FEATURE: Spillene vi har brukt mest tid på
Feature

Redaksjonens tidssluk

Spillene vi har brukt mest tid på

Redaksjonen avslører hvilke spill vi ikke har klart å legge fra oss.

Vi i Gamer.no ønsker at dere lesere skal bli godt kjent med oss. Derfor setter vi oss ned fra tid til annen, og besvarer et personlig spørsmål om spillvanene våre. Tidligere har vi avslørt hvilke oppfølgere vi ønsker oss, hvilke spill vi liker å spille sammen med andre, og hvilke spillhjelpere vi virkelig elsker.

Denne gangen har vi telt timer for å finne svaret på spørsmålet: Hvilket spill har du brukt mest tid på igjennom tidene?

Mange av oss har spilt spill i flere tiår, og har hundrevis av spill vi har brukt utallige timer på. Å finne ut akkurat hvilket spill man har tilbrakt mest tid med er kanskje ikke helt trivielt. Likevel har hver og en av oss kommet fram til et enkelt spill som vi tror vi har brukt endel mer tid på enn alle de andre.

Aleksandar Jekic

Final Fantasy X

Jeg foretrekker nok det mørkere Final Fantasy VII, men ingenting fanger følelsen av å være på en lang og magisk reise som den besynderlige blandingen av eventyrspill og klassisk japansk rollespill Final Fantasy X er. Inspirert av asiatiske kystkulturer og Hollywood-suksessser fra årtusenskiftet som Titanic og Den sjette sansen byr det på en svært original verden, kjemisk renset for alle Tolkien-klisjéer. Spillet har også et av seriens friskeste rollegalleri og mange minneverdige set pieces.

Den turbaserte slåssingen begynner enkelt, men blir sammen med det avhengighetsdannende figurutviklingssystemet Sphere Grid fort svært oppslukende. Rare minispill, som vannsporten Blitzball, er også nevneverdige tidssluk. Sviktende minnekort som har tvunget meg til å starte fra ny og gode relanseringer i HD har nok hjulpet, men det eneste jeg har brukt i nærheten av så mye tid på som dette spillet er fjorårets gigantiske Metal Gear Solid og de få MMORPG-ene jeg har stukket tærne i.

Aleksandar har brukt utallige timer i Final Fantasy X.
Aleksandar har brukt utallige timer i Final Fantasy X. Bilde: Mobygames

Øyvind S. Sund

The Elder Scrolls V: Skyrim

Et altomfattende eventyr som man selv var regissør for, var tydeligvis akkurat det jeg ønsket meg på tampen av 2011. Verdenen, musikken, eventyrene, historien, og programmeringsfeilene – her var alt man trengte for å dele lange historier med kompisene om hva man hadde opplevd i Skyrim den siste tiden. Når jeg ikke spilte spillet selv, tenkte jeg på hva jeg skulle gjøre neste gang jeg tok turen inn i den herligste virkelighetsflukten jeg noen gang har opplevd.

Avhengighetssyndromene ble ikke akkurat færre når brukerskapte modifikasjoner begynte å dukke opp. Elder Scrolls-fellesskapet viste at kreativiteten hadde få begrensninger da den bidro til å utvide spillet i tilsynelatende uendelighet, med modifikasjoner som la til nye oppdrag, landområder, visuelle detaljer og alt mulig annet mellom himmel og jord. Timeantallet mitt i Skyrim er forøvrig et trist siffer som aldri skal se offentlighetens lys.

Skyrim har slukt mange timer for Øyvind.
Skyrim har slukt mange timer for Øyvind. Bethesda Softworks

Håvard Hofstad Ruud

World of Warcraft

Opp gjennom årene er det flere spill jeg har brukt et utall timer i. Jeg har hundrevis i diverse Pokémon- og Mario Kart-spill, og jeg bikket nok tusen i Super Smash Bros Melee. Men det er én ubestridt konge på tronen: World of Warcraft!

I om lag ti år har jeg spilt MMO-mastodonten av og på i perioder. Jeg ga meg opprinnelig en gang midt i utvidelsen Cataclysm, men for halvannet år siden ble jeg lokket tilbake til en privat-server som kjører originalversjonen av spillet. Det var en herlig nostalgi ved å løpe rundt i Molten Core, Zul’Gurub og Ahn’Qiraj, og ikke minst å banke gnomer og dverger i Alterac Valley (FOR THE HORDE!). Aktiviteten døde imidlertid etter hvert på den serveren, men jeg og vennene mine har funnet en ny server og startet eventyrene på nytt. Det er vanskelig å anslå hvor mye tid jeg har brukt totalt i Azeroth, men jeg er redd tallet nærmer seg 4000 timer faretruende fort.

Håvard har latt seg fortrylle av World of Warcraft.
Håvard har latt seg fortrylle av World of Warcraft. Blizzard Entertainment

Mikkjell Lønning

Call of Duty: Modern Warfare 2

Eg har knapt teljing på kor mykje tid eg har brukt på Call of Duty: Modern Warfare 2. Frå dei fyrste minutta med spelet til eg gav meg, hadde eg det moro. Det var lett å kome inn i, og vanskeleg å meistre.

Nivåa var varierte, skytinga var moro og balansert (med ProMod i alle fall), og spelet hadde ein tendens til å drive fram konkurranseinstinktet ditt. Eg kjende meg driven av tørsten for å bli betre, for å komme meg enda lengre opp mot toppen, for å kunne konkurrere med dei aller beste.

Alle mine beste vener spelte også spelet, så timane forsvann fort viss me køyrde nokre rundar med «Search and Destroy». Mange gode stunder ligg framleis friskt i minnet med den gjengen. Spelet knyta oss saman.

Modern Warfare 2 har fratatt Mikkjell utallige timer.
Modern Warfare 2 har fratatt Mikkjell utallige timer. Activision

På neste side kan du lese hvilke spill Jens Erik, Espen, Mats, Andreas og Bjarte har brukt mest tid på oppgjennom »

Jens Erik Vaaler

Tetris

Ifølge Steam har jeg brukt rundt 170 timer på The Binding of Isaac: Rebirth. Slå dette sammen med PlayStation 4-utgaven av samme spill og jeg er sikkert oppe i rundt 200 timer.

Men det blekner i forhold til hvor mye tid jeg har brukt på ulike utgaver av Tetris gjennom tidene. Jeg tror det er den fantastiske enkeltheten som gjør at jeg alltid kommer tilbake til Tetris, for det har nesten vært uforandret siden spillets spede begynnelse i 1984. Tetris er Tetris, enten det er på en mobiltelefon, en håndholdt spillkonsoll eller i stua. Ingen over, ingen ved siden, det er dette spillet jeg har brukt mest tid på i løpet av livet.

Jens Erik har slått ihjel utallige timer med mange ulike utgaver av Tetris.
Jens Erik har slått ihjel utallige timer med mange ulike utgaver av Tetris. Ubisoft

Espen Harring

Theme Hospital

Spillet jeg har brukt mest tid på gjennom tidene er Theme Hospital. Dette spillet bootet jeg opp for første gang i '97 på min fars arbeidsmaskin. Jeg måtte slette spillet da jeg var ferdig, hvis ikke ble maskinen for treg at resten av familien kunne bruke den.

Dette spillet kommer jeg tilbake til hele tiden. Det er noe med det nostalgiske som trekker meg tilbake til en tid der det eneste som bekymret meg var at ikke jordskjelv skulle ødelegge de større romma mine i sykehuset mitt. Spillet holder fortsatt veldig god stand, og med enkel oppstart fra Origin er det veldig lett å starte det opp igjen og igjen.

Espen har brukt mange timer i korridorene på Theme Hospital.
Espen har brukt mange timer i korridorene på Theme Hospital. Bilde: EA

Mats Bjørnsletten

FIFA-serien

Hvilket spill jeg har brukt mest tid på gjennom tidene er noe jeg ofte har lurt på. Et eller annet spill innen rollespillsjangeren hadde ikke overrasket meg, men fasiten er nok milevis unna det. Helt siden FIFA 2004 på den originale PlayStation har årlige innkjøp av EAs fotballspill nærmest blitt en slags tradisjon.

Sene kvelder med kamerater er det blitt mange av, og enorme summer er blitt brukt ved kjøp av stjernespillere i karrieremodusen. Det er som regel alltid noe nytt å finne på i FIFA-verdenen, og akkurat derfor har så mange kamper funnet sted på den virtuelle fotballbanen.

Jeg kan selvfølgelig gå lei av og til, men jeg vender bestandig tilbake etter en liten pause. FIFA-spillene tilbyr mye moro både alene og med venner, til og med for dem som ikke har noe særlig kjennskap til sporten fra før.

Mats har gitt sofaen solid medfart under FIFA-spillene.
Mats har gitt sofaen solid medfart under FIFA-spillene. Bilde: EA

Andreas Klebo-Espe

World of Warcraft

Da World of Warcraft kom ut i 2005 så jeg på meg selv som en av de kule gutta som var for tøffe til å spille dataspill på internett hele dagen. Den oppfatningen ble imidlertid knust en vakker sommerdag, da en venn overtalte meg til å prøve rollespillvidunderet. To dager senere hadde jeg min egen konto, og de neste månedene ble brukt til å utforske og gjøre oppdrag med min staute gnome warrior. I en tid da man tilsynelatende trengte hundre skvadrillioner erfaringspoeng for å gå fra nivå én til nivå to, og uten «Quest Helper» til å hele tiden vise meg veien, brukte jeg litt over 21 dager i total spilletid på å nå nivå 60 – som var nivåtaket da jeg var ung.

Siden den gang har jeg gitt opp spillet mange ganger, funnet veien tilbake til det akkurat like mange ganger og lagt utallige timer i en rekke forskjellige figurer. Sist jeg spilte var rett etter lanseringen av Cataclysm-utvidelsen, men nå som jeg sitter her og mimrer kjenner jeg at trangen til å vende tilbake til Azeroth vokser seg sterkere.

Andreas har erobret mang en boss i Azeroth.
Andreas har erobret mang en boss i Azeroth. Blizzard Entertainment

Bjarte Wathne Helgesen

The Elder Scrolls V: Skyrim

Morfaren min sa ofte: «Det eg seier nå er ikkje heilt sant, men …», når han skulle fortelja om noko der dei eksakte detaljane sto litt uklårt for han. Eg blir nøydd til å gjera det same her, for sant å seia så aner eg ikkje kva det eine spelet er som eg har brukt aller mest tid på. Det er likevel to spel som skil seg ut i minnet mitt, frå to svært ulike stadium av livet mitt: Ocarina of Time, som eg fekk til jul som 15-åring, og som er det einaste eg hugsar av livet mitt frå den påfølgjande månaden, og The Elder Scrolls V: Skyrim.

Det er sistnemnde som må bli mitt endelege val i denne spalta. Hausten 2011 hadde eg nettopp flytta til utlandet, og eg kjente ikkje så mange der eg var. Eg hadde mykje fritid og lite å bruka den på. Så kom Skyrim. Det neste halve året brukte eg nesten like mykje tid i Skyrim som i den verkelege verda – iallfall kjenst det sånn i ettertid. Og akkurat i det eg var i ferd med å kjenna meg mett, så kom Dragonborn-utvidinga, som brått og brutalt drog meg med inn i Tamriel igjen. Idet eg skriv dette, kjenner eg lysta etter å starta på ein tredje karakter. Men akk, det var den tida, då.

Skyrim har vært en kamp mot drager og døgnrytmen til Bjarte.
Skyrim har vært en kamp mot drager og døgnrytmen til Bjarte. Bilde: Bethesda Softworks

På neste side kan du lese hvilke spill Erik-André, Gøran, Espen, Kenneth og Jonas har brukt mest tid på »

Erik-André Vik Mamen

Civilization

Jeg er sikker på at Civilization-spillene er blant titlene som har bidratt mest til å slite ut kontorstolene mine. Jeg utelukker ikke at seriens første spill er det jeg har brukt aller mest tid på. Jeg likte stort sett å spille på et ekte kart av jorda, framfor et tilfeldig generert et. Og da oppdaget jeg hvor viktig det var å velge riktig sivilisasjon for å få en god strategsik plassering.

Sivilisasjonen med aller best utgangspunkt var Aztekerne. De hadde nemlig tilgang til hele Amerika, med hovedstaden godt forankret i midten av mellomamerika. Den eneste andre sivilisasjonen som kunne være på kontintetet var amerikanerne, og de ryddet jeg tidlig av veien slik at jeg fikk et solid fotfeste på planeten. Jeg prioriterte forskning slik at jeg var overlegen når jeg la resten av verden for mine føtter. Også var det det med å bare spille én tur til da... Det er uten tvil spillet som har utsatt leggetid flest ganger.

Erik-André skal bare spille «én tur til» med Civilization.
Erik-André skal bare spille «én tur til» med Civilization. Bilde: Mobygames

Gøran Solbakken

World of Warcraft

Jeg husker enda den følelsen jeg hadde når jeg satt og ventet på at serverene skulle åpne 23. november 2004. Før den tid hadde jeg aldri spilt et massivt online nettrollespill, men det var et eller annet med hypen opp mot release som fikk meg interessert.

Den første spilleøkten min varte i nesten 14 timer. Allerede da skjønte jeg at jeg var med på noe spesielt, og at dette var noe jeg kom til å holde på med i lang tid framover. Det stemte, jeg spilte hundrevis av timer, og det var først en eller annen gang etter utvidelsen Cataclysm at det roet seg.

World of Warcraft ble på mange måter noe mer enn bare et spill, både for meg og mange andre. Jeg har brukt månedsvis i spillet, og jeg angrer ikke på et eneste sekund.

Gøran er stolt av sine erobringer i World of Warcraft.
Gøran er stolt av sine erobringer i World of Warcraft. Blizzard Entertainment

Espen Jansen

League of Legends

Nå er det selvfølgelig fristende å trekke fram de virkelig store favorittene fra samlingen, og jeg hadde nok heller ikke tatt mye feil hvis Kingdom Hearts, Ratchet & Clank eller Call of Duty 4: Modern Warfare kjempet om førsteplassen her. Men akk, så glemmer jeg jo det spillet som har stjålet aller, aller flest timer fra mitt skarve liv.

Jeg snakker da selvfølgelig om League of Legends, hvor jeg, siden oppdagelsen i det herrens år 2011, har lagt inn minst et par faktiske måneder med ren spilletid. Det er noe spesielt med MOBA-sjangeren, som gjør at hver kamp føles like frisk og spennende, dag ut og dag inn — for meg var det altså League of Legends som ble favoritten. Selv i dag får spillet fortsatt kjørt seg jevnt og trutt her i gården, og jeg tror nesten jeg aldri kommer til å bli helt lei eventyrene på Summoner's Rift

League of Legends er en enorm tidstyv.
League of Legends er en enorm tidstyv. Riot Games

Kenneth Gaupseth Johansen

World of Warcraft

Uten tvil er det et spill som hersker over tronen her i hus, nemlig World of Warcraft. Begynte å løpe rundt i Azeroth samme året det kom ut og enda trekkes det nærmere 150 kroner fra kontoen hver måned. Det var helt i begynnelsen at aktiviteten var på det høyeste, og etter utvidelsespakken; "Cataclysm" har timene i denne virtuelle verden minket. Totalt sett har karakterene en samlet aktiv online-tid på over to år - men minnene vil alltid være der. Latter, tårer, utmattelse og glede er stikkord fra min tid i spillet.

Har mine forhåptninger om spillets framtid, men det innebærer å gå tilbake til begynnelsen - og det vil nok Blizzard aldri gjøre.

Kenneth sier ikke nei til å ta noen orker av dage.
Kenneth sier ikke nei til å ta noen orker av dage. Blizzard Entertainment

Jonas Magerøy

Fallout 4

Da jeg anmeldte Fallout 4 i november freste jeg gjennom historien, og kastet meg deretter over The Commonwealth for å finkjemme verdenen for hemmeligheter og historier. Min figur i PC-utgaven av spillet har brukt over to hundre timer på å bli kjent med alle kompanjongene, optimalisere våpen og rustning, samt oppdage alt som er å oppdage i verdenen. Neimen om jeg har gjort alt som er å gjøre.

Da jeg anmeldte spillet fikk jeg kopi til flere konsoller, og siden jeg er en såkalt «achievement whore», fant jeg det naturlig å begi seg ut på jakten på platinum-troféet til PlayStation 4-versjonen av spillet. På PC var jeg en godhjertet versjon av meg selv, men nå klarer jeg ikke å legge fra meg spillet på PlayStation 4, hvor jeg spiller en ondskapsfull, rødhåret femme fatale som skyter det som skytes kan.

Hvordan slutter jeg å spille Fallout 4? Send hjelp!

Jonas aner ikke hvordan han unnslipper Fallout 4.
Jonas aner ikke hvordan han unnslipper Fallout 4. Bilde: Bethesda

TETRIS

3DS
Slippdato: 21. oktober 2011
Sjanger: Gåteløsning
Utvikler: Bergsala
Utgiver: Tetris Online, Inc

World of Warcraft

Windows
Slippdato: 11. februar 2005
Sjanger: Massivt online, Rollespill
Utvikler: Blizzard Entertainment
Utgiver: Vivendi Universal Games

Final Fantasy X

PS2
Slippdato: 24. mai 2002
Sjanger: Rollespill
Utvikler: Square Enix
Utgiver: Square Enix

Theme Hospital

Slippdato: 4. februar 1997

Kommentarer (44)

Forsiden akkurat nå

Til toppen