Feature

Oppdatert inntrykk: Age of Conan

Bedre og bedre dag for dag

Age of Conan har gjennomgått store forbedringer, men det har fortsatt mangler.

1: Side 1
2: Side 2

Utstyr til besvær

Hver klasse har nemlig hver sine sett av dette beste utstyret og det finnes kun to forskjellige trinn av «raid»-utstyr. Dette fører til at alle innen hver klasse som deltar i et «raid» kjemper om å se ut som kloner av hverandre og tilegne seg akkurat de samme bonusene. I tillegg har spillet såpass få «raid» og relativt lite utstyr som kan vinnes i hver av dem, at det ofte kan ta svært lang tid før en i det hele tatt kan få kloa i en eneste passende rustningsdel.

Jeg har for eksempel personlig deltatt i mange «raid» og sett mye godt utstyr bli funnet, men har fortsatt til gode å se et monster gi noe av den type rustning min klasse bruker. Hvis du er så heldig at et monster plutselig gir en belønning som passer deg, må du også ha mye flaks for at denne tingen tilfaller nettopp deg, og ikke de andre i «raidet» som også tilhører din klasse.

Det er vanlig å ha slik klassebasert utstyr i mange massive onlinespill, men sjelden har jeg sett et spill hvor det er like vanskelig å få tak i selv små deler av det beste utstyret, og hvor en har såpass lite valg til slutt mellom slikt utstyr.

En annen ting som er forandret er spillets system for edelstener. De som lager utstyr som våpen og rustninger kan sette magiske edelstener inn i utstyret for å gjøre det mektigere. Edelstensystemet har gått gjennom flere endringer siden spillets lansering, og viktigheten har sunket betraktelig. På grunn av at edelstener i utstyr virkelig har et stort potensial for å utdype Age of Conans strategiske sider, og gi spillerne flere muligheter til å utforme sine egne karakterer, hadde jeg virkelig likt å se at det nye systemet forsøkte å forsterke dette potensialet. Det gjør det defintivt ikke.

Det gamle systemet har blitt vesentlig forenklet og det enorme antallet forskjellige steiner er drastisk redusert. Disse prinsippene er stort sett helt greie og rimelige, men etter min mening har spillernes valg blitt innskrenket i for høy grad. For edelstenenes bruksområder har også minket og strategier for valg av forskjellige typer steiner er nå så godt som ikke-eksisterende.

Ved Age of Conans lansering kunne man ha tre nesten fritt valgte edelstener i hver rustningsdel. Dette skapte raskt et enormt problem når spillerne fant ut at de kunne ha et utrolig antall like steiner som gav den samme bonusen. På den måten kunne de for eksempel gjøre ekstremt mye skade på svært kort tid, noe som gjorde spillet fullstendig ubalansert.

Funcom svarte med å kraftig redusere bonusene hver enkelt edelsten gav, og dermed gjøre hele edelstensystemet veldig svakt og uviktig. At en totalrenovasjon av dette systemet var nødvendig er jeg fullstendig enig i, men måten det nå har blitt gjort på har kun løst problemene med ubalanse, og samtidig redusert strategiske valg kraftig og holdt fast på edelstenenes relative uviktighet.

I stedet for å kun begrense antall like steiner en figur kan dra nytte av til en hver tid, og dermed elegant redusere problemet med ubalanse, har utviklerne i stedet bestemt at hver sjelden rustningsdel kun skal ha plass til en enkelt edelsten, og at noen få av de svært sjeldne har plass til to. I tillegg er utvalget av steiner en kan plassere i de forskjellige rustningene nå så redusert at en raskt kan risikere å ikke finne en eneste edelsten som gir en interessant bonus for den figuren som var tiltenkt rustningen.

De bonusene edelstenene gir er fortsatt like svake som de var før det nye systemet ble innført, så etter min mening har utviklerne her virkelig gått glipp av en sjanse til å gi spillet sårt tiltrengt dybde og strategiske valg. Det nye systemet er lett og det har ingen fare for å skape ubalanse, men det er også veldig begrenset, innskrenket og uinspirerende. At sjeldne edelstener har blitt innført hjelper dette systemet noe, men så langt har ikke disse imponert meg nevneverdig.

Nyheter av mange slag

Det er ikke bare et endret utstyrssystem og mer innhold som er nytt i Age of Conan. De to gratisukene som tilbakevendende, gamle spillere som jeg og andre har fått muligheten til å benytte oss av er definitivt et godt tilbud.

Alle spillere som har fått en av sine karakterer til nivå 50 får også en engangsmulighet til å lage en ny karakter av valgfri klasse som starter spillet ved nivå 50. Dette er en spesielt god sjanse for erfarne spillere som ønsker å oppleve mye av Age of Conans ferske innhold raskt, uten å måtte starte helt fra begynnelsen igjen.

DirectX 10 er også implementert, og grafikken som blir tilbudt gjennom denne muligheten er rett og slett spektakulær. Spillets skygger og alle små effekter skaper en utrolig dyp, vakker og troverdig atmosfære som få andre spill kan matche. Det krever imidlertid særdeles sterk maskinvare å kjøre spillet ved DirectX 10.

Spillets stabilitet er betraktelig bedret siden det først ble utgitt og mange av de tekniske problemene flere slet med har blitt rettet opp. Det krever likevel svært mye av din maskin og man må hele tiden ha aller siste versjon av skjermkortdriveren.

Ellers har de fleste klasser fått sine egenskaper noe omgjort og balansert gjennom den siste store oppdateringen. Alle soldater kan nå for eksempel bruke platerustning og flere måter å tiltrekke seg fienders aggresjon («taunts») på har blir gjort tilgjengelige. Mange andre diverse endringer er også gjennomført for alle klassers egenskaper og evner, men stort sett fungerer de fleste som før, kun med små justeringer.

De fleste nærkampkombinasjoner er kortet ned, slik at de er lettere å utføre i kamp mot andre spillere. Innføringen av ressurser som spillerne kan stjele av hverandre i kamp i visse av verdens områder har helt klart gjort spiller-mot-spiller-kampen enda mer interessant, selv om disse ressursene har et ganske lite bruksområde.

Oppdateringen som tok for seg hele systemet på spiller-mot-spiller-serverne begynner nå å bli mange måneder gammel, men for de som ikke har prøvd spillet siden de sluttet for rundt et år siden har mye nytt skjedd på denne fronten. Mye bra spiller-mot-spiller-utstyr er innført og uprovoserte drap av «uskyldige» spillere rundt om i verdenen har nå tøffe konsekvenser.

Konklusjon

Jeg likte virkelig å spille Age of Conan den gang jeg startet i slutten av mai 2008. Den realistiske og nydelige grafikken fungerte ypperlig, det dynamiske angrepssystemet var morsomt, musikken var noe av det beste jeg har hørt i et dataspill, den gode historien var underholdende og innholdet var av høy kvalitet. Jeg likte virkelig å spille Age of Conan – i rundt to måneder. Spillet var rett og slett ikke dypt og interessant nok til å holde på meg lengre.

To måneder er lite i et massivt onlinespill, og hvis Age of Conan skal kunne vinne tilbake mange spillere er det fullstendig nødt til å holde på svært mange av dem i lengre perioder enn som så. Jeg er av den helt klare oppfatning at mye har blitt betraktelig bedre i Age of Conan det siste året. Spillsystemet er vesentlig styrket, utvalget av utstyr er bedre, progresjonen er bedre, det tekniske er bedre og innholdet er bredere.

Jeg likte virkelig å spille Age of Conan igjen nå, men jeg savner likevel den grad av dybde som holder folk virkelig interessert i et spill over lange perioder. Her mener jeg utviklerne fortsatt har en stor jobb foran seg, for lite av hva som har kommet så langt av oppdateringer har klart å rette på dette problemet.

Jeg er likevel fast bestemt på at såpass mye har blitt forbedret i det siste at det er vel verdt for gamle spillere å ta ny en titt, og en flott anledning for nye spillere å bli med på den endeløse krigen i den blodige verden Hyboria.

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden