TILBAKEBLIKK: Microsoft Entertainment Pack
Tilbakeblikk

Microsoft Entertainment Pack

Ikke alle klassikere er like åpenbare.

Windows ble introdusert som et grafisk operativsystem for MS-DOS-baserte PC-er i 1985. På dette tidspunktet møtte Microsoft knallhard konkurranse fra Apple og Commodore, som begge hadde tatt store markedsandeler med henholdsvis Macintosh og Amiga. I tillegg kom Atari ST samme år, og selv om Microsoft forhandlet med Atari om å få Windows inn som operativsystem for maskinen endte den opp med å bruke et eksisterende operativsystem ved navn GEM.

Suksess på tredje forsøk

Det var ikke før med Windows 3 at Microsoft virkelig opplevde suksess med Windows-systemet sitt. Windows 3 kom i 1989, men det er nok de ulike variantene av Windows 3.1, som kom i 1992, de fleste husker best. Dette operativsystemet ble svært vanlig på skoler og arbeidsplasser, mye takket være Microsofts Office-programvare, og havnet også på mange PC-er i de tusen hjem. Året etter kunne Microsoft kunngjøre at de hadde solgt 25 millioner Windows-lisenser, og at Windows dermed var det mest populære grafiske operativsystemet i verden.

Windows 3.1.
Windows 3.1.

Windows 3 var ingen erstatning for det tekstbaserte MS-DOS, men et tillegg. Hverdagen for en PC-spiller tidlig på nittitallet involverte kun i begrenset grad Windows 3 – datidens PC-komponenter var svært dyre, og selv om Windows 3 i dag fremstår som en lettvekter av et program, la det beslag på svært verdifulle systemressurser. Det var i tillegg begrenset hva som var mulig å få til med Windows-spill, og tanken på å kjøre datidens store PC-spill, som Doom, The Secret of Monkey Island og Dune II på Windows 3 var helt absurd.

Det skulle altså gå flere år før Windows erstattet MS-DOS som PC-brukernes spillplattform, og det er nok litt av grunnen til at Windows 3 har blitt et glemt kapittel i spillenes historie. Men det er egentlig litt trist, for spillene for dette operativsystemet var med å prege hverdagen – både hjemme, på jobb og på skolen – for svært mange mennesker. Og flere av dem er med oss den dag i dag.

Enkle opplevelser

Spillene som kom til Windows 3 måtte ha enkel grafikk, og ble ofte laget som pauseunderholdning. På mange måter minner de litt om tidlige mobilspill – her var det ikke snakk om store, timelange opplevelser man skulle leve seg inn i, men noe som var moro å spille i fem-ti minutter når man hadde et ledig øyeblikk. Man brukte ikke Windows 3 primært for å spille spill, og det visste spillskaperne.

Kunst?
Kunst?

En stor del av de tilgjengelige spillene var helt gratis, laget av entusiaster. Andre benyttet seg av det populære «shareware»-konseptet, hvor du etter å ha spilt en prøveversjon måtte sende penger til spillskaperen via posten, og vente på disketten med fullversjonen. Internett var tross alt fortsatt låst til store institusjoner, og det var først med 1993-lanseringen av nettleseren Mosaic at nettet begynte å ta sine spede steg inn i databrukernes bevissthet.

De kommersielle Windows 3-spillene ble stort sett lansert i samlepakker. De var vanligvis såpass små at flere spill fikk plass på samme diskett, så disse samlepakkene var en effektiv måte for brukerne å skaffe seg en god porsjon ekstra underholdning. Microsoft lanserte selv fire slike pakker, og det er den første av disse vi skal se på i denne artikkelen.

En Windows-klassiker blir født

Microsoft Entertainment Pack for Windows ble lansert i 1990, og har flere interessante spill. Først ut er det klassiske hjernetrimspillet Minesweeper, som debuterte med denne pakken. Konseptet fra Minesweeper har en lang historie, og en slags prototype fikk vi allerede med Cube – et tekstbasert BASIC-spill laget i 1978 av Jerimac Ratliff og distribuert skriftlig i bladet Creative Computing. I dag høres det nok underlig med spilldistribusjon i tekstform, men på sytti- og tidlig på åttitallet var det vanlig. Siden spill og programmer var ganske små, passet koden vanligvis inn på noen få sider. Dermed kunne leserne skrive av koden på sin egen datamaskin, og ende opp med en fungerende versjon av spillet. Det var en tidkrevende prosess som ofte involverte mye leting etter mystiske feil når programmet ikke fungerte på grunn av en tastefeil, men det var en billig måte å skaffe seg ny programvare på.

Aargh!
Aargh!

Det neste spillet i Minesveipers slektstre er Mined-Out, fra britiske Ian Andrew. Spillet ble gitt ut av Quicksilva i 1983, og her var den grunnleggende spillmekanismen på plass. Men poenget i Mined-Out var ikke å fjerne alle minene – i stedet måtte du krysse et minefelt. Mined-Out ledet så til MS-DOS-spillet Relentless Logic fra 1985, som igjen var hovedinspirasjonskilden til OS/2-spillet Minesweeper – skapt av Microsofts Curt Johnson. Dette spillet ble så overført til Windows 3 av hans kollega Robert Donner. Dermed er vi fremme ved den kjente og kjære Minesveiper-versjonen som ble fast inventar i Windows fra og med Windows 3.1.

Det er vel lite poeng i å beskrive Minesweeper for Windows 3. Versjonen for Windows 3 er nemlig så godt som prikk lik versjonene som har fulgt med alt fra til og med Windows XP. Utgavene etter det, inkludert den for Windows 8, har litt mer fargerik grafikk er spillmekanismene fortsatt de samme. Den eneste nyheten er at du nå kan spille på en blomstereng i stedet for et minefelt – et resultat av press fra blant annet den italienske International Campaign to Ban Winmine, hvor man pekte på at landminer er et stort og alvorlig problem i mange land.

Fra Russland med spillbarhet

Det andre høydepunktet i den første Microsoft Entertainment Pack er Tetris. Dette er heller ikke et spill som trenger noen særlig form for introduksjon, og historien om Tetris er så at den fortjener langt mer oppmerksomhet enn det er plass til i denne artikkelen. Kortversjonen er at spillet ble skapt i Sovjetunionen i 1984, av Alexey Pajitnov som jobbet ved det sovjetiske vitenskapsakademiet i Moskva. Spillet fant først veien til den andre siden av jernteppet via et selskap som het Spectrum Holobyte, som ga ut offisielle versjoner til Commodore 64 og IBM-baserte PC-er, men den mest kjente versjonen var det Nintendo som sto for. Da de lanserte sin Game Boy i 1989 fulgte Tetris med, og det ekstremt populære spillet skal ha sin del av æren for at Game Boy feide all konkurranse til side.

Selv GameBoy-versjonen er penere.
Selv GameBoy-versjonen er penere.

Da Microsoft Entertainment Pack kom i 1990 var Tetris-manien fortsatt på topp, og Windows-versjonen av Tetris er faktisk det eneste spillet som nevnes på forsiden av boksen pakken kom i. Her understrekes det også at Tetris er eiendommen til den statlige, sovjetiske organisasjonen Elektronorgtechnica, og det hadde vært artig å vite hvor mye Microsoft betalte for lisensen. At Windows 3 fikk en offisiell utgave av Tetris var i alle fall en stor nyhet, selv om spillet på dette tidspunktet var tilgjengelig på et bredt spekter av formater.

Tetris for Windows ble opprinnelig skapt av Microsofts Dave Edson i 1989, men versjonen fra Microsoft Entertainment Pack var kraftig forbedret. Når alt kommer til alt er likevel det beste man strengt tatt kan si om Windows-versjonen av Tetris at den fungerer helt greit. Her har man ikke gjort noen forsøk på å imponere brukerne med spenstig presentasjon, men leverer i stedet en helt kurant versjon av det klassiske spillet. Det var neppe noen som forventet noe mer, og de typiske Windows-brukerne var fortsatt godt voksne mennesker som ofte hadde behov for PC hjemme i jobbsammenheng. Dette var ikke en kundegruppe som hadde for vane å henge seg opp i grafikk.

Kortspill og hjernetrim

Den typiske Windows-brukeren kommer også til syne i pakkens to neste spill, kortspillene Golf og Cruel. Dette er begge typiske kabalspill, der spilleren må forsøke å arrangere kortene på en slik måte at kabalen går opp. Slike spill har vært vanlige så lenge det har eksistert datamaskiner å spille dem på, og de passet Windows 3-plattformen godt. Presentasjonen var enkel og effektiv, og spillene bruker standardkortstokkene vi også kjenner fra kabalvarianten Klondike, et av to spill som fulgte med originalutgaven av Windows 3 (og som har vært med i alle Windows-utgavene siden). Kabalspill kan være god hjernetrim, selv de noen ganger preges av tilfeldigheter. Golf og Cruel fungerte som gode pausespill for de som ville ha litt mer avanserte regler enn i Klondike-varianten.

Velkjente spillekort.
Velkjente spillekort.

Hjernetrimmeren Pegged har mange likhetstrekk med kabalspillene, da den er basert på et tradisjonelt enspillerspill med en lang historie. En fysisk utgave av spillet er faktisk avbildet på et tresnitt av den franske prinsessen Anne de Rohan-Chabot fra 1697, og sjansene er store for at konseptet er langt eldre. Her presenteres du for et brett med kuler, og målet er å fjerne alle unntatt én. Du fjerner kuler ved å «hoppe over dem» med andre kuler. Windows 3-versjonen av spillet kommer med syv forskjellige spilloppsett, og du skal være god om du klarer å fullføre alle sammen. Presentasjonen er imidlertid ekstremt enkel, og de som allerede hadde prøvd 1988-spillet Kikugi på Amiga fniste nok litt da de så denne utgaven. Men som med alle spillene i denne pakken er det ikke presentasjonen som er viktigst, og Pegged gjorde jobben sin på en effektiv måte.

Klassiker med østlige røtter

Fra Pegged går ferden til Taipei, nok et enspillerspill med svært gamle røtter. Dette spillet benytter seg av brikkene fra det eldgamle kinesiske spillet Mahjong, men bruker ikke Mahjongs regler. Poenget er rett og slett å fjerne alle brikkene fra spillbrettet, og dette gjør du ved å matche to og to like brikker. Problemet er at en brikke må være «fri» for å kunne fjernes – det vil si, den må ikke ha noen brikker over seg og en av sidene må være helt åpne.

Taipei-konseptet dukket først opp på datamaskinen i 1981, da en person ved navn Brodie Lockhard laget spillet Mah-Jongg på det amerikanske undervisningssystemet PLATO. Dette systemet ble introdusert så tidlig som på sekstitallet, og selv om det var ment for læring huset det mye av den tidlige innovasjonen i dataspillenes verden. Alt fra grafiske rollespill til flysimulatorer så for første gang dagens lys på PLATO – men det er en historie for en senere anledning. Lockhard har i alle fall forklart at Mah-Jongg var basert på et gammelt kinesisk hjernetrimspill som het «skilpadden», og det ble raskt populært hos PLATOs brukere.

Dette spillet er fortsatt moro.
Dette spillet er fortsatt moro.

Det var imidlertid ikke før i 1986 at spillet tok av. Da ledet nemlig Lockhard utviklingen av en ny versjon, hos den store spillutgiveren Activision. Det nye spillet het Shanghai, og ble en vanvittig suksess på både hjemmedatamaskin og konsoll. Spillet skal ha solgt over ti millioner kopier, og havnet på hele 30 forskjellige plattformer. Etter denne suksessen var det bare et spørsmål om tid før kloningen tok til, og et av resultatene var nettopp Taipei. Med Shanghai i mente skjønner du kanskje hvorfor det fikk akkurat det navnet. Taipei ble faktisk skapt i 1987, for den aller første versjonen av Windows. Da var det et gratisspill, og det fortsatte det å være helt til Taipei 3.10 for Windows 3. Versjonen som havnet i Microsoft Entertainment Pack hadde enkelte mindre oppgraderinger. Spillskaper Dave Norris lanserte forøvrig nok en oppgradert versjon i 1991, da som «shareware.

Tripp trapp tresko i tre dimensjoner

Pakkens siste spill heter TicTactics, og er en tredimensjonal variant av tradisjonsrike Tripp trapp tresko. Det er mulig å spille på et standard 3x3-rutenett, men spillet blir først interessant når du spiller på tre slike rutenett lagt over hverandre og dermed får en «kube» med 3x3x3 ruter. Den mest utfordrende utgaven er på 4x4x4 ruter. Den tidligste kjente varianten av dette spillet ble, i likhet med det tidligere nevnte Cube, distribuert i tekstform. Koden man måtte skrive inn befant seg i David Ahls svært populære syttitallsbok BASIC Computer Games, hvor det står at spillet opprinnelig stammer fra Dartmouth College i USA. Men originalspillet var verken særlig brukervennlig eller noen fryd for øyet.

Spillet ble klonet flere ganger, og dukket blant annet opp på Windows 1, som et av de første spillene for systemet. Microsoft Entertainment Pack-versjonen ble laget av Robert Donner og Curt Johnson, og skilter med svært enkel presentasjon og en datamotstander som ikke krever alt for mye kløkt for å slå.

Tror datamaskinen har overtaket.
Tror datamaskinen har overtaket.

Helt til slutt har vi IdleWild. Dette var ikke et spill, men en samling forskjellige skjermsparere. For moderne spillere høres det nok rart ut at en skjermsparer kan være underholdning, men i datamaskinens ungdom var det lett å la seg fascinere av ting som beveget seg på skjemen. IdleWild-skjermsparerne inkluderte alt fra en versjon av det populære «spillet» Game of Life til dansende linjer og den klassiske stjernezoomen. IdleWild ble et fast innslag i Microsoft Entertainment Pack, og var med i alle samlingene.

Suksessen fortsatte

Microsoft Entertainment Pack fikk tre oppfølgere. Det viktigste spillet i pakke nummer to er kanskje kortspillet FreeCell, som i likhet med Minesweeper fra originalpakken ble et fast innslag i senere Windows-utgivelser. Pakkens «største» spill var imidlertid Pipe Dream, en klassisk hjernetrimmer som opprinnelig stammet fra Amiga. Opprinnelig het det Pipe Mania, men fikk navnet Pipe Dream da det ble overført til en rekke andre plattformer – inkludert Windows 3 – av ingen ringere enn Lucasfilm Games. Konseptet fra dette spillet lever fortsatt, og er blant annet å finne i BioShock, der minispillet for hacking er en kloning av Pipe Dream.

Pakke nummer tre inkluderte det som kanskje må være det peneste spillet i hele serien, nemlig Fuji Golf. Dette er et tredjepersons golfspill av den typen som var så populær på PC på åtti- og nittitallet, og som kan spores tilbake til 1986-spillet Leaderboard Golf fra Links-skaperne Access Software. Fuji Golf stammet faktisk fra Japan, og ble skapt av Chiki Nagai hos ANK Software Co. Ltd. Et annet kjent spill fra Microsoft Entertainment Pack 3 er SkiFree – et enkelt, men svært vanedannende skispill de aller fleste Windows 3-brukere har vært innom. SkiFree har i seg selv en lang historie, som du kan lese på spillets offisielle nettsted. Der kan du også laste ned en gratis versjon som fungerer på moderne operativsystemer.

Fuji Golf så jo riktig så pent ut.
Fuji Golf så jo riktig så pent ut.

Høydepunktet i den siste pakken var sannsynligvis Chip's Challenge, som var nok et spill Microsoft hentet fra en annen utgiver. Spillet kom fra den tidligere storutgiveren Epyx, som ble startet så langt tilbake som i 1977 under navnet Automated Solutions. Det var en storsuksess på flere plattformer, og det ble også laget en oppfølger. Denne ble imidlertid aldri gitt ut, takket være en konflikt mellom spillskaper Chuck Sommerville og Epyx. Sommerville kjørte forøvrig nylig en vellykket Kickstarter-kampanje for å lage en PC-versjon av den spirituelle oppfølgeren Chuck's Challenge.

Microsoft laget også en femte pakke, med det de mente var de beste spillene fra hele serien. Flere av spillene dukket faktisk også opp på Nintendo-konsollen Game Boy Color, i en samlepakke som kun het Microsoft Entertainment Pack. Spillene har i stor grad holdt seg kompatible med nyere versjoner av Windows, men siden de opprinnelig er 16 bit-spill vil de ikke uten videre fungere på 64 bit-versjoner av Windows. Det finnes imidlertid noen måter å løse dette på, og en av dem er faktisk å bruke DOS-emulatoren DosBox. Hvis du har tilgang på installasjonsfilene til Windows 3 kan du installere Windows 3 i DosBox, på samme måte som du ville installert det på en gammel MS-DOS-basert PC.

Les også: Slik startet spilleventyret for LucasArts
Les også: Vi sjekker om Linux kan erstatte Windows som spillplattform

Kommentarer (19)

Forsiden akkurat nå

Til toppen