Feature

Nyhetsåret 2009 (del 1)

Årets viktigste nyheter

2009 var et innholdsrikt år for spillindustrien. Her er et tilbakeblikk på det første halvåret.

1: Side 1
2: Side 2

April

Nintendo sparket april i gang, ved å lansere deres nye DSi i Europa. Denne håndholdte konsollen har flere nyheter i forhold til gamle DS Lite, og viktigst er kanskje muligheten til å laste ned spill fra nettet. Apropos digital distribusjon; denne måneden ble det også lansert en helnorsk digital spillportal for PC.

Slutt for FlatOut-utgiver Empire.

Dessverre ble også april preget av nedgang. Den britiske spillutgiveren Empire Interactive hadde holdt det gående på egenhånd siden åttitallet, men nå var det brutalt slutt. Selskapet ble nedlagt og restene solgt på billigsalg. De danske utviklerne av Faith and a .45, Deadline Games, led samme skjebne. For Midway, som hadde vært en gjenganger i nyhetene, så det imidlertid litt lysere ut. Mektige Warner Bros. så nemlig på muligheten for å kjøpe selskapet. I Eidos-land ble det klart at utgiveren skulle drive som før inntil videre, selv om de nå var heleid av Square Enix.

Denne måneden sparket også i gang en konflikt som det fortsatt er liv i, nemlig striden om Fallout-rettighetene. De nåværende eierne, Bethesda Softworks, mente at de gamle rettighetsinnehaverne, Interplay, ikke hadde gjort jobben sin i henhold til kontrakten, og krevde at arbeidet på et Fallout-MMO skulle stanse. Harde ord ble også utvekslet mellom CD Projekt og Widescreen games, og resultatet var at konsollversjonen av The Witcher, som Widescreen skulle ta seg av, ble droppet. Det samme ble forresten Six Days in Fallujah, et krigsspill satt til den kontroversielle Irak-krigen.

I den suksessrike enden av spillindustrien satt Activision Blizzard og gledet seg til lanseringen av Modern Warfare 2. De forventet nemlig intet mindre enn at spillet skulle bli tidenes mestselgende. Samtidig hadde Ubisoft et lite ess i ermet for førjulsesongen, og kunngjorde Assassin's Creed 2. Og på tross av at Activision Blizzard ikke hadde gitt opp sin kamp mot Brütal Legend fortalte EA at det etterlengtede spillet skulle komme i oktober - eller Rocktober, som måneden etter hvert ble omdøpt til.

Spillere ville kjøpe Roald Amundsens flagg.

Det ble også en god del snakk om The Secret World denne måneden, da en gruppe tilhengere fant ut at de ville samle penger for å kjøpe Roald Amundsens norske flagg og gi det til Funcom.

Mai

The Secret World-tilhengerne tapte til slutt kampen om Amundsens flagg, men i mai ble det i alle fall klart at Funcom tjente penger igjen, og de belønnet tilhengerne sine med mystiske hint om The Secret World. Funcom var ikke de eneste som smilte i maiværet. Activision Blizzard tjente nemlig penger som gress, i stor kontrast til Electronic Arts som gikk på nok en kjempesmell. Heldigvis for dem var i alle fall The Sims 3 ferdigutviklet og klart til lansering neste måned.

Den deprimerende historien om Midway så endelig ut til å ta slutt; Warner Bros endte opp med å kjøpe deler av selskapet, og reddet dermed mange jobber. Midway ble dermed delt opp, og det som ikke kunne selges ble lagt ned. Dermed var det over og ut for en av bransjens eldste aktører. Slutt var det også for tradisjonsrike Factor 5, selskapet bak spill som Turrican og Star Wars: Rogue Squadron. og utviklerteamet til Duke Nukem-skaper 3D Realms. Dermed var det også slutt for tidenes mest omtalte uferdige spill, Duke Nukem Forever. 3D Realms la skylden på utgiver Take-Two, som svarte med å saksøke dem for å ikke levere varene.

Skaperne av Bionic Commando måtte legge ned.

Atari har slitt med økonomien så lenge vi kan huske, og i mai solgte de hele sin europeiske utgivervirksomhet til Namco Bandai. Om det nye fokuset på MMO-spill kan redde selskapet i det lange løp gjenstår å se. Den siste dårlige nyheten kom fra den svenske utvikleren Grin, som slet med økonomien etter flere spill som ikke leverte de nødvendige salgstallene. Dette inkluderte den artige nyversjonen av Bionic Commando og det horrible Terminator: Salvation. Et lyspunkt fikk vi heldigvis fra Amerika, der Big Huge Games ble reddet av selskapet til en amerikansk baseballspiller.

Spillindustrien lot seg heldigvis ikke stoppe av dårlige tider, og i mai ble flere spennende spill kunngjort. STALKER: Call of Pripyat, Red Orchestra 2 og Grand Theft Auto IV-utvidelsen The Ballad of Gay Tony fikk alle overskrifter her. Og i forkant av E3-messen i juni dukket det opp svært spennende rykter om en gjenoppliving av klassiske Monkey Island og et nytt spill fra skaperne av like klassiske Ico og Shadow of the Colossus.

Juni

E3 sparket sommeren i gang, med massevis av spennende nyheter. Både Microsoft og Sony røpet at de jobbet med helt nye kontrollsystemer for konsollene sine; Microsoft hadde en imponerende demonstrasjon av Project Natal, mens Sony skrøt av presise Wand-kontrolleren. Sony kunne også vise frem sin helt nye PSP-modell, PSP Go, mens Microsoft lovet film, Facebook og mye mer på Xbox 360.

Gjensyn med Guybrush og Elaine.

Spillkunngjøringer fikk vi også, og de var det mange av (som du kan lese om i vår oppsummering fra E3). LucasArts bekreftet både Secret of Monkey Island: Special Edition og Tales of Monkey Island, Sony gav oss det spenstige bilspillet Modnation Racers og bekreftet The Last Guardian (fra Ico-skaperne) og Nintendo skrøt av nye Mario-plattformere til både DS og Wii og et nytt Zelda-spill. Microsoft stilte med Halo: Reach, Forza Motorsport 3 og Crackdown 2, og røpet i tillegg nye detaljer om det svært etterlengtede Alan Wake. Vi ble også introdusert for titler som Left 4 Dead 2, Metal Gear Solid: Rising, Crysis 2, Final Fantasy XIV Online og et nytt Castlevania-spill.

I juni var det tyske Ascarons tur til å legges ned. Selskapet bak spill som The Patrician og Sacred fortsetter å eksistere på papiret, men er ikke lenger virksomt. De fikk imidlertid reddet noen serier og arbeidsplasser takket være de tyske kollegene i Kalypso.

Ellers fortsatte kampen om Brütal Legend-rettighetene, og Activision Blizzard valgte å gå rettens vei for å hindre at spillet skulle komme ut i oktober, som planlagt. I tillegg ble id Software, skaperne av Doom og Quake, kjøpt av selskapet bak Bethesda Softworks - til alles store overraskelse. Med dette kjøpet gjorde Bethesda det klart at de ville ta opp kampen med de store gutta.

Her hjemme besluttet Stortinget at spill skal være en del av alle landets biblioteker, til stor glede for mange norske spillere. En som kanskje ikke var like begeistret for denne nyheten var tidligere landslagskeeper Frode Olsen, som mente at spill hemmet talentutvikling i idretten.

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden