Feature

Oppdatert inntrykk: Eve Online

En unik oppskrift

Ekstrem dybde blandet med ekstrem dedikasjon.

1: Side 1
2: Side 2

Det er en stund siden jeg prøvde det massive onlinespillet Eve Online for første gang, og selv om jeg den gang ble utrolig fascinert av spillets kompleksitet og muligheter, ble det kalde verdensrommet etter hvert litt ensformig og uoversiktlig til å holde ut i lengden.

Slik har noen visualisert Eve Onlines læringskurve

Jeg greide likevel ikke å legge spillet helt fra meg og forelsket meg helt i videoene fra en stor spiller-mot-spiller-turnering som arrangeres av utvikler CCP med jevne mellomrom. Kampene har spillere som kommentatorer, og mange av dem blir vist direkte på Internett.

Et unikt massivt onlinespill

Slike arrangementer sammen med «Fanfest» som arrangeres hvert år viser utviklerens utrolige dedikasjon til sitt spill, og på grunn av denne og en jevn strøm av gratis oppdateringer har Eve Online klart noe som er nesten uhørt i massiv onlinespillsammenheng.

Det har nemlig utviklet seg på en overbevisende måte at det har gått fra å ha rundt 25 000 spillere ved lansering, til å i dag ha rundt 300 000. Med tanke på hvor beskjeden Eve Onlines start er er dette nærmest et mirakel. Bragden blir også enda større med tanke på alle åpenbare svakheter med spillet.

Det har et brukergrensesnitt som er alt for komplisert, er lite intuitivt og uoversiktlig og med så liten skrift at en nærmest må bruke lupe. Spillets verdenskart er så kronglete og rotete at det kan få selv den mest entusiastiske romekspert til å løpe skrikende ut av rommet av skrekk.

Det har hatt, og har fortsatt i ganske stor grad, en så bratt læringskurve og vanskelig introduksjon for nye spillere at det å spille Eve Online ofte kan virke som å ta et hovedfag på universitetet eller ha en jobb man ikke får betalt for.

Et bilde fra den nye introduksjonsvideoen

Alle disse tingene er elementer de fleste utviklere av massive onlinespill ikke ønsker å røre ved om de så hadde en ti meter lang ildtang, så det store spørsmålet blir da selvfølgelig: Hvordan i all verden har Eve Online lykkes med tanke på alle dets gedigne svakheter?

Svarene er mange: En urokkelig tro på en genial idé. At Eve er en åpen sandkasse hvor spillerne kontrollerer alt. At spillet har et spillsystem så dypt og vellaget at det knapt finnes makent. At utvikleren har vist en utrolig evne til fornyelse og videreutvikling.

Disse faktorene sørger for at Eve gir sin utvikler den hellige gral innen den massive onlinespillindustrien – «player retention», eller sagt på norsk at spillet holder på sine spillere svært lenge.

Hvis et spill klarer dette gir det utvikleren rom til å videreutvikle spillet og styrke fungerende spillsystemer, og slipper å hele tiden kjempe en hektisk kamp for overlevelse og være avhengig av en konstant tilstrømning av nye spillere.

En ny start

Les også
Planeter, ressurser og komplekse beregninger.

Mitt andre møte med Eve Online var definitivt mye mer hyggelig enn mitt første. Ikke bare hadde jeg opparbeidet en god del erfaring og kunnskap fra min første periode, men nå hadde også en stor ekspansjonspakke kalt Apocrypha blitt utgitt. Denne hadde som mål å gjøre Eve lettere for nye spillere.

Min kjære Merlin

Det første som møter meg denne gangen er en ny introduksjonsvideo, som forteller meg på en enkel, men episk måte hva det er vi spillere er i Eve Online – udødelige demi-guder som styrer universetes mektigste maskiner gjennom verdensrommet. Denne videoen setter tonen for hva som skal komme, men Apocrypha byr også på massevis av andre nyvinninger for nye spillere.

Når du lager din første figur behøver du ikke lenger velge hvilke evner den skal ha, for du starter i stedet spillet nesten uten evner i det hele tatt. Dette er fordi du får en mektig bonus som gjør at du lærer nye evner dobbelt så raskt som vanlig, slik at du kan ta dine evnevalg basert på den kunnskap og innsikt du tilegner deg ved å spille de første ukene.

Bonusen til læring blir borte etter hvert, men da har du allerede fått deg så mange grunnleggende evner at det ikke gjør så mye. Jeg liker dette nye systemet mye bedre enn det gamle, hvor du fikk en masse evnevalg før du i det hele tatt begynte å spille og du ikke ante hva evnene gjorde.

En annen svært hendig nyvinning er at du nå kan legge de evnene du skal trene opp inn i et køsystem, slik at når en er trent ferdig tar en annen over. Dette er svært hjelpsomt når du skal trene mange evner som ikke tar spesielt mye tid, og det lar deg trene akkurat de evnene du vil når du ikke spiller.

Et kart av universet som kan skremme vannet av de fleste

Lettere å lære

I tillegg til disse nye hjelpemidlene innen spillsystemet blir også nye spillere ledet på en mye bedre vei inne i Eve gjennom en lang rekke oppdrag. Disse oppdragene er skreddersydd for å lære nye spillere hvordan de skal mestre de fleste av spillets grunnleggende funksjoner, og gir samtidig gode belønninger som romskip, implantater og masse penger.

Oppdragene lærer deg hvordan du utstyrer ditt skip, hvordan du kjemper mot andre romskip, hvordan du handler, hvordan du transporterer og hvordan du lager ting. De lærer deg på ingen måte Eves fulle dybde og muligheter, men representerer i hvert fall en enorm forbedring når det gjelder hvordan spillet tar i mot nye spillere.

Ved hjelpe av alle disse nye innledningsoppdragene tok det meg ikke lang tid før jeg kunne suse gjennom mange krigsoppdrag og bekjempe store grupper av pirater. Jeg begynte spillet som et medlem av rasen Caldari, og formet min rollefigur for å bli god i kamp, for jeg visste at oppdrag mot pirater og leiesoldater var gode for å tjene penger raskt.

Det tok meg ikke lang tid å gå fra min effektive, men lille fregatt Merlin, til å styre den mye mektigere krysseren Caracal. Som Caldari var det skipenes skjold og raketter som gjorde meg i stand til å sprenge bølge på bølge med rompirater uten å miste mine egne romskip i prosessen, så det var nettopp disse evnene jeg fokuserte på.

Oppdrag, eksplosjoner og belønninger.

Med min krysser Caracal kunne jeg gjøre andregradsoppdrag på løpende bånd, og pengene strømmet jevnt på. Jeg lærte meg hvordan jeg best skulle utstyre mine romskip gjennom tilleggsprogrammet EVEMon, og hadde plutselig en stabil måte å tjene relativt gode penger på for en nybegynner.

Etter hvert som jeg fikk bedre og bedre implantater, og jeg allerede hadde et verktøy for pengeinntjening, begynte jeg å trene opp de fleste av spillets læringsevner. Dette er evner som høyner en persons basisegenskaper, som for eksempel intelligens, karisma eller hukommelse, og desto høyere disse evnene er jo raskere lærer du nye evner.

På denne måten er det utrolig viktig for nye spillere å lære seg disse læringsevnene mens de har den tidlige bonusen til læring, for dette vil spare deg bøtter og lass med tid senere. For de uinnvidde trenes nemlig samtlige av Eve Onlines evner i ekte tid, og alt en kan gjøre for å trene dem er å se klokka tikke i vei.

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden