Feature

Spintires

Gjørmekjøring i skog og mark

Spintires byr på en sandkasse full av gjørme.

Spintires er et bilspill som ignorerer dyre og glamorøse fartsmonstre til fordel for noe langt mer skittent og bråkete. Spillet setter oss nemlig bak rattet på massive terrengkjøretøyer i åpne og gjørmete skogsmiljøer. Selve spillet er fortsatt under utvikling hos utviklerstudioet Oovee, men i forbindelse med fjorårets vellykkede folkefinansieringskampanje la de ut en demo som alle kan leke seg med.

Moro i skogen. (bilde: Oovee/Gamer.no)

Moro i en åpen verden

Demoen har egentlig ingen mål. Alt du får er et åpent landskap som du kan kjøre rundt i, med en håndfull kule terrengkjøretøyer. Til gjengjeld er dette ganske moro i seg selv. Spintires er nemlig alt annet enn et tradisjonelt bilspill som tilfeldigvis foregår i skog og mark.

Poenget er at Spintires simulerer ting andre spill ignorerer. Landskapet er dynamisk, med gjørme du kan sette deg fast i, trær du kan velte og realistisk vann som kan ta tak i bilen din om du forsøker å krysse ei stri elv. Dette gjør at det å komme fra A til B kan bli en langt større utfordring enn det ser ut, og mye mer spennende. Spillet er som ei god, gammeldags sandkasse, minus all kattelorten og giftstoffene fra de impregnerte tømmerstokkene. Du må lage moroa selv, men det er til gjengjeld ikke så veldig vanskelig. Jeg skal ikke påstå at du vil bruke store mengder tid på denne demoen – det er tross alt bare en demo – men potensialet for moro er langt større enn det kanskje virker.

Utviklerne har nemlig gjort noe ganske smart. I stedet for å låse demoen slik at du kun får ett miljø og en håndfull forhåndsbestemte kjøretøyer har de nemlig åpnet opp for modifikasjoner. Dermed er det mulig å laste ned nye kjøretøyer og landskap fra brukermiljøet. I tiden som har gått siden folkefinansieringskampanjen har det vokst seg opp et stadig større spillmiljø rundt Spintires. Resultatet er en stadig voksende strøm av nytt innhold som vi kan leke oss med. Mange av de nye kjøretøyene er genuint imponerende saker.

Pfft, dette er ingenting.

Om du ønsker å installere brukerskapt innhold må du velge utviklerversjonen av demoen. Det å installere modifikasjoner gjøres i utgangspunktet ved å pakke mappene og filene inn i undermappen «media» i selve spillmappen. Du kan ha så mange biler du vil installert samtidig, men du kan kun ha ett kart installert samtidig – og det må hete «kickstarter.stg». Kartet finner du i «levels»-undermappen, og hvis du vil beholde det gamle kartet til en senere anledning bør du gi det et nytt navn før du installerer et nytt. Merk at det finnes et program som skal gjøre behandling av modifikasjoner lettere.

Brukerskapt innhold kan lastes ned fra spillets offisielle forum, men om du ikke gidder å registrere deg der ser det meste ut til å havne på nettstedet spintires.nl, hvor alt følges av beskrivelse og skjermbilder. Oppdateringsfrekvensen er hyppig, og nettstedet får også med seg andre Spintires-relaterte nyheter.

Dynamisk vann.

Mye moro

Utvalget er bredt. Kjøretøyene inkluderer alt fra militære maskiner fra den kalde krigen til traktorer, bulldozere, terrengbiler og lastebiler av typen du ser i Rally Dakar. Det finnes til og med ordinære biler og lastebiler for deg som vil friste skjebnen. Kvaliteten er gjennomgående høy, i alle fall når det gjelder modelleringsjobbene. Siden jeg generelt ikke har hatt gleden av å kjøre disse eksotiske maskinene i virkeligheten kan jeg ikke si så mye om realismen, men de fleste er i alle fall underholdende å kjøre. Noen har til og med tilhengere du kan feste på, for en ekstra utfordring.

Utvalget spillmiljøer er langt mindre, men jeg kan for eksempel anbefale et kart som heter Guirbaden. Det er stort og variert, med mye potensial for ulike typer moro. Enten du vil drive monstertruckracing i ørkenen eller langsomt men sikkert arbeide deg gjennom et sumplandskap i en tung traktor får du muligheten der.

Det kan veldig godt tenkes jeg har en litt over gjennomsnittet stor fascinasjon for maskiner med store hjul og kraftige motorer, men jeg synes det er kjempegøy å kjøre rundt i Spintires' skoger med sovjetmonstre med hardbarkede navn som Kraz og Kamaz. Det blir litt som når jeg spiller den ukjente indieperlen Tricky Truck – absolutt ingenting tilsier at jeg skal kunne forsere den veien med den bilen, men jeg må prøve likevel. Og når jeg setter meg bom fast i gjørma tar det skremmende lang tid før jeg innser at jeg må gi tapt mot elementene. Jeg prøver, og prøver, og prøver – og noen ganger lykkes jeg. Gledesrusen blir selvsagt kortvarig, ettersom det alltid finnes et nytt gjørmehull å sette seg fast i.

Les også
Anmeldelse: Spintires
Noen av doningene har også tilhenger.

Enn så lenge er det mulig å bare trykke på en knapp for å «resette» bilen din hvis du skulle være i alt for mye trøbbel. Det fungerer greit slik situasjonen er nå, men det sier seg selv at jeg gleder meg til fullversjonen kommer. Da får vi nemlig nye elementer som fungerende vinsjer og kraner. Dermed er det ikke lenger snakk om å resette bilene – om noe sitter fast skal det trekkes løs på ordentlig.

Det blir også spennende å se hvordan utviklerne kan gi det åpne spillkonseptet mer mål og mening. En god stund før lanseringen av Kickstarter-demoen ga de ut en annen teknologidemo, og selv om den på mange måter var mer begrenset enn dagens hadde den grunnleggende spillmekanismer som at du måtte finne og plukke opp kasser fra spillmiljøet. I tillegg hadde den et morsomt girsystem hvor du måtte bruke musen for å «simulere» girspaken. Det systemet kommer visstnok tilbake.

Sært, men svært interessant

Spintires er litt sært – det skal jeg ærlig innrømme – og det er neppe noe som appellerer til alle. Men jeg tror samtidig det kan være med å gi et lite inntrykk av hva fremtiden kan bringe for bilspill. Det er én ting å stadig øke antallet polygoner, for å gi både biler og miljøer et mer realistisk utseende. Men Spintires viser at det også finnes andre elementer som må til for å skape en autentisk opplevelse, litt som det originale FlatOut i sin tid ga oss et glimt av fremtiden ved å bytte ut statiske objekter langs banen med ting som faktisk reagerte når du krasjet i dem,.

Uh, min feil.

Det at miljøene er dynamiske er like viktig som at de ser pene ut, for uansett hvor god grafikken er holder det ikke når du smeller i gjerder eller reklameskilt som tilsynelatende er laget av ubevegelig betong. At bakken i praksis ikke er noe annet enn et solid gulv er også problematisk, spesielt i spill som foregår på grus. Tenk deg for eksempel et rallyspill der banen blir stadig mer gjørmete og oppsporet for hver bil som passerer, slik at startrekkefølgen faktisk betyr like mye som i virkeligheten.

Slik sett har Spintires litt til felles med et par andre indie-spill, nemlig den gamle gjengangeren Rigs of Rods og relativt ferske BeamNG Drive, som begge innoverer på en annen måte. De bruker «soft body physics» for å gi oss simulerte kjøretøyer med en svært realistisk skademodell. Uheldigvis virker det for øyeblikket som det bare er små studioer som leker med slike ting – jeg håper virkelig at de store studioene ser at den nye konsollgenerasjonen og dagens PC-er gir langt flere muligheter enn bare høyere detaljnivå på bilene og omgivelsene. Det er kanskje det som fungerer best på skjermbildene, men det må andre nyheter til for at sjangeren skal bli skikkelig spennende igjen.

Siste fra forsiden