone og iPad Utvikler: RedLynxKan kjøpes her (iPhone) eller her (iPad)

RedLynx gjør seg i disse dager klar til å lansere Trials Evolutions, den etterlengtede oppfølgeren til det sadistiske men vanedannende Trials HD. I så henseende er det en viss fare for at utviklerens ferskeste tittel, MotoHeroz, flyr under radaren til mange iOS-brukere der ute. Det ville i så fall være nitrist.

MotoHeadz-trailer.

MotoHeroz er i all hovedsak en portering av spillet med samme navn som ble sluppet til WiiWare i fjor høst, men egner seg like godt til smarttelefonen. Om du er kjent med Trials-spillene eller kulthiten Elasto Mania vet du allerede litt hva du kan vente deg her.

Du styrer en firehjuling gjennom intrikate baner i iherdig kamp mot klokken mens du driver gjennom ødeleggbare omgivelser og gjenstander, loop-de-loops i fleng og atskillige magekilende hopp. Nå og da glimter spillet til med en artig vri på konseptet, for eksempel i en bane der du har mållinjen på ryggen. Særlig godt liker jeg integreringen av spilleropptak fra ledertavlen, der den personen som ligger nærmest deg i poeng representeres.

Visuelt sett er det hele en fryd, med vakre fargerike omgivelser, og de virtuelle knappene fungerer godt. Om du greier å se bort fra den teite tittelen – seriøst, lever vi i 1998? – vil MotoHeroz være en liten godbit som alle Trials HD- og Elasto Mania-fans vil sette pris på.

Les også: Månedens anbefalte Android-spill (mars/april)
Les også: Månedens anbefalte iPhone- og iPad-spill (mars)

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden