FIFA 2004

Fotballspill på PC har aldri nådd opp til den populariteten som samme type spill opplever på konsollmarkedet. EA Sports gir uansett ikke opp kampen, og har med årets FIFA-versjon innført mange nye og spennende funksjoner. Dette er den desidert beste FIFA-utgaven noen gang.

Banebrytende online-muligheter
Online-funksjonen er meget spennende, og et kapittel for seg selv. Når du kjøper spillet får du ved hjelp av en medfølgende kode tilgang til et års gratis abonnement på EA Sports Online, et nettsted der alle eiere av FIFA 2004 kan møtes til dyst over en enkelt match, eller i turneringer som man kan opprette selv. Det kreves mye av internettilkoblingen din å få noe ut av denne funksjonen, så bredbåndstilkobling anbefales om du ikke vil spille noe som ligner på et lysbilde-show. Du oppretter din helt egen brukerprofil som du kobles opp til serveren igjennom, denne blir din identitet på nettstedet. Desto flere turneringer og enkeltkamper du vinner, jo bedre rangert blir du. Det koster poeng å delta i turneringer, og alle poeng som deltakerne bidrar med for å få delta deles ut til turneringens vinner.

Det kan noen ganger være vanskelig å finne en ledig kamp som du kan delta i, og Internettforsinkelser kan gjøre det slik at kampen allerede er startet av to andre spillere i det du er ferdig med å velge lag til å spille med. Avhengig av din motstanders oppkobling og plassering i verden kan det av og til hakke noe forferdelig slik at kampen blir umulig å gjennomføre. Deltar du i en kamp der slikt skjer, har du ingen mulighet for å avslutte spillet hvis du ikke selv "hoster" kampen. Det er jo mulig at dette vil bli rettet på ved hjelp av fremtidige patcher. En annen morsom side ved online-funksjonen er at du kan opprette din egen "club", der du og vennene dine kan utfordre andre klubber for å finne ut hvem som er sjefen i gata. Du kan i tillegg til denne online-funksjonen også spille "vanlig" nettverk eller koble deg opp til en venns IP-adresse.

Imponerende utseende
Grafikkmessig er årets utgave finpolert en smule fra fjorårets, og fremstår glattere enn noen gang tidligere. Sjelden har vel Anfield fremstått vakrere i et spill, og kjente spillere som Henry, Scholes og Del Piero fremstår som utrolig livaktige tredimensjonale kopier av sine virkelige skikkelser. Hos mer ukjente lag er utseende på spillere mer tilfeldig, og du finner ingen spillere i f.eks. norsk eliteserie som ligner noe mer en sånn halvveis, men man kan vel ikke forlange mer. Sponsor-logoer på drakter er som vanlig nøyaktig gjengitt. All denne detaljrikdommen tærer hardt på den stakkars hardwaren, og testmaskinens 2,4 GHz, 512 MB DDR-RAM og Radeon 9800 Pro-skjermkort fikk virkelig kjørt seg når kampene var på det mest intensive.

Grafikken ville ikke gli glatt over skjermen på en såpass lav oppløsning som 1024x768, noe som må sies å være en smule unødvendig krevende for dette spillet. På den annen side var det ikke lav framerate som ødela, men mer en slags høyst unødvendig småhakking som preget grafikken nesten konstant. Vel er spillet vakkert, men med litt grundigere programmering skulle det vel kunne la seg gjøre å la det flyte litt mer på en såpass kraftig maskin. Fotball er et kjapt spill og med hakkete grafikk forsvinner en del av flyten i spillet. For å ikke få en helt uspillbar grafikk anbefales det ikke med lavere maskinvare enn 1,5 GHz-prosessor, 256 MB DDR-RAM og et brukbart 128 MB-skjermkort.

Lydsiden er som vanlig et av FIFA-seriens sterkeste kort. Kjente og kjære låter fra VG-lista preger spillmenyene, og det at grupper som Radiohead bidrar skulle være garanti nok for at musikkbildet holder høy kvalitet. Jon Motson og Ally McCoist leder oss som vanlig igjennom kampene med autoritær og solid kommentering. Kommentarene er mange og varierte, og du hører så å si aldri samme kommentar bli sagt to ganger i løpet av samme kamp. Kommentarene bidrar til den gode tv-følelsen som preger FIFA-spillene. Selv om skotten Ally McCoist til tider blir vel vanskelig å tyde, bidrar han sammen med ringreven Motson til å gi solid refleksjon over kampene mens de spilles.

EA har sendt folk rundt om på Europas fotballstadioner for å ta opp supportersanger, dette merkes utrolig godt i spillet. Det går kaldt nedover ryggen på deg (om du ikke er United-fan, da brekker det seg vel heller litt i halsen) når "You`ll newer walk alone" runger over Anfield. Sammen med realistiske lyder av ball som treffer bein og tilrop fra trenere bidrar dette til å skape et lydbilde unikt noe annet fotballspill til dags dato, det må bare oppleves.

EA Sports har lært leksa si. De har lært den så grundig at undertegnede, som tidligere har vært soleklart overbevist om at FIFA-serien aldri ville kunne overgå Pro Evolution Soccer-seriens unike tilnærming til fotballen, tvinges til å bite i det sure eplet. Det gjør meg i grunn veldig lite, for det er oss entusiaster som virkelig får nyte fruktene av den tilspissede fotballkrigen på PC. Det gjenstår å se om PES 3 kan konkurrere mot det solide byggverket som EA har satt opp med årets FIFA-versjon, spennende blir det i alle fall å følge med.