FEATURE: Det siste halvårets viktigste nyheter
Feature

Nyhetsåret 2009 (del 2)

Det siste halvårets viktigste nyheter

Her er sakene som preget nyhetsbildet i det siste halvåret.

Nok et år er omme, og i denne todelte artikkelserien kan du lese om de viktigste begivenhetene som skjedde i 2009. I første del tok vi for oss årets seks første måneder, og nå er tiden kommet for å ta en titt på resten av året.

Over og ut for Mortal Kombat-utgiver.
Over og ut for Mortal Kombat-utgiver.

Juli

Det første halve året var preget av konkurser, nedleggelser og kutt, og i juli ble Midway Games sommerens store offer for finanskrisen; deler av selskapet ble solgt (blant annet til Warner Bros), mens restene ble lagt ned. Samtidig gjorde Square Enix det klart at relativt nyinnkjøpte Eidos skulle omdøpes til Square Enix Europe. Dermed ble to tradisjonsrike merkenavn nesten borte.

Juli markerte også starten på en ny trend i spillindustrien, nemlig utsettelser. BioShock 2, Dark Void og Heavy Rain var blant spillene som ble utsatt denne måneden, da utgiverne ønsket mer tid for finpuss og et bedre lanseringsvindu (helst ett uten Modern Warfare 2). I løpet av sommeren og høsten led mengder av spill samme skjebne, med det resultat at første halvår 2010 ser helt vanvittig ut.

Konflikten om Brütal Legend tok en ny vending denne måneden, da utvikler Double Fine svarte på juni-søksmålet ved å saksøke Activision Blizzard tilbake. De var ikke nådige i sin kritikk av giganten, som de mente hadde gjort alt de kunne for å drepe spillet. Konflikt ble det også da Blizzard kom i skade for å nevne at de ikke ville ha LAN-støtte i StarCraft 2, og da en ansatt hos Sam & Max-utvikler Telltale Games mente iPhone var kraftigere enn Wii.

Fable 3 kunngjort i august.
Fable 3 kunngjort i august.

Ellers gikk ryktene om noe så usannsynlig som et Wii-eksklusivt Mikke Mus-spill fra Deus Ex-skaper Warren Spector, OnLive-konkurrent Gaikai dukket opp og Team 17 kunngjorde nostalgiske Alien Breed Evolution. Vi måtte også ta farvel med MMO-spillet The Matrix Online, som ble stengt etter å ha slitt seg gjennom flere år med skrantende popularitet.

August

For Gamer.no ble august en spennende måned. Vi ble nemlig kjøpt av Mediehuset Digital (en del av A-Pressen), og dermed ligger alt til rette for en stabil framtid med fortsatt videreutvikling og mye moro i vente. Resten av spillverdenen rettet imidlertid blikket mot Tyskland, der Europas største spillmesse fant sted.

Selv om Gamescom-messen ikke kunne overgå E3 i forhold til nyheter, hadde messen mye interessant å by på. Microsoft kunngjorde Fable 3, som automatisk seilet opp som en av de mest etterlengtede titlene på Xbox 360. I tillegg ville de kutte prisen på konsollen sin, og priskutt faller alltid i god jord hos oss gamere. Sony fulgte opp med å presentere en ny og slankere PS3-modell, og annonsering av vårslipp for Wand.

Andre nyheter på messen inkluderte det første konsollspillet fra Eve Online-skaperne, nemlig Dust 514, samt kunngjøringer av Napoleon: Total War og Silent Hunter 5. Og NCsoft viste det første glimtet av Guild Wars 2, som utvilsomt blir et spill mange vil følge med på.

Triumf for Brütal Legend.
Triumf for Brütal Legend.

Striden om Brütal Legend tok endelig slutt i august. Kamphanene Activision Blizzard, Double Fine og Electronic Arts gjorde opp utenfor retten, og alt lå dermed klart for rocktoberlansering som planlagt. EA røpet også detaljer om spillets imponerende lydspor. Samme måned røpet de utgivelsesdatoen til rollespillet Dragon Age: Origins, som vi kom til å kåre til årets enspilleropplevelse.

Etter å ha fått mye pepper fra sinte PC-spillere gikk Blizzard i august ut og fortalte at StarCraft 2 likevel ville ha muligheter for LAN-spilling, men at det måtte autoriseres gjennom Battle.net-systemet. Ellers fortsatte problemene i industrien; svenske Grin måtte gi opp kampen mot kreditorene, og utvikleren av Six Days in Fallujah havnet i trøbbel. Og plutselig gikk det rykter om at Beyond Good & Evil 2 var lagt på is.

September

Husker du Hot Coffee? Saken der man fant skjult, halvpornografisk innhold i Grand Theft Auto: San Andreas, og Rockstar Games ble saksøkt av fornærmede spillere (selv om innholdet var så skjult at ingen oppdaget det før PC-versjonen kom i salg). Vel, i september 2009 fikk saken endelig sin konklusjon, og alle erstatningene var betalt ut. Gode nyheter for Rockstar-eier Take-Two, som fortsatt slet med tap.

Ellers var nok den største nyheten i september at den slanke PS3-modellen kom på markedet. Men her til lands var det Funcom som knabbet overskrifter – først ved å satse store penger på et utviklerstudio i Canada, og så ved å kutte i staben her hjemme.

Uncharted 2 ble ferdig i september.
Uncharted 2 ble ferdig i september.

September var generelt en måned uten de store nyhetssakene; høstsesongen var i gang, og utgiverne var mer opptatt av å fullføre spill (blant annet Uncharted 2 og Forza 3) enn å kunngjøre dem. Noen nyheter dukket imidlertid opp; CD Projekt ble nødt til å annonsere rollespillet The Witcher 2 tidligere enn planlagt grunnet lekkasje, og Ubisoft gledet strategispillere med nyheten om et nytt The Settlers-spill. Vi må heller ikke glemme TrackMania 2, som ser mildt sagt herlig ut. Bethesda brukte måneden på å skaffe seg rettighetene til Prey-serien – nå lurer vi bare på når de faktisk vil gjøre noe med dem.

Activision Blizzard hadde skaffet seg mye negativ oppmerksomhet i løpet av året, blant annet takket være sine forsøk på å stanse Brütal Legend. Sjefen deres, Bobby Kotick, gjorde ikke akkurat saken bedre ved å stolt proklamere at selskapet har klart å «fjerne all moroa fra spillutvikling». Godt gjort.

Oktober

Utenom den litt surrealistiske situasjonen som oppstod etter vår anmeldelse av Uncharted 2: Among Thieves (hvor noen tydeligvis hadde glemt å sjekke fasiten på Metacritic før de satte karakter på spillet) var oktober en rimelig rolig måned. Det forandret seg imidlertid helt på tampen, da detaljer om det kontroversielle No Russian-oppdraget i Modern Warfare 2 dukket opp på nettet. Her fikk man ta del i et terrorangrep på en russisk flyplass, og mange lot seg sjokkere av oppdragets innhold.

No Russian skapte reaksjoner.
No Russian skapte reaksjoner.

Oktober var imidlertid ikke helt uten hendelser. Vi fikk for eksempel spennende rykter om et nytt Elder Scrolls-spill, samtidig som de tidligere ryktene om Warren Spectors Epic Mickey for Wii ble bekreftet. Og mens Activision Blizzard stengte studioer og kuttet i staben gjorde Ubisoft det motsatte; de kjøpte sine franske kolleger i Nadeo (selskapet bak TrackMania-spillene). Samtidig utviklet kampen om Fallout-rettighetene seg til full krig mellom Bethesda og Interplay, med søksmål og det hele. Utfallet av denne konflikten kan få store konsekvenser for seriens fremtid.

I Sony-land fikk vi de første PSP Minis, små nedlastbare spill for PSP. Utvalget inkluderte titler som Fieldrunners, Pinball Fantasies og Tetris, så her fikk PSP-eiere en flott opptur. Det samme gjorde forresten rallytilhengere, etter kunngjøringen av et nytt WRC-spill. Skal vi endelig få et skikkelig rallyspill igjen, eller klusser relativt ukjente Black Bean det hele til? Simulatortilhengere kunne glede seg over nyheten om at store deler av Microsofts tidligere Flight Sim-team hadde blitt gjenfødt som en ny, uavhengig utvikler med store planer.

Dragon Age: Origins ble lansert i oktober, og sammen med spillet fikk vi to relativt omfattende pakker med nedlastbart innhold. Den ene av disse var helt gratis for nye eiere av spillet, i det som ser ut til å være et nytt forsøk på å hindre piratkopiering og videresalg.

Gratis racing i klassiske Death Rally.
Gratis racing i klassiske Death Rally.

En siste godbit fra oktober var det klassiske bilspillet Death Rally, som ble relansert i en helt gratis utgave av finske Remedy.

November

Activision Blizzard forventet store salgstall for Modern Warfare 2, og det fikk de. Spillet solgte mer enn varmt hvetebrød, på tross av (eller kanskje heller litt på grunn av) det kontroversielle No Russian-oppdraget. Den gigantiske utgiveren fikk imidlertid også et søksmål på nakken denne måneden, fra ingen ringere enn bandet No Doubt. De mente nemlig at musikkspillet Band Hero hadde tatt seg svært store friheter med rettighetene Activision Blizzard hadde fått. Utgiveren var selvsagt uenig.

En av årets mest interessante nyheter var at Epic Games gjorde Unreal 3-motoren deres gratis tilgjengelig for uavhengige utviklere. Dette er en av spillindustriens mest avanserte spillmotorer, og det blir spennende å se hva folk gjør med den.

Årets siste store nedleggelse kom da Electronic Arts la ned Pandemic Studios rett etter at utvikleren hadde fullført spillet The Saboteur. Pandemic-merkevaren skulle imidlertid bestå, og selskapet kunngjorde Mercs Inc, et spill basert på Pandemics Mercenaries-serie. Også mange andre EA-ansatte måtte finne nye jobber, i nye sparetiltak hos den amerikanske giganten. Men EA hadde likevel råd til å punge ut et gigantbeløp for å sikre seg et «norsk» selskap fokusert på sosiale nettspill.

Cowboyspill får dato.
Cowboyspill får dato.

Fra gigantene hopper vi til et av de små selskapene i industrien. Britiske Mamba Games gjorde nemlig et kupp i november, da de sikret seg utgivelsesrettighetene til en bråte spennende eventyrspill fra tyske dtp. Utvalget inkluderte det neste spillet fra skaperen av klassiske Gabriel Knight. Andre interessante nyheter fra november inkluderer annonseringen av Kane & Lynch 2 og rykter om et nytt Prince of Persia-spill og en KillZone-etterfølger. Vi fikk også en vårlansering å se frem for det tilsynelatende svært heftige Red Dead Redemption.

I tillegg tok en gjeng forskere en titt på et utvalg krigsspill, hvor de forsøkte å finne ut hvor flinke virtuelle soldater er til å følge de lover og regler som eksisterer for krigssituasjoner. Og i Venezuela, som er et av verdens farligste land å bo i (hovedstaden Caracas har fått den tvilsomme æren å bli kalt verdens drapshovedstad) besluttet nasjonalforsamlingen at folk som solgte voldelige dataspill skulle kunne få opp til fem års fengsel. Det er jo tross alt bedre at landets ungdommer henger på gatehjørner fremfor å spille data hjemme. Eller?

Desember

Årets siste måned er vanligvis ikke noen stor nyhetsmåned i spillindustrien, og slik var det heller ikke i år. Her i Norge bevilget staten penger til bibliotekene slik at de kunne kjøpe inn norske spill, mens Funcom hadde startet en underavdeling ved navn SweetRobot, som skulle jobbe med massive flerspillerspill for barna. Den skal tidlig krøkes som god MMO-spiller skal bli, som de sier.

Jokeren må bankes. Igjen.
Jokeren må bankes. Igjen.

I desember fikk vi noen til dels uventede gjensyn med gamle serier. Electronic Arts kunngjorde et nytt Medal of Honor (som henter tydelig inspirasjon fra Modern Warfare), Activision Blizzard kom med nyheten om et nytt spill True Crime-spill, mens 2K Games offentliggjorde detaljer om en gjenoppliving av Spec Ops-serien. Disney slo følge, ved å gi oss de første detaljene om Tron Evolution. Og Ubisoft bekreftet ryktene om et nytt Prince of Persia. Månedens minst overraskende nyhet var at Square Enix jobbet med en etterfølger til Batman: Arkham Asylum.

Bethesda Softworks avsluttet sitt år med å snappe utgivelsesrettighetene til Rage, det neste spillet fra id Software. Som du sikkert husker kjøpte de id tidligere i 2009, men Rage var det opprinnelig EA som hadde rettighetene til. Ikke nå lenger.

Ellers dukket det opp nye rykter, denne gangen om at Duke Nukem ikke var så død som han virket tidligere i år.

Konklusjon

Sett under ett, var nyhetsåret 2009 preget av nedgangstider. Det gikk knapt en eneste måned uten en større nedleggelse eller dramatiske kutt, og mange kjente og kjære navn forsvant ut av spillindustrien dette året. Heldigvis så situasjonen ut til å ta seg opp etter sommeren, og det siste halvåret var langt fra like brutalt som det første.

Spillverdenens fremtid?
Spillverdenens fremtid?

Ellers var det sannsynligvis OnLive og andre slike "cloud gaming"-konsepter som fikk størst oppmerksomhet - og ikke uten grunn. Disse konseptene kan forandre hele industrien, og måten vi skaffer og spiller spill på kan endres fundamentalt. Ved å ikke lenger være avhengig av lokal maskinvare kan vi ende opp i en fremtid uten verken konsoller eller spill-PC-er. Hvorvidt dette kommer oss forbrukere til gode eller ikke gjenstår å se.

Nye kontrollsystemer fikk vi også. Både Natal til Xbox 360 og Sonys Wand gir løfter om en fremtid der tradisjonelle tanker om spillkontrollere må vike plass for nye ideer. Nintendos Wii og DS har bevist at dette kan være både positivt og negativt; forhåpentligvis vil de nye systemene brukes på meningsfulle og givende måter, og ikke bare som gimmicker.

2009 har også hatt flere trender som ikke fikk så mye plass i nyhetsbildet. Digital distribusjon har for alvor tatt av på alle plattformer. På PC kommer alt av storspill også i nedlastbar form, og på konsoll får vi stadig flere nedlastbare spill med høye utviklingsbudsjetter. Dessuten har iPhone, en plattform fullstendig avhengig av digital distribusjon, gradvis vokst seg til en betydelig spillplattform. Vi har også sett en eksplosjon i forhold til mindre, nedlastbart innhold til spill, som tydeligvis blir en svært viktig inntektskilde i årene som kommer.

Kommentarer (6)

Forsiden akkurat nå

Til toppen