FIFA 2002

De siste årene har FIFA spillene tapt seg en del. EA har ikke utviklet spillet i den retningen de burde, og de to siste årene har vært preget av et fokus rettet mot bedre grafikk og en action/arkade stil. At spillet blir pent å se på er flott, men spillet skal også være realistisk. Fjorårets versjon kan trygt sies å være en av de dårligste FIFA utgivelsene til Electronic Arts. Den dårlige trenden var først synlig når de satte inn to amerikanske kommentatorer fra MLS. Dette var forferdelig, og selv amerikanerne mislikte denne manøveren. Når det i tillegg kom en alvorlig bug i fjor, som gjorde av 95% av alle innlegg fra kantene resulterte i brassespark og mål var saken klar. Det ble en fiasko.

FIFA-spillene tar en liten vending med denne utgivelsen. Det er tydelig at EA endelig har tatt gamere på alvor, og føyd seg etter kravene. Den virkelig merkbare endringen siden sist er pasnings-spillet. Det er utrolig morsomt å bygge opp et angrep, med velregisserte veggpasninger og gjennombrudds-pasninger. Et nytt system med markering av spillere som er på løp gjør at en årvåken og god spiller kan få til de utroligste ting under et angrep. Jo lengre du holder inne pasningsknappen, desto hardere blir ballen sparket.


Her kommer taktikken inn i bildet, for alle pasninger må sendes avgårde med omhu, slik at de treffer ønsket medspiller uten å legge en bremser for flyten i angrepet. Jeg slipper også å irritere meg over totalt feildømte offsides til stadighet. Og om jeg allikevel skulle stusse, blir hver eneste offside avblåsning spilt i reprise slik at vi med all tydelighet kan se hendelsen fra sidelinjen i slow-motion og bare innse at dommeren hadde rett også denne gangen.

Tidligere var pasningsspillet automatisert, slik at en pasning stort sett gikk mot medspilleren. Nå må du altså selv sikte inn, noe som gjør det vesentlig mer realistisk og taktisk. Ofte går gjennombrudds-pasningen for langt, og hender i hendene på Van der Saar. Men når du først klarer det skikkelig slik at det ender opp i et spektakulært mål, er det som taket løfter seg. Hele gameplayet har blitt litt tregere, noe som gjør at spillerene oppfører seg mer normalt. Dette legger en demper på diskusjonen om arkade preget over FIFA spillene. Denne hastigheten kan fortsatt justeres opp for de som måtte ønske det.

Kommentatorer med tidsmaskin
John Watson og Andy Gray er tilbake i kommentatorbua. Men disse to kunne trengt litt mer variasjon. Det er et tilskudd og ganske morsomt å høre dem de første kampene, men etter noen kamper begynner de fort å gjenta seg selv litt for ofte, og morsomhetene blir fort irriterende. Heldigvis er det mulig å skru ned volumet på dem, eller rett og slett skru dem av helt.

De er raske i replikkene. Av og til litt for raske faktisk, da de tydeligvis kan forutsi at jeg skal klare å takle motspilleren 1 sekund før det skjer. Det skulle vært morsomt med en Arne Scheie og Egil Olsen addon på disse to. Musikken ellers er helt grei, for trance fans antageligvis kjempebra i og med at Ministry of Sound har vært behjelpelige med sponsing.

Et nytt reward system har kommet . Først er det to turneringer å velge mellom. Disse må du vinne for å få tilgang til flere. Jeg spilte ferdig den første turneringen og vant. Alt jeg fikk var et bilde av en berømt fotballspiller. Det var litt av en belønning etter 8 slitsomme kamper. Ingen nye turneringer dukket opp, så jeg gikk løs på neste. Her var det først et par innledende runder for å komme til kvalifiseringen, som igjen kunne ta deg videre til et nytt gruppespill før kvartfinalene.Utrolig mange kamper, og det er skuffende liten forskjell på de forskjellige kampene bortsett fra lagene og været. Det er ingen spesiell atmosfære rundt kampene. Kampene er som en hvilken som helst annen privatkamp. Av og til virker det som om kommentatorene ikke klarer å skille mellom de forskjellige turneringene og cupene. Ganske skuffende. Det er ikke så veldig motiverende å slite seg gjennom 20 kamper med i en turnering, når alt en får er et bilde av en fotballspiller. Etter hva jeg har hørt, får en visstnok tilgang til juks etterhvert. Det har ikke jeg sett noe til.

Savner treningsbanen fra de tidligere utgivelsene. Her kunne en finpusse både det tekniske og øve inn forskjellige situasjoner. Det er ingen krise akkurat, men for en nybegynner er det hyggelig å kunne trene litt i fred og ro. I steden får en heller spille en privatkamp mot et dårligere lag, for å få litt tid til å utforske.

Intelligensen til motstanderen har blitt endret til det positive siden sist. Det er ikke lenger om å gjøre å komme seg fortest mulig mot målområdet for å smelle avgårde et skudd. En kan se at de planlegger angrepet nøye, og det er bare av og til det kommer et langskudd. Og slike langskudd går sjeldent bak keeperen. I en kvalifiseringskamp i en turnering ble jeg litt overrasket da jeg som spilte med Barcelona, møtte et mye mindre og dårligere lag. De forsøkte å roe ned spillet så godt som mulig og brukte mange støttepasninger på egen halvdel gjennom kampen. Antageligvis fordi de visste at de var dømt nord og ned.

Dribling, finting og andre spektakulære bevegelser er på plass. Disse animasjonene har ikke alltid vært like gjennomførte. Tidligere måtte en ofte vente med å gå videre til dribletrikset var fullført, og du var aldri sikker på om du fortsatt hadde ballen. Dette har bedret seg betraktelig, og kan nå gjennomføres mer strømlinjeformet. Det er fortsatt mulig å skyte på direkten fra en pasning, men utfallet kan bli alt fra sinnssyke scoringer til ufattelige bom langt over mål. Dette avhenger av din presisjon og en porsjon flaks selvsagt. Du vil oppleve at spillerne gjør alt de kan for å komme til med sin sterkeste fot før de skyter. Det kan ta lang tid mellom vært brassespark du ser, og enda lengre tid mellom hver gang slike skudd ender i nettmaskene. Jeg kan bare huske å ha opplevd et slikt brassespark en gang i løpet av min FIFA 2002 karriere, og det endte med tverrligger og ut.

Detaljert grafikk
Det er mulig jeg ikke har forstått hvordan, eller så er det en bug. Når jeg skyter og keeper kaster seg for å redde slik at ballen triller på vei mot en corner, virker det på meg som om det er umulig å få mine spillere til å bare la den gå over linja til vår fordel. I mange tilfeller kan dette være svært så irriterende.

Mange var litt kritiske til tegneserie-grafikken på FIFA 2001, og det har også vært diskutert hvorvidt grafikken i de siste oppdateringene egentlig har vært noe å skryte av. Dette er ikke et diskusjonsmoment lengre. FIFA 2002 er som sukkertøy for øyet, og det er mye detaljer i grafikken. Bare gresset har blitt helt utrolig, til og med gresset rundt målområdet er akkurat så slitt som det skal være.

Det er en rekke bra detaljer på stadion, som ikke bare befinner seg på gressmatta. På tribunen kan du tydelig se vaktene som står i trappene med de gule uniformene sine, ligner litt på engelsk politi. På sidelinjen ser du benkesliterne når de varmer opp. Kameramenn er også plassert for å dekke begivenheten for TV og avis, men det ser rimelig dumt ut når alle 15 kameramenn kun er opptatt av å ta bilde av ballen. Selv når den flyr over mål snur dem seg 180 grader for å filme videre. Litt mindre automatikk der hadde ikke vært å forakte.

Realistiske følelser
EA Sports har tidligere uttalt at lyden fra tilhengerne skal variere mer mellom hjemme og borte kamper. Denne dynamiske lydforskjellen var det ikke lett å høre. Men på banen hører og ser du spillere som krangler, forbanner seg over andres eller egne feil, og rett og slett gjør akkurat det real-life fotballspillere gjør. Bortsett fra å gifte seg med popstjerner. Det er herlig å spille i flomlys med 4 skygger, og det er utrolig å se hvor bra de forskjellige væreffektene er laget.

EA har ikke jobbet så veldig med multiplayer delen, det er synd. Det virker ikke som om de har gjort noe som helst med den delen faktisk. Så her gjentar problemene fra forrige års utgave seg. Under et multiplayer game er det kun verten som kan velge hvilke to lag som skal på banen, og chatte funksjonen er ikke mye å skryte av. I tillegg går det tregt, så det er vanskelig å kommunisere skikkelig. En får en følelse av det brukes nullmodemskabel omtrent. Men når spillet først kommer igang, går det helt fint. Når du synes AI motstanderen blir for enkel og forutsigbar, er det utrolig festlig å spille mot andre mennesker online. Det er til og med satt opp offisielle turneringer for de spesielt interesserte.

Konklusjon
En ny høst og en ny versjon av FIFA, som antageligvis er den beste til nå. EA har skjønt poenget, og har med denne utgivelsen fått tilbake sin tillit etter 2000 og 2001 utgavene. De har ikke fått mye konkurranse fra andre fotballspill til PC, og har virket rimelig kyniske. Det er ingen tvil om at FIFA spillene er på rett vei igjen, og vi har ingen problem med å anbefale deg å oppgradere til årets utgave.

Forsiden akkurat nå

Til toppen