Feature Supergiant Games

– Hva om vi lager et spill der verden bygges rundt deg?

Dette er historien om studioet bak indieyndlingen Bastion.

SAN FRANCISCO (Gamer.no): Det er som å komme til en oase. Bare meter bak meg skinner den sterke midtdagssola, inn gjennom de frostede glassdørene til Supergiant Games’ kontorer midt i et av de mer lugubre strøkene i San Francisco, men på denne siden av dørene kjøler lufteanlegget deilig. Jeg blir stående litt i inngangen, bare for å kjenne på den svale lufta.

Kanskje er det også lufteanlegget som skal ha æren for det avslappede og behagelige lynnet til Greg Kasavin. Han og resten av det lille utviklingsstudioet jobber egentlig beinhardt med å meisle ut den endelige formen til sitt neste spill, Transistor. Akkurat nå har de likevel åpnet dørene for besøk, noe som egentlig bare Kasavin synes å legge merke til. De andre i det lille kontorlandskapet jobber konsentrert og uten avbrytelser.

Transistor.
Transistor er nært ferdigstilling. (Bilde: Supergiant Games)

– Vi kaller det «content lock», altså at alt som skal være i spillet er på plass, forteller Kasavin mens han byr på en kopp kaffe eller vann.

Han virker sliten, men tilfreds. Med lanseringsmålet i sikte er det antageligvis mer lett å åpne seg opp og reflektere om – vel, egentlig alt. Alt fra ambisiøse Transistor, debut- og suksesspillet Bastion, og selvfølgelig Supergiant Games, helt fra begynnelsen.

Gamle håp og drømmer

Som så mange andre spillstudio oppstod ikke Supergiant Games i et vakum. Faktisk har mye av studioet sine røtter i den gamle Command & Conquer-divisjonen hos EA Los Angeles på 2000-tallet. Gavin Simon og Amir Rao og Greg Kasavin jobbet alle tre med den prestisjetunge strategispillserien fra Command & Conquer: Tiberium Wars og til Command & Conquer: Red Alert 3. Store, tungvektere av spill, med utviklingsteam som rommet mer enn hundre utviklere.

Les kommentarene (1)

Transistor PS4

Transistor Windows

Bastion Windows

Bastion iPad

Bastion X360

Transistor PS4 PS4 Windows iPad iPhone

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 21. mai 2014
  • Plattform: PlayStation 4
  • Utgiver: slettmegtakk
  • Utvikler: Supergiant Games

Transistor Windows Windows PS4 iPad iPhone

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 21. mai 2014
  • Plattform: Windows
  • Utgiver: slettmegtakk
  • Utvikler: Supergiant Games

Bastion Windows Windows X360 iPad XOne

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 16. august 2011
  • Plattform: Windows
  • Utvikler: Supergiant Games

Beste priser

Nedlasting 15,- Til butikk
Nedlasting 22,- Til butikk
Ikke på lager 79,- Til butikk
Ikke på lager 79,- Til butikk

Bastion iPad iPad X360 Windows XOne

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 20. juli 2011
  • Plattform: iPad
  • Utvikler: Supergiant Games

Bastion X360 X360 iPad Windows XOne

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 20. juli 2011
  • Plattform: Xbox 360
  • Utvikler: Supergiant Games

Forsiden akkurat nå

Til toppen