FEATURE: Fra rollespill til snakkende dinosaurer
Feature

Spill som fortjener oppfølgere (del 2)

Fra rollespill til snakkende dinosaurer

Her er fem nye klassikere som burde få oppfølgere.

Benefactor

Tittelskjermen til Benefactor.
Tittelskjermen til Benefactor.

Jeg har skrevet om Benefactor før her på Gamer.no, og det er ikke uten grunn at jeg tar det opp igjen. Dette plattform/hjernetrimspillet fra Digital Illusions (mest kjent for Battlefield-spillene og Mirror's Edge, samt de herlige flipperspillene de laget på Amiga) er nemlig en perle av et spill som fortjener all oppmerksomheten det kan få.

I Benefactor spiller du en intergalaktisk helt som mottar et nødssignal fra en gruppe små, søte vesener. En ond rase har invadert planeten deres, og fanget dem. Vår helts jobb blir å sette dem fri igjen, men dette er selvsagt langt fra enkelt. Miljøene de er fanget i er nemlig fulle av feller og fiender, og for å komme noen vei må du tenke så det knaker, samtidig som spillet også setter de fysiske egenskapene dine på prøve.

Store trær.
Store trær.

Benefactor har elementer som minner om Lemmings, men leverer sin egen vri på temaet, og et gameplay som fortsatt er unikt og friskt. Jeg tror en oppfølger eller nyutgave kunne fungert godt, enten på DS/PSP eller som et nedlastbart spill på konsoll og/eller PC. Konseptet kunne utvilsomt også fungert i en modernisert utgave og full 3D, selv om dette nok ville være en noe mer risikofylt affære for EA-eide Digital Illusions.

Da Lasse Lervik snakket med kunstnerisk leder hos Digital Illusions, Lars Gustavsson, kunne ikke den svenske utvikleren love at de hadde konkrete planer om et nytt Benefactor-spill, men Gustavsson fortalte at temaet jevnlig kommer opp til diskusjon på kontoret deres. Vi får bare krysse fingrene og håpe det blir mindre snakk og mer handling i fremtiden.

Dette trenger en grafisk oppdatering (bilde: Mobygames).
Dette trenger en grafisk oppdatering (bilde: Mobygames).

DragonStrike

Hva tenker du på når jeg sier Westwood Studios? Vel, med tanke på at det er noen år siden den en gang så profilerte utvikleren ble lagt ned, er det ikke sikkert du tenker på noe som helst. Men har du litt erfaring eller peiling, tenker du sannsynligvis Command & Conquer. Men Westwood Studios har gjort så mye mer. Mange husker dem for rollespillserier som Lands of Lore og Eye of the Beholder, og ellers har selskapet laget alt fra cyberpunk-eventyr i Circuit's Edge til barnespill for Disney.

Et av Westwoods mer ukjente spill, og også et av de mer unike, er DragonStrike. Dette er et spill satt til Advanced Dungeons & Dragons-verdenen DragonLance, men det er ikke et rollespill. I stedet er det en flysimulator der du flyr enorme, ildsprutende drager. Litt som PS3-spillet Lair, men med et skikkelig kontrollsystem.

Slik kan det gå (bilde: Mobygames).
Slik kan det gå (bilde: Mobygames).

I DragonStrike får du ta del i War of the Lance. Spillet har en dynamisk kampanje hvor historien endrer seg avhengig av hva du gjør (hvorfor klarer man ikke å få dette til i dagens flysimulatorer), samt et rollespillsystem hvor du får nye og bedre egenskaper etter hvert som du får erfaring. Oppdragene involverer ting som å kjempe mot fiendens drager og beskytte dine egne bakkestyrker. Spillet har også andre kule elementer, slik som at du må holde dragen i god form underveis i spillet. Blant annet må han ha mat, noe som går ut over uheldige kyr og fiendesoldater.

Som med mange andre eldre 3D-spill har aldringsprosessen vært hard mot DragonStrike, som ser håpløst utdatert ut etter dagens standard. Derfor trenger vi en skikkelig oppfølger.

Han heter Eloi, og han er gammel.
Han heter Eloi, og han er gammel.

Lost Eden

Fra drager går vi over til dinosaurer, i Lost Eden fra Cryo Interactive. «Hva? Cryo?» tenker du kanskje – ja, bare det å høre navnet Cryo er fortsatt nok til at det går kaldt nedover ryggen på erfarne spillere, som husker de mange søppelspillene denne franske utvikleren kom med før de gikk konkurs i 2002. Men én gang var Cryo faktisk ganske gode til å lage spill, og et av de beste spillene deres var Lost Eden.

Som mange andre klassikere er Lost Eden vanskelig å sette i noen spesifikk bås. Det har form som et eventyrspill, men har også strategielementer og funksjoner vi kjenner fra rollespill. Handlingen foregår i en verden der mennesker og intelligente dinosaurer lever sammen. Men forholdet mellom mennesker og dyr er ikke alltid på topp, og nå trues verden av en ond dinosaurhersker og hans hær av rovøgler. Din jobb er å forene menneskene og dinosaurene, og ta knekken på ondingen en gang for alle.

Dinosaur-byggere.
Dinosaur-byggere.

Da Lost Eden kom i 1995 utnyttet det seg maksimalt av CD-Rom-formatet, som fortsatt var rimelig ferskt på markedet. Dermed fikk vi fantastisk dataanimert grafikk og herlig musikk, og spillets presentasjon er nok en av grunnene til at opplevelsen var såpass minneverdig. Men vi fikk også en unik følelse av å lede en episk kamp for å overleve, og gav oss rollen som både fredsmekler og kriger. Det eneste problemet var at spillet var over så alt for raskt (i alle fall etter datidens standard), og aldri fikk den oppfølgeren vi som lot oss hekte sultet etter.

Rettighetene til Cryos gamle spill hviler for øyeblikket hos fransk-kanadiske Microïds. De har blant annet et tett samarbeid med Kheops Studio, en utvikler som ble dannet etter Cryos fall. Kheops har vist seg svært kapable så langt, og jeg kan se for meg at erfaringsgrunnlaget deres ville gjort dem til en god utvikler av et eventuelt Lost Eden 2. Men skal de takle et slikt prosjekt må de skru opp ambisjonsnivået sitt et lite hakk, for til nå er det et litt for stort fokus på det trygge som har hindret dem i å lage virkelige storspill.

Fortsett til del 3 for ytterligere fem spill som fortjener oppfølgere »

Les også: Spill vi vil se igjen
Les også: Spillserier som bør gjenopplives

Kommentarer (16)

Forsiden akkurat nå

Til toppen