Feature

Se hva Electronic Arts viste oss

Utgivergiganten har mye på gang i tiden fremover.

E3 er utvilsomt den mest toneangivende spillmessa, og hvert år får vi de største annonseringene og de mest interessante fremvisningene når hele spillbransjen samles i Los Angeles. Så langt har ikke årets ikke vært noe dårligere, og med nye konsoller fra Sony og Microsoft er messegulvet fylt av mer action enn på lenge.

Mandag kveld åpnet Microsoft ballet med sin pressekonferanse sentrert rundt spillene og de eksklusive opplevelsene som skal komme til Xbox One. Hakk i hæl fulgte Electronic Arts, som ved siden av sitt sedvanlige fokus på sport og Battlefield hadde et par triks i ermet.

Plants vs. Zombies: Gardern Warfare.

Hagekrig

Konferansen sparket i gang med en aldri så liten overraskelse, da den velkjente Battlefield-trudelutten ljomet utover salen. Det viste seg derimot raskt at dette ikke var det neste storspillet fra DICE, men tvert imot det mye omtalte skytespillet basert på PopCaps populære strategispill Plants vs. Zombies.

Plants vs. Zombies: Garden Warfare, som spillet skal hete, vil først og fremst dukke opp eksklusivt på Xbox One og Xbox 360. En lekker trailer viste planter og vandøde i vill kamp på tvers av en fargerik og tegneserie-aktig verden, med eksplosjoner og skuddvekslinger i hopetall. Deretter troppet fire spillere opp på scenen i rollen som fire velkjente planter fra strategispillet, og samtlige hadde sine svært ulike spillestiler.

Erteskyteren opererte for eksempel som en vanlig fotsoldat med erter i stedet for et automatvåpen; kaktusen fungerte svært likt en snikskytter med langdistansebaserte nåleskudd og solsikken var lagets helbreder. Det vi fikk se var hentet fra en overlevelsesmodus hvor spillerne måtte forsvare seg mot stadig tøffere bølger med zombier i et tredimensjonalt landskap. Det så unektelig spennende ut, med disco-bosser, innslag av tårnforsvar og humor.

Helt til slutt kunne representanten fra PopCap også avsløre at de er i full gang med utviklingen av Peggle 2 som skal slippes senere i år. God stemning i salen.

Titanfall.

Titaner og stjernekrig

Som neste innslag fikk vi for andre gang denne kvelden se Titanfall, det kommende storspillet fra Respawn Entertainment som vil dukke opp på Xbox One, Xbox 360 og Windows i 2014. Klipp fra spillet ble vist med kommentarer fra utviklerne underveis. To ting ble understreket igjen og igjen, nemlig det at spillet skal være morsomt og unikt.

Ved siden av dette var det stort sett snakk om hvordan elementer som er essensielle i et historiefokusert enspillerspill for første gang hadde blitt tilpasset flerspiller, og da spesielt historien og figurene som drev Titanfall. Titanene står i fokus, og disse skal være smidige og raske i kampens hete.

Ferden videre fokuserte på EAs to nye spillmotorer, nemlig Frostbyte 3 fra DICE og Ignite, sistnevnte myntet på sportsspillene. Det ble sagt at utviklerne stadig fant nye bruksområder ved motorene, og slik ville spill som var gode nå være enda bedre i morgen.

En ekstremt kort teaser satt i et snøkledd landskap med et styrtende romskip, laserskudd og en diger robot avslørte et nytt Star Wars: Battlefront, dette uten at noe mer ble sagt eller vist fra den fronten under konferansen.

Les også
Anmeldelse: Battlefield 4
Need for Speed: Rivals.

Biler, drager og sport

Deretter bar turen over til Need for Speed: Rivals, som ble vist fram med eksplosive politijakter og heftige biler. En ny funksjon som bare går under navnet «All drive» ble vist frem. Med denne skal spillere sømløst ta del i hverandres spill, og dette ble forsøkt vist frem ved at én spiller plutselig ble invadert av en spillerstyrt politibil midt under et løp. Demonstrasjonen var svært kaotisk, og selve funksjonen druknet noe i alt kaoset som foregikk i billøpet.

Vi fikk derimot se bakomscener fra den kommende Need for Speed-filmen, hvor Breaking Bad-stjernen Aaron Paul vil spille hovedrollen. Fine biler og heftige stunts, akkurat som i spillene, men dette passet vel ikke helt inn på denne konferansen?

Turen gikk videre til gutta fra Bioware, og de kunne både snakke om og vise fram det neste spillet Dragon Age-serien, nemlig Dragon Age: Inquisition. Her ble vi lovet en helt ny rollespillopplevelse, satt i en åpen verden hvor dine valg og handlinger påvirker historien, så vel som dine omgivelser. En trailer viste fram en verden som var i ferd med å rives i sønder av krig, flammer som kom ned fram himmelen og mørke krefter. Det ble sagt at man kan velge mellom å stå imot mørket eller lede verden mot slutten. Høsten 2014 er den foreløpige datoen.

Dragon Age: Inquisition.

Så var det tid for sport, og her ble det lagt stor vekt på fremskrittene som skal kommer via den nye Ignite-motoren. Menneskelig intelligens, ekte spillerbevegelse og levende omgivelser var nøkkelordene, og vi antar at dette gjelder for samtlige sportsspill i EAs varetekt.

NBA 14 Live skal få en helt ny dribble-teknologi hvor ballen får sin egen fysikk. Det neste Madden-spillet, Madden NFL 25, vil kalkuere hvert steg spillerne tar for å gjenskape den populære sporten på en så autentisk måte som mulig for å feire seriens tjuefemårsjubileum. Den neste generasjonen med FIFA har nok en gang Messi i en sentral rolle idet det snakkes om hva som definerer fotball. FIFA 14 vil utføre fire ganger så mange kalkulasjoner som før, publikum vil reagere på det som skjer på banen, og presisjon og frihet står i fokus.

Sist i sportsrekken stod det neste UFC-spillet som ble introdusert av Bruce Buffer i ekte boksekamp-stil. Ord ble vekslet med sedvanlig kleinhet mellom menneskene på scenen, og det ble snakket om at slåssing er verdens eldste sport, at det er i vårt DNA å slåss med hverandre og at UFC ser ut til å bli det beste slåssespillet noensinne. Vi får nå se.

Battlefield 4.

DICE stjal showet

Helt til slutt dukket DICE opp, og det var selvfølgelig Battlefield 4 som skulle vises fram. Ødeleggelse og sekstifire spillere på tvers av land, sjø og luft var de to store tingene, samt en returnerende «Commander Mode» som lar én spiller styre og hjelpe resten av laget fra oven. Dette skal man visstnok også kunne gjøre via et nettbrett, noe som virker svært interessant.

Sceneteppet gikk opp og der satt det sekstifire spillere klar til kamp, og plutselig ble vi flydd inn over Shanghai. Flerspillerdemonstrasjonen viste hvordan en gruppe på fem tok seg gjennom nivået, blant annet ved å sprenge en støttebjelke under bakken for å ødelegge en stridsvogn, evakuere fra en båt via vannscooter, ta heisen til toppen av en skyskraper for deretter se hele bygningen rase i byggen som et korthus. Heftige saker.

Det hele ble avsluttet med en aldri så stor overraskelse fra DICE, nemlig «et spill mange har ventet lenge på». En teaser for Mirror’s Edge 2 blafret over skjermen, og her kunne vi se Faith i nytt antrekk, idet hun løp gjennom bygninger, langs glassvinduer og delte ut juling til vakter i øst og vest, til stor glede for undertegnede.

Siste fra forsiden