Feature

Ukas iPad- og iPhone-anbefalinger

Sverd, roboter og L. Ron Hubbard.

1: Side 1
2: Side 2

Ny uke, fire nye spill for iOS. Om du har en Android-telefon, fortvil ikke – vi kommer til saken. Som sist har vi prøvd å finne gode spill i ulike sjangre, og utvalget denne uken viser nok en gang bredden av kvalitetsspill som er å finne på App Store. Denne gangen er britene overrepresentert – tre av våre fire anbefalinger kommer fra øya i vest.

Swords and Soldiers

Utvikler: Ronimo Games
Utgiver: Chillingo Sjanger: Strategi
Pris: iPhone: 21 kr iPad 35 kr
Filstørrelse: 107 MB

Virker sanntidsstrategi interessant for deg, men du har alltid vært litt redd for å prøve? Her er spillet for deg. Swords and Soldiers er, kort fortalt, et sideskrollende strategispill med svært forenklet oppbygging. Basebygging er ikke med, og du har heller ikke direkte kontroll over soldatene dine. Isteden rykker de automatisk fremover til de støter på en fiendtlig enhet. I tillegg har du et utvalg trylleformler du kan bruke mot fienden.

Swords and Soldiers.

Spillet, som tidligere er lansert på Wii, PSN og PC, passer godt til berøringsskjerm, og grensesnittet kjennes veldig naturlig. Viktig for opplevelsen er oversiktskartet nederst på skjermen, som viser deg hvor enhetene befinner seg. Oversiktskartet kan også brukes til å skrolle frem og tilbake mellom basen og slagene som til enhver tid finner sted mellom enhetene dine og fiendens.

Spillet har tre fraksjoner: vikinger, kinesere og aztekere. De har hvert sitt felttog med ti baner hver, som tar fra tre minutter til et kvarter å fullføre. Swords and Soldiers egner seg altså overraskende godt til spilling på bussen eller i frikvarteret, selv om det ikke ble laget for mobile plattformer opprinnelig. I tillegg til felttogene kommer frispillmodus og utfordringer basert på enkeltelementer i spillsystemet.

Hjernene bak spillet er nederlandske Ronimo Games, skaperne av de Blob og det kommende Awesomenauts til XBLA og PSN. Selskapets navn er en sammenslåing av «robot», «ninja» og «monkey», og det er vel alt du trenger å vite om hva slags stil og humor du kan forvente av Swords and Soldiers. Det ser ut som et flash-spill, mer eller mindre, med tykke streker og sterke fargekontraster.

Brettene knyttes sammen med små mellomsekvenser som er mer tåpelige enn de er morsomme, og egentlig kjennes litt unødvendige når det kommer til stykket. Det kan jeg tåle når systemet er så godt utformet. Hver av de tre fraksjonene har styrker og svakheter, og fordrer hver sin ulike spillestil. De fleste banene har et eller annet spillelement som utfordrer deg til å tenke nytt og bruke enhetene dine på en kreativ måte.

Swords and Soldiers.

Nytt for iPad-versjonen er en genial liten tospillermodus. Skjermen blir her delt opp langs midten slik at man kan sitte på hver sin ende av brettet og spille mot hverandre. Etter å ha gjort noen kamper mot min faste medspiller, kan jeg konkludere med at dette fungerer overraskende bra og demonstrerer iPadens potensial som sosial spillmaskin.

Det er stortsett grei skuring gjennom de tre felttogene, helt til du når slutten på spillet. På den siste banen blir vanskelighetsgraden skrudd opp til det hundredobbelte, uten forvarsel og uten at du får muligheten til å forberede deg. Det er som å kjøre inn på en krokete fjellvei etter å ha gått 80 kilometer i timen på E6 i timesvis.

Tross gjentatte forsøk lyktes det meg ikke å fullføre sistebanen før denne anmeldelsen ble skrevet – har dere lesere noen tips her? Det er vel egentlig det eneste jeg har å innvende rent spillmessig på Swords and Soldiers, som er vel verdt prisen og et særdeles godt strategispill.

7/10

Les også
Tilbakeblikk:

CurveBot

Utvikler: ElPixo
Sjanger: Arkade
Pris: 14 kr
Type: Universell
Filstørrelse: 8,4 MB

Jeg har lest min spillhistorie, men når det kommer til de virkelig gamle spillene må jeg noen ganger innrømme at jeg rett og slett ikke vet nok. CurveBot er visstnok basert på arkadeklassikeren Qix, som ble lansert av Taito på starten av åttitallet. Uten nærmere kjennskap til Qix er det vanskelig å si akkurat hvor likt det er. Uansett tviler jeg på at det er like gøy.

CurveBot.

Det er soloutvikleren Marcus Platts som står bak dette spillet, en brite som går under utviklernavnet Elpixo. Dette er hans første spill, og må kunne kalles et imponerende svenneverk. Som jeg var inne på i forrige ukes anbefalinger, er jeg svak for enkel 3D, og når jeg faller for CurveBot er det mye på grunn av den visuelle opplevelsen. Stilren grafikk med 60 bilder per sekund gjør det til en fryd å spille.

Oppgaven din er enkel. Du styrer en robot som skal skjære vekk biter av flate geometriske former. Skjærer du vekk åtti prosent eller mer av flatearealet, klarer du brettet. Her er det ikke bare å dele i hytt og uvær – du må ta høyde for «fiery fiends», små fakler som er strødd rundt på hver bane. Faklene må ha en forbindelse til enhver tid, altså er det om å gjøre å lage snitt som ikke avskjærer dem fra hverandre.

En ytterligere kjepp i hjulet er robotene, fiender som ødelegger skjærelinjene ved å kjøre over dem. I starten er de lett å hanskes med, men de blir både mange og plagsomme i de siste av spillets seksti baner. Robotene går ned i eteren om de er oppå et stykke du skjærer av, så det er en fordel å rydde dem av veien før du prøver deg på større snitt. Ellers blir det lett til at du må skjære av bittesmå biter for å komme deg videre.

Det er en viss «britiskhet» over spillet. Det gjelder ikke bare stilen og teknomusikken i bakgrunnen, men også den subtile humoren og smådetaljene som spillforløpet er forskjønnet med. Alle snitt du gjør, for å ta ett eksempel, blir ledsaget av et lite ordspill som «lite bite», eller «gorgeous gouge».

CurveBot.

Spillet er blankpolert som få, og jeg imponeres stort av at det er laget av én person på syv måneder. Grafikken og detaljene gir et godt inntrykk av akkurat hvor iherdig utvikleren har vært. Spillet er universelt og føles like bra på iPad som det gjør på iPod. Grensesnitt og menyer er like glatte og kule som resten av spillet.

Det er rett og slett så mye som funker i CurveBot at jeg til slutt vil legge til her at vi har å gjøre med et talent av dimensjoner. Når første forsøk treffer så godt, er det all grunn til å tro at neste spill fra Elpixo vil bli en ekte klassiker, i ordets rette forstand.

7/10

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden