FIFA Football 2003

EA Sports "FIFA"-serie har vært med oss så lenge jeg kan huske. De har så å si sluppet en versjon for hvert eneste år, med tilhørende ekstrautgaver når de store mesterskapene dukker opp. I "FIFA 2003" lover EA oss en rekke forbedringer og endringer i forhold til den nokså labre "FIFA World Cup 2002".

God lyd, og forbedrede kommentarer
Det bør nevnes at disse sangene fra publikum er tatt opp live under vanlige fotballkamper. Lyden ellers i spillet er bra, og du hører spillerne rope til hverandre på ulike språk. Lyden kan kjøres med surround, noe som ytterligere bedrer effekten, i og med at du får publikum på alle kanter. Kommentatorene er det som overrasket meg mest i dette spillet. De er som regel ganske kjipe å høre på, men her er det faktisk ikke så verst. I hvert fall ikke til å begynne med, for det er såklart begrenset hvor variert det er. Alt i alt så er disse relativt greie å høre på, i hvert fall i forhold til alle de andre fotballspillene jeg har spilt tidligere. Musikken i spillet er ganske bra den og, med kjente sanger fra blant annet "Miss Dynamite" og en miksa Avril Lavigne-sang. EA har som kjent alltid vært størst når det gjelder antall spillere, klubber osv. i sine spill. Dette er intet unntak, men nytt av året er at alle spillerne på de nevnte 18 topplagene har sin egen analyse der det vises høyde, vekt, debuten i klubben og antall kamper spilt. Artig liten sak som sikkert har krevd mye jobb. Dette viser bare hvor mye arbeid EA har lagt bak dette spillet. Har ingenting å si for spillbarheten, men uansett en imponerende detalj.

Mye skryt til nå, men spillet har også sine negative sider. Som nevnt tidligere er "Freestlyle"- funksjonen ikke jobbet nok med, og her finnes det absolutt rom for forbedring. Mer variasjon og muligheter til å manipulere hva spillerne gjør er noe jeg ønsker meg her. En annen ting som og har blitt nevnt er den manglende muligheten til å skru cornerne dine. En liten sak, men allikevel irriterende. Hva grafikken angår så er den stort sett bra, men når spillerne strekker armene i været, ser det hele latterlig ut. Spillerne ser klumpete og unaturlige ut, og drakta ser ut som om den er støpt på spilleren. EA higer etter å ta over tronen fra PES hva angår realistisk gameplay, men når dessverre ikke helt opp. De mangler enda den dybden som PES har, men er absolutt på rett vei. Et annet lite irritasjonsmoment i spillet er tregheten i menyen. Du trykker, for så å måtte vente unaturlig lenge før valget blir gjort og neste skjerm kommer opp. Jeg kan ikke huske hvor mange ganger jeg har trykket en gang for mye, for så å gå rett inn i kampen p.g.a. denne tregheten. Lastetidene i spillet er ikke lange, men ikke på samme nivå som PES2. Noe jeg savner, som tidligere har vært med i FIFA-spillene, er en editor. Du kan ikke lage dine egne spillere, ei heller klubber. Synd for de som måtte ønske å spille spiss på AC Milan foran Rivaldo.

FIFA 2003 er et langt skritt i riktig retning for EA Sports. Gameplayet har blitt forandret radikalt fra tidligere versjoner, og realismen i spillet er mye bedre. Grafikken er som alltid bra, med visse unntak som beskrevet tidligere. Spiller du alene byr de ulike vanskelighetsgradene deg på nok trøbbel, men det er med multiplayer dette spillet virkelig er gøy. Lyden er veldig bra, med gode kommentatorer og publikum, og musikken er bra for den som liker den. Jeg gir også et pluss for surround. For alle dere som liker FIFA er dette et veldig godt kjøp, og til dere som ikke liker de eldre FIFA-spillene vil jeg si at dere bør gi dette spillet en sjanse, da det er en stor forbedring fra tidligere utgaver. Personlig likte jeg det godt, men det når ikke helt opp til Pro Evolution Soccer 2. Elsk det eller hat det, jeg syns i hvert fall FIFA 2003 var et bra spill.