topp
topp

Fenomenet Nethack

Det er ikke mange spill fra 1987 som fortsatt spilles daglig av hundrevis, om ikke tusenvis, av spillere. Dette er imidlertid tilfelle for Nethack, som 20 år etter sin opprinnelige lansering fortsatt lever i beste velgående. Det er riktignok ikke 1987-versjonen som spilles (siste offisielle versjon kom i 2003), men uansett hvordan man snur og vender på det, er det temmelig imponerende at et såpass gammelt spill fortsatt er i stand til å fengsle både nye og gamle spillere.

Nethacks bestefar, Rogue
Nethacks bestefar, Rogue

Hva er så Nethack? Navnet får deg kanskje til å tro det er et slags hackerspill, i stil med Introversions fabelaktige Uplink, men det er ikke tilfelle. Nethack er et fantasy-rollespill, hvor du spiller en ensom eventyrer på skattejakt i et enormt undergrunnskompleks, fullstappet av farer og utfordringer. Dette er selvfølgelig langt fra noen fullgod beskrivelse, men la oss vente med å gå i detalj om spillet til vi har sett litt på forhistorien.

Roguelike?

Nethack faller inn i rollespillsjangeren kjent under det klingende navnet Roguelike. Dette merkelige navnet har en veldig enkel forklaring: Det er snakk om et spill som er litt som Rogue – Rogue-aktig, om du vil. Og hva er så Rogue? Jo, et enda eldre rollespill. Rogue kom ut i 1980, i en tid der datamaskiner var noe svært få hadde tilgang på i hjemmene sine. Opprinnelig ble spillet utviklet for Unix, og den første versjonen var det to elever ved det amerikanske Berkeley-universitetet som stod for.

Rogue er, som Nethack, et rollespill hvor du må utforske et underjordisk hulekompleks. Målet er å finne Yendor-amuletten, som ligger i Dungeon of Doom (skummelt!). Da Rogue ble lansert hadde det en rekke elementer som gjorde at det stakk seg ut. Spillbrettene ble for eksempel generert på nytt hver eneste gang du startet å spille, noe som betydde at hver spiller fikk oppleve helt unike miljøer.

Nethack med ASCII-grafikk
Nethack med ASCII-grafikk

I tillegg var Rogue et grafisk rollespill, hvor du kunne se figuren din og omgivelsene hans (eller hennes) på skjermen. I forhold til dagens spill, er det kanskje vanskelig å kalle Rogue for et «grafisk» spill. All grafikken i spillet består nemlig av tegn og symboler, som du kan lage ved hjelp av et tastatur. Spillfiguren din er en alfakrøll, som beveger seg gjennom en tegnbasert labyrint der en D symboliserer en farlig drage, mens en b symboliserer en mindre farlig flaggermus.

Rogue ble uansett svært populært, og det tok ikke lang tid før man begynte å lage nye versjoner og spill som var sterkt inspirert av Rogue. Denne rollespillsjangeren har et komplekst slektstre, med mange spennende avstikkere som vi ikke skal diskutere her (selv om flere av dem nyter like stor popularitet som Nethack – navn som Angband, ADoM og Crawl er utvilsomt kjent for mange).

En av etterkommerne dukket opp i 1982, og het Hack. Dette spillet forbedret Rogue-systemet på mange måter, blant annet ved å introdusere butikker som spilleren kunne handle i og tamme dyr som fulgte med på eventyret. Hack fikk en forbedret versjon i 1984, og denne la etter hvert grunnlaget for det som ble Nethack. I tiden etter den opprinnelige lanseringen har Nethack gradvis fått flere funksjoner og havnet på omtrent alt som finnes av operativsystemer. Du kan til og med spille det på DS.

Nyeste versjon av Nethack, i grafikkmodus
Nyeste versjon av Nethack, i grafikkmodus

Døden er endelig

Nethack er som nevnt basert på Rogue, og det betyr blant annet at spillomårdene er tilfeldig genererte og at det i utgangspunktet bruker symbolbasert grafikk (men Windows-versjonen har et innebygd grafikksett som gjør spillet litt penere, om ønskelig). Som Rogue er det også hundre prosent turbasert, noe som vil si at tiden først går når du foretar deg noe. Mellom hver kommando står tiden stille, og du kan bruke så lenge du vil på å planlegge din neste manøver.

Dette er ganske viktig, for Nethack er ikke et spill som syr puter under armene dine. Her kan døden komme raskt, og når den først kommer, er den endelig. Du får ikke mulighet til å fortsette fra en tidligere lagring, men må rett og slett akseptere at den vesle eventyreren din er tapt for alltid. Kanskje du ser han igjen som spøkelse i en senere gjennomspilling av spillet (hvor du da også får sjansen til å hevne hans død, eller eventuelt bli drept av samme morder), men det er også alt.

Om du er vant til episke rollespill som tar hundrevis av timer å fullføre, høres dette kanskje helt på jordet ut. Men Nethack er ikke et slikt spill. Det er egentlig ikke meningen du skal fullføre det – du skal bare spille så langt du klarer, og så begynne på nytt. Det er ikke målet som er viktig, men veien dit (eller, mest sannsynlig, til døden). Med tanke på at nesten alt i spillet skapes på nytt hver gang du starter, betyr dette at hvert eneste spill blir unikt, noe som igjen fører til en ekstremt høy gjenspillingsverdi.

Her besøker jeg en butikk
Her besøker jeg en butikk

Ned i dypet

Nethack er strukturert i nivåer. Hvert nivå fyller en hel skjerm, og inneholder en til tider labyrintaktig sammensetning av korridorer og rom (som igjen fylles av monstre, skatter, våpen, rustninger, magiske gjenstander, mat, drikke og andre ting). Hvert nivå inneholder i utgangspunktet to trapper, en som leder opp og en som leder ned. Jo dypere du kommer, jo farligere blir fiendene, men jo bedre blir også belønningene du får for å overvinne dem.

I og med at Nethack både er et vanskelig spill og et spill med høy gjenspillingsverdi, fungerer det i starten svært godt som et spillmessig mellommåltid. Som en relativt fersk spiller vil du sannsynligvis ikke overleve særlig lenge, og du trenger derfor ikke investere mye tid i spillet. Før du starter spillet kan du dessuten velge å la datamaskinen bestemme hva slags figur du skal ha, så det eneste du må finne på før du er i gang, er et passende navn.

Nethack er et utrolig komplekst spill. Alt kontrolleres ved hjelp av tastaturet, og hver eneste knapp brukes – gjerne til flere kommandoer. Trykker du «e», markerer det at du vil spise («eat») noe – det kan være alt fra en matrasjon eller et eple til det råtnende liket av et troll. Holder du inne skift, markerer det at du vil skrive en beskjed («engrave») på gulvet – en tilsynelatende unyttig funksjon som kanskje ikke er det likevel.

Lett å lære, vanskelig å mestre

Med en kommandoliste så lang som et vondt år, er det lett å konkludere med at Nethack må være et av tidenes vanskeligste spill å begynne å spille. Det er imidlertid ikke tilfellet. Det grunnleggende Nethack-gameplayet er nemlig veldig enkelt. Du beveger deg med piltastene, og hvis du prøver å bevege deg i retningen av et monster som står ved siden av deg, vil du automatisk angripe det med nærkampvåpenet ditt. I tillegg til det å bevege seg, trenger du bare å huske en håndfull kommandoer. Det å kunne spise er jo for eksempel ganske essensielt, mens det å kunne skrive en beskjed ikke er det.

Jeg, kattungen min og en gekko
Jeg, kattungen min og en gekko

I utgangspunktet er altså Nethack rimelig lett å komme inn i. For å kunne spille for å vinne, må du ha massevis av kunnskap og øvelse, men dette er slikt som kommer etter hvert. I starten bør målet bare være å holde deg i live så lenge som mulig (og få så høy poengsum du kan). Hver gang du spiller vil du lære noe nytt som du forhåpentligvis kan bruke til din fordel i en senere gjennomspilling. Du lærer ved å dø, og siden døden ofte kommer raskt uansett slipper du å være redd for å eksperimentere.

Hvorfor Nethack?

Hva er det så som gjør Nethack verd å spille, selv når vi har så mange langt mer moderne rollespill? For mange er det sannsynligvis den store variasjonen som frister til stadig gjenspilling. Du kan spille Nethack tusen ganger, og likevel oppleve noe nytt hver gang. I tillegg er det et virkelig intelligent spill – joda, i begynnelsen kommer du langt med å leke Rambo, men etter hvert som du begynner å spille for å vinne, innser du hvordan du kan utnytte deg av den store dybden og kompleksiteten for å løse vanskelige situasjoner på utradisjonelle måter.

Dette betyr at det som for de uinnvidde ser ut som en skjerm full av tilfeldige bokstaver og tegn, blir en verden med uante muligheter for de som setter seg inn i spillene. Det finnes svært få andre typer spill som kommer i nærheten av å tilby like mange unike muligheter og utfordringer som Roguelike-spill og varianter av disse. Nethack er et spill hvor alt kan skje, og utviklerne har laget fornuftige løsninger på selv de mest usannsynlige situasjoner.

Forbedret grafikk med Vulture's Eye
Forbedret grafikk med Vulture's Eye

La oss ta et morsomt eksempel. I Nethack er det mulig å forvandle seg til andre vesener, ved hjelp av magi. Du kan forvandle deg til omtrent hva du vil, fra slimklumper til titaner, og avhengig av hva du forvandler deg til, vil du få nye egenskaper. Om du forvandler deg til en drage, kan du for eksempel blåse ild og fly (i tillegg til at skjellene på kroppen din er en utmerket rustning).

Men det stopper ikke her. Spiller du en kvinnelig figur, har du nemlig også muligheten til å legge drageegg, noe som gjør Nethack til et av få spill hvor du faktisk kan få barn. Når eggene klekkes kan de små drageungene fungere som utmerkede kjæledyr. Du kan med andre ord herje rundt i grottene med din egen lille dragehær, om det er det du ønsker.

Dette er bare et lite eksempel på alle de tusenvis av mulighetene du får i Nethack. Man kunne utvilsomt brukt flere sider på andre slike eksempler, men det skal jeg ikke gjøre. Poenget er i alle fall at uansett hva du kommer på å gjøre mens du spiller, er sjansene store for at utviklerne har tenkt på det før deg.

Nethack i 3D (noegnud)
Nethack i 3D (noegnud)

Droppe tastaturgrafikken?

Vi har tidligere vært inne på spillets grafikk. I utgangspunktet er den som sagt ekstremt enkel, noe som selvsagt vil få mange til å rygge langsomt og nervøst bort fra spillet. Men den enkle symbolgrafikken har sine fordeler. Den største av disse er at spillet kan være så komplisert og variert det vil, uten at det av den grunn behøver å ha komplisert grafikk. Ved hjelp av symboler klarer man ved et tastetrykk å formidle det det ville tatt uker å lage i en moderne grafikkmotor.

I og med at Nethack har åpen kildekode, er det imidlertid mange som har prøvd å forbedre spillsets utseende og brukervennlighet. Et av de mest spennende prosjektene er noegnud («dungeon» baklengs – artig eksempel på nerdehumor), hvor man etter hvert håper på å gi spilleren mulighet til å se de mørke grottene i ekte 3D. Selv om dette ikke er implementert enda, gir programmet deg mulighet til å spille Nethack med isometrisk grafikk og et grafisk brukergrensesnitt. Et annet populært alternativ er Vulture's Eye, som også har isometrisk grafikk.

Om du skulle ha lyst til å finne ut hvorfor Nethack fortsatt holder seg så populært og stadig dukker opp i lister over tidenes beste spill, er det bare å laste det ned. Spillet har en innebygd manual, og det offisielle nettstedet har også en guide som kan hjelpe deg i gang.

Kommentarer (21)

Forsiden akkurat nå

Til toppen