FEATURE: Tilbake til begynnelsen
Feature

Tilbake til begynnelsen

Hva startet egentlig utviklere som Naughty Dog, Blizzard og Codemasters med?

Spillutviklere som Bethesda, Digital Illusions og Blizzard er i stor grad med å forme dagens spillverden. Men hvor kom de egentlig fra? I denne artikkelen har vi tatt for oss en håndfull vestlige utviklere som er aktuelle med nye eller kommende spill. Bli med på en tur i tidsmaskinen, for å finne ut hvor det hele begynte. Hva var det første spillet de laget, og hvor gikk veien derfra?

BMX Simulator.
BMX Simulator.

Codemasters

I dag er Codemasters mest kjent for sine racingspill, selv om de stadig forsøker seg i andre sjangre også. Deres ferskeste utgivelse er F1 2011, en underholdende racingsimulator som har fått god kritikk over hele fjøla. Men har selskapet alltid fokusert på racingspill?

Både ja og nei. Racing har vært en viktig del av Codemasters' tilværelse helt fra det britiske selskapet ble dannet i 1986. Brødreparet Richard og David Darling hadde allerede vist seg som dyktige spillutviklere, og ved hjelp av en investering fra faren, Jim Darling, skapte de sitt eget selskap. I årene som kom skulle Codemasters fokusere på det ekstreme lavprismarkedet. Spillene deres ble solgt for 1,99 britiske pund, og de laget mange av dem. Samtidig begynte de tidlig å gi ut spill fra andre utviklere.

Bildene er fra Commodore 64-versjonen.
Bildene er fra Commodore 64-versjonen.

Deres første spill var BMX Simulator, men ikke la «simulator»-ordet lure deg. Det var nemlig langt fra noen skikkelig simulator. Her fikk du se en BMX-bane ovenfra, og målet var å fullføre en viss mengde runder innen tiden gikk ut. Samtidig konkurrerte du med en data- eller menneskestyrt motspiller. Spillet så svært pent ut på skjermbilder, fordi banene var tegnet med høyt detaljnivå og presisjon, men utover de pene miljøene var det en relativt simpel affære som også kunne være ganske frustrerende til tider.

Mange av Codemasters' tidlige utgivelser fulgte modellen fra BMX Simulator, og var enkle racingspill sett ovenfra, pfte med ordet «advanced» og «simulator» slengt inn i tittelen for at de skulle virke litt mer profesjonelle. Kvaliteten var så som så, men billigspillene deres hadde en viss underholdningsverdi, og selskapet opplevde stor suksess. Med utgivelser som Dizzy-serien og Micro Machines fikk de også genuine klassikere på rullebladet. I løpet av nittitallet gikk de gradvis ut av billigspillmarkedet, og i 1998 kom det første Colin McRae Rally-spillet, som oppnådde stor suksess og i stor grad staket ut kursen for utviklerens fremtid.

Gridiron!
Gridiron!

Bethesda

Bethesda regnes ved siden av kanadiske Bioware som den største utvikleren av vestlige rollespill, og det er ikke få som gleder seg til deres neste spill, The Elder Scrolls V: Skyrim, kommer på markedet 11. november. En skulle kanskje tro de hadde drevet med rollespill helt siden de startet, men det er langt fra riktig. De har nemlig et variert og langt rulleblad, og har vært innom mange ulike sjangre.

Selskapet ble startet av Christopher Wilson i 1986, i den vesle byen Bethesda i den amerikanske delstaten Maryland. Deres første spill er langt fra kjent, men det er faktisk en litt viktig tittel hvis arvtakere fortsatt selger for millioner. Spillet het Gridiron!, og var et sportsspill som omhandlet amerikansk fotball. På skjermbildene ser Gridiron! svært simpelt ut; spillerne vises som halvstore prikker på skjermen, og har ingen animasjoner. Men under panseret er spillet spesielt, fordi det regnes som et av de aller første sportsspillene som tok hensyn til fysikk.

Bildene er fra Amiga-versjonen.
Bildene er fra Amiga-versjonen.

Resultatet av spillets simulatorpreg var blant annet at en tyngre og sterkere spiller kunne bryte gjennom taklinger en lettere og mindre fysisk sterk spiller ikke kom gjennom. Spillet den gang så imponerende fysikk sørget for at det ble lagt merke til, blant annet av den mektige Electronic Arts-sjefen Trip Hawkins. Han fikk i stand en avtale med Bethesda som sørget for at deres arbeid på Gridiron! la grunnlaget for et helt annet amerikansk fotballspill, nemlig John Madden Football. Resten er selvsagt historie; Madden-serien er i dag en av verdens aller mest populære sportsspillserier.

Etter Gridiron! laget Bethesda en rekke andre kvalitetsspill. For eksempel fikk vi tre hockeyspill som bar Wayne Gretzky-navnet, og disse huskes fortsatt godt av mange spillere. De laget også et ambisiøst førstepersons skytespill basert på Terminator-lisensen, før id Software gjorde sjangeren populær med Doom. Og i 1994 dukket det første Elder Scrolls-spillet opp. Arena, som det het, la grunnlaget for serien med sine massive, åpne miljøer og enorme frihet, og rollespillentusiastene elsket det.

Pinball Dreams.
Pinball Dreams.

Digital Illusions

Svenskene har lenge vært milevis foran oss nordmenn hva spillutvikling angår, og det er nok Digital Illusions – eller DICE, som de også liker å kalle seg – som er den største og mest kjente av de svenske spillutviklerne. De er i vinden for tiden, etter lanseringen av det heftige skytespillet Battlefield 3. Utenfor denne ærverdige krigsspillserien er de kjent for det ambisiøse og unike Mirror's Edge og, litt lenger tilbake i tid, racingspill som Rallisport Challenge og Midtown Madness 3.

Men deres første spill var verken et skytespill, actionspill eller racingspill. Det var i stedet flipperspillet Pinball Dreams. Digital Illusions ble startet i 1992 i byen Växjö, av en gruppe talentfulle studenter som hadde funnet sammen via demogruppen The Silents. Demoscenen er en slags subkultur fokusert rundt kreativ bruk av datamaskiner, hvor grupper og personer forsøker å imponere hverandre ved å lage dataprogrammer som minner litt om musikkvideoer. Målet er ofte å presse maskinvaren til det ytterste, og det var nettopp dette som gav nystartede Digital Illusions fortrinnet de trengte for å gjøre seg bemerket i spillindustrien.

Bildene er fra Amiga-versjonen.
Bildene er fra Amiga-versjonen.

Da de lanserte Pinball Dreams var det nemlig milevis foran alt annet av flipperspill som hadde blitt lansert på datamaskin og konsoll. Spillet skiltet med store, fargerike brett som skrollet og svært imponerende ballfysikk. I tillegg hadde det et minneverdig lydspor som inkluderte både heftig musikk og tonnevis av lydeffekter av høy kvalitet. Spillet ble markedsført som «den ekte flipperspillsimulatoren», og ble en knallsuksess.

Svenskene fulgte opp med to oppfølgere, nemlig Pinball Fantasies og Pinball Illusions. Deres første spill utenfor flipperspillsjangeren var Benefactor, et undervurdert plattform/hjernetrimspill for Amiga. Racingsjangeren ble først inntatt med S40 Racing, et gratisspill laget i 1997 for deres landsmenn i Volvo. Deres kommersielle racingdebut kom året etter, med det kritikerroste arkadebilspillet Motorhead. Frem til Battlefield 1942 debuterte i 2002 var det nettopp racing som var hovedfokus hos den svenske utvikleren.

The Lost Vikings.
The Lost Vikings.

Blizzard

Blizzard er sannsynligvis verdens mest kjente og mest populære spillutvikler. I dag lever de svært godt på MMO-fenomenet World of Warcraft, samtidig som kjerneseriene Starcraft og Diablo sørger for at de fortsatt er relevante for de av oss som ikke lenger synes massive flerspillerspill er så interessante.

Da Blizzard ble grunnlagt av Michael Morhaime, Allen Adham, and Frank Pearce i 1991 het selskapet Silicon & Synapse, og det skulle gå flere år før de gikk over til å bruke navnet Blizzard. Deres første prosjekter var enkle overføringer av spill fra en plattform til en annen, på oppdrag for andre utgivere. Men deres første egenproduserte tittel kom i 1992, og som forventet var det et spill som holdt en svært høy kvalitet.

Bildene er fra Amiga-versjonen.
Bildene er fra Amiga-versjonen.

Spillet het The Lost Vikings, og fulgte de tre vikingene Olaf, Erik og Baleog, som opplevde alle vikingers store skrekk: Å bli kidnappet av romvesener. Dette var et sideskrollende plattform/hjernetrimspill hvor du vekslet på å kontrollere de tre tapre vikingene. Hver av dem hadde unike egenskaper som måtte brukes for å komme forbi de intrikate utfordringene utviklerne hadde laget. Baleog kunne drepe fiender med sverd og pil-og-bue, Erik kunne løpe, hoppe og slå inn svake vegger, mens Olaf kunne blokkere fiendene og angrepene deres med skjoldet sitt, og også bruke det som en slags hangglider.

The Lost Vikings ble en suksess på et bredt spekter av plattformer, og fikk også en oppfølger etter hvert. Men det var i 1994 Blizzard fikk sin første virkelig store hit, nemlig det innovative strategispillet Warcraft: Orcs & Humans. I 1996 kjøpte de Condor Games, som ble hetende Blizzard North, og samme år lanserte de actionrollespillet Diablo. Året etter kom Starcraft på markedet, og med trekløveret Diablo, Warcraft og Starcraft er det ikke rart at eldre titler som The Lost Vikings gikk i glemmeboken etter hvert.

Castle Ravenskull.
Castle Ravenskull.

Reflections

Driver-serien fikk et overraskende heftig comeback i høst, og utvikleren bak spillet er en av de eldste gjenlevende, britiske spillutviklerne. Reflections ble dannet av Martin Edmondson i 1984, og fokuserte i starten på å lage spill til de ulike mikrodatamaskinplattformene som var så populære i Europa på åttitallet.

Reflections har mange kjente klassikere på rullebladet, men deres første spill har du sannsynligvis aldri hørt om. Det het Castle Ravenskull, og kom til den relativt obskure, britiske datamaskinplattformen BBC Micro. Spillet ble gitt ut av Superior Software, som faktisk lanserte en oppdatert PC-versjon av spillet som «shareware» i 2003. Denne er kompatibel med nye operativsystemer, inkludert Windows 7.

Bildene av dette BBC-spillet er hentet fra Wikipedia.
Bildene av dette BBC-spillet er hentet fra Wikipedia.

Ravenskull er et actioneventyr hvor handlingen sees ovenfra. Du får velge mellom fire hovedpersoner – en trollmann, eventyrer, kriger og en alv – og utforske det mystiske slottet Ravenskull. Her må du bekjempe monstrene som bebor de labyrintaktige gangene, mens du leter etter de fire delene av et magisk krusifiks som har blitt stjålet av slottets onde eier, Baron Strieg. Selv om Ravenskull ikke er spesielt kjent i dag, regnes det som et av de bedre BBC Micro-spillene fra åttitallet.

Den første virkelige storhiten fra Reflections kom imidlertid på Amiga. Det var Shadow of the Beast, et sideskrollende actioneventyr som imponerte sokkene av folk på åttitallet. Sammen med titler som Defender of the Crown var Shadow of the Beast med å selge millioner av Amiga-maskiner. Og noen år senere laget Reflections nok et spill som var med å selge spillsystemer; med Destruction Derby i 1995 var det Sonys PlayStation som fikk god drahjelp av Reflections. Det første Driver-spillet kom i 1999, og siden den tid har den tradisjonsrike utvikleren hatt både opp- og nedturer. Studioet eies i dag av Ubisoft.

Ski Crazed.
Ski Crazed.

Naughty Dog

Med ukens lansering av Uncharted 3 er Santa Monica-baserte Naughty Dog nok en gang i rampelyset. I dag eies selskapet av Sony, og de har i lang tid vært kjent for å lage populære, PlayStation-eksklusive spill. Men da studentene Andy Gavin og Jason Rubin startet selskapet, som JAM Software i 1986, var det datamaskinen Apple IIgs de lagde spill for.

Naughty Dogs første spill het Ski Crazed, og var egentlig temmelig svakt. Faktisk holdt spillet på å bli droppet, ettersom disketten med originalversjonen (med det stilige navnet Ski Stud) ved en feiltakelse ble overskrevet da Andy Gavin kopierte en haug piratspill på disketten. Men etter en helg(!) med programmering hadde han klart å gjenskape spillet omtrent slik det var da det forsvant. Etter litt ekstra finpuss var det klart for utgivelse.

Bilder fra spllet på Apple II.
Bilder fra spllet på Apple II.

I Ski Crazed var målet å komme seg helskinnet utfor en serie halsbrekkende utforløyper. Disse var fulle av snøfonner, porter og andre hindringer som du helst måtte unngå å treffe. Det var også mulig å få ekstra poeng ved å utføre triks, og det endelige målet for spillet var å vinne Ooh La La-mesterskapet som fant sted ved Mount Kilmanjaro. Et interessant element var at spillet kom med et enkelt redigeringsverktøy som lot spillerne lage egne utforløyper.

Ski Crazed ble utgitt av et lite selskap som het Baudville, og ble ingen kjempesuksess. Det var da Naughty Dog kom i kontakt med Electronic Arts at tok steget inn blant de store gutta. Med eventyrlige titler som Keef the Thief og Rings of Power viste de at de kunne lage skikkelige kvalitetsspill, og disse titlene regnes fortsatt som klassikere. I 1996 kom PlayStation-klassikeren Crash Bandicoot, og i 2001 introduserte Naughty Dog radarparet Jak og Daxter. Etter et plattformfokusert tiår ga de ut det første Uncharted-spillet, Drake's Fortune, i 2007. Uncharted-serien ble raskt til en av de aller viktigste PlayStation 3-eksklusive seriene, og salgstallene for det ferske tredje spillet forventes å bli skyhøye.

Les også:

Kommentarer (20)

Forsiden akkurat nå

Til toppen