TILBAKEBLIKK: Tilbakeblikk: Sid Meier's Alpha Centauri
Tilbakeblikk

Tilbakeblikk: Sid Meier's Alpha Centauri

Husker du da menneskeheten måtte finne en ny planet for å overleve?

Diplomati og samarbeid

Det som kanskje oftest fremheves som Alpha Centauris største styrke er den diplomatiske delen. Denne er dypere og mer avansert enn hva selv det siste Civilization-spillet kunne by på. Når du først har oppnådd kontakt med en annen fraksjon kan dere utveksle teknologi, kart, penger og kontaktinformasjon til andre fraksjoner. Dere kan erklære krig eller våpenhvile, og inngå vennskapsavtaler eller allianser.

I møtet med de andre fraksjonene kan det demokratiske prinsippet lett misbrukes av de med mange stemmer.
I møtet med de andre fraksjonene kan det demokratiske prinsippet lett misbrukes av de med mange stemmer.

Dersom du har inngått en allianse med en annen fraksjon kan dere vinne spillet sammen. Dere har også mulighet til å koordinere angrepsplaner mot en felles fiende ved å avtale hvem som angriper hvilken base. Hvorvidt de andre fraksjonene liker deg kommer selvsagt an på hvordan du oppfører deg. Dersom du sniker deg inn og spionerer på teknologien deres blir de ikke særlig fornøyd. Vennskapet mellom dere er også avhengig av politikken du fører. Dersom du har innført et totalitært styre vil noen fraksjoner respektere deg for det, mens andre vil mislike deg på bakgrunn av det.

Når en fraksjon har oppdaget alle de andre kan det kalles inn til et felles rådsmøte. Her kan alle fraksjonene stemme over ulike ting, og hver fraksjon får en stemme for hvert befolkningspoeng de har. Med andre ord, de største fraksjonene har mest å si. Her kan man eksempelvis avgjøre om man ønsker å inngå globale handelsavtaler, heve vannstanden ved å smelte polarisen, og hvorvidt enkelte krigsmetoder anses som mer uakseptable enn andre. Du kan også vinne spillet ved å overbevise de andre om å stemme på deg som en forent leder av menneskeheten.

Mange gode konsepter

Det er mer enn fokuset på diplomati og differensierte fraksjoner som gjør at Alpha Centauri skiller seg ut fra sine turbaserte strategisøstre. Blant annet har spillet et vanvittig tempo. Utviklingen går særdeles fort og skal du ha en sjanse til å vinne må du klare å utnytte hver eneste tur til det fulle. Spillet er også svært ubarmhjertig da det skal veldig lite til for å ødelegge alt du har jobbet så hardt for å bygge opp. Et uoppmerksomt øyeblikk kan koste deg hovedbasen din, og da kan veien nedenom og hjem være rask.

Basene til en av de nye fraksjonene i Alien Crossfire-utvidelsen.
Basene til en av de nye fraksjonene i Alien Crossfire-utvidelsen.

Alpha Centauri innførte også konseptet med landegrenser. Disse gjør at et landområde og de ressursene som ligger innenfor blir definert som dine, og du kan iverksette diplomatiske sanksjoner dersom andre enn dine allierte tar seg en spasertur over grensa. Disse grensene er også dynamiske, som vil si at de flytter seg etter hvert som nye baser etableres i nærheten. Det høres kanskje ikke ut som en stor nyvinning, men de taktiske forskjellene blir enorme fra Civilization 2 hvor man ikke har disse grensene.

Spillet byr også på masse god lyd. Den stemningsfulle musikken passer perfekt til settingen og hver gang du oppdager en ny teknologi får du presentert et deilig sitat fra en av spillets figurer, innlest med god innlevelse. Disse sitatene bidrar til å dra deg dypt inn i spillet og poengterer godt de ulike ideologiene som stilles mot hverandre. Når du bygger hemmelige prosjekter, det som tilsvarer underverker i Civilization-spillene, får du en video med et tilsvarende sitat. Også disse er svært stemningsfulle og fremmer på en utmerket måte den elementære og litt naive science fiction-tradisjonen som spillet fronter.

Video for det hemmelige prosjektet «The Virtual World». Utvid

Alpha Centauri gir deg muligheten til å sette sammen dine egne enheter. Du forsker hele tiden frem ulike våpen, forsvarsteknologi, og andre moduler, og du kan fritt sette disse sammen for å skreddersy enhetene til dine behov. Kolonisering av havet blir etterhvert et viktig element siden det er hard kamp om landmassene. Planeten kan også endres både ved menneskeskapte tilpasninger, men også ved naturkatastrofer og tilfeldige hendelser. Det er alltid noen ukalkulerbare faktorer med i spillet, noe som gjør det hele mer spennende.

Alien Crossfire

Året etter at Alpha Centauri ble gitt ut, kom utvidelsespakken Alien Crossfire. Dette var en svær utvidelse som tilførte mye nytt til spillet. Det doblet antall fraksjoner og introduserte oss blant annet for piratfraksjonen som i motsetning til de andre fraksjonene er hovedsakelig sjøbasert. Vi fikk også en fraksjon som fokuserte mer på spionasje, en kult som dyrket planeten, og en som består av mennesker med avanserte kybernetiske implantater.

Introvideoen til Alien Crossfire-utvidelsen. Utvid

Vi fikk også to spillbare romvesenfraksjoner som skiller seg fra de menneskelige fraksjonene. De kan ikke delta i rådsmøtene, har egne måter å vinne spillet på, og har en del unike enheter. De er ganske mektige i starten av spillet så det er en fordel å bli kompis med dem hvis du møter på dem på et tidlig stadie. Begrunnelsen til tittelen på utvidelsespakken er at disse to romvesenfraksjonene er i krig med hverandre.

Alien Crossfire tilførte også en rekke nye teknologier, bygninger og enheter. Den lot spilleren utforske flere mystiske skapninger som er en del av planetens felles intelligens. Den åpner også opp for en rekke nye taktikker og muligheter, og regnes i dag blant mange som en selvsagt del av spillet. Dessverre kan den være litt vanskelig å få tak i.

Mer Alpha Centauri?

Mange har tryglet på sine knær for å overtale Firaxis til å lage en ny versjon eller en oppfølger til Alpha Centauri, men så langt er det ingen i sikte. Det var mange som hoppet i taket da Firaxis annonserte at de skulle lage et science fiction-spill, men dette viste seg å være en ny utgave av en annen gammel klassiker, nemlig det svært gode XCOM: Enemy Unknown.

«The humans are caught in an alien crossfire.»
«The humans are caught in an alien crossfire.»

Det har vært spekulert i at en av grunnene til at det ikke har kommet noen oppfølger til Alpha Centauri skyldes rettighetsproblemer. Firaxis er i dag eid av Take-Two Interactive, men da spillet kom ut var de et uavhengig selskap og det var Electronic Arts som var utgiver for spillet. Take-Two vil neppe godta at EA gir ut et spill laget av deres interne utviklerstudio. Dersom EA fortsatt sitter med rettigheter til spillet må disse da kjøpes ut. Så spørs det da om de er villige til å selge.

En annen faktor er at Brian Reynolds, som var hjernen bak spillet, sluttet i Firaxis i 2000 for å starte Big Huge Games. I dag arbeider han med utvikling av sosiale spill for Zynga. Er det tenkelig at man kan lage en oppfølger uten at han er involvert? Kan han fristes tilbake til storspillene etter nedturen han opplevde med Big Huge Games? Vi får vente og se, men jeg sitter i hvert fall med et lite håp om at Firaxis på et tidspunkt kommer til å lage en ny utgave av Alpha Centauri; og det håpet klamrer jeg meg til.

Alpha Centauri er i dag tilgjengelig på GOG.com, men det er dessverre ikke utvidelsen Alien Crossfire.

Les også: Gruvedrift i rommet
Les også: Endless Space er snadder for de stormannsgale

Kommentarer (14)

Forsiden akkurat nå

Til toppen