FIFA Football 2005

Vi er nå midt inni Electronic Arts’ spillsesong hvor de årlige sportsspillene pumpes ut. Selvfølgelig nøyer de seg ikke med de stasjonære konsollene, de vil la deg spille mens du er på farten. Lommefotball er koselige greier, og årets utgave er intet unntak.

Ingen evigvarende opplevelse
Hvis man ikke skal spille karrieremodusen, er det flere andre muligheter. Du finner et titalls ulike turneringer og sesonger du kan spille, så hvis navnene er av stor betydning, har du mye du kan kose deg med. Selve spillet er dog ikke så forskjellig. Spillet inkluderer en flerspillermodus, men denne har vi dessverre ikke hatt mulighet til å teste. Men, du kan tenke deg hva som er morsomst: smile ondt ved seier over en bitter kamerat, eller å smile ondt ved seier over en livløs Game boy.

I tillegg til denne "vanlige fotballen" har du en utfordringsmodus, som skaper litt mer variasjon. Her blir en satt inn i en gitt situasjon, som man da må løse best mulig. For eksempel kan du dukke opp ved et frispark 60 minutter ut i kampen, og du ligger under 1-0. Greier du å rette opp situasjonen på de gjenværende minuttene?

Dessverre har også FIFA Football 2005 sin akilleshæl. Selv om spillet er meget velfungerende og underholdende, blir det mye av det samme. Lite variasjon er å finne, og selv de mest utfordrende scenarier går ut på dato til slutt. Forstå meg ikke feil, FIFA Football 2005 er et godt spill, men det mangler den evigvarende spillergleden det trenger for å kjempe blant toppen.

Varierende utseende
Spillet ser bra ut, men det er ingen enorm fryd for øyet. Heldigvis er ikke det nødvendigvis en negativ ting. Det er bedre med en oversiktlig fotballkamp med god flyt, enn en hakkete spillopplevelse fylt med jålete detaljer. Den visuelle delen av spillet er velfungerende, og det er det viktigste.

Lydmessig er det skuffende lite variasjon. På dette feltet kan en dele spillet inn i to deler: menyen og fotballkampen. I menyen spilles det alltid en låt i bakgrunnen, som oftest noe fancy sambamusikk. Dette er for så vidt helt greit, men Electronic Arts har ikke prestert å levere flere sanger enn du kan telle på en hånd. Fotballkampene består bare av en brusende skurrelyd - som skal forestille publikum, dommerens fløyte en sjelden gang og en butt lyd hver gang du rører ballen. Mer variasjon - for eksempel noen fremtredende heiarop fra brusekoret - hadde blitt ønsket hjertelig velkommen.

FIFA Football 2005 er en ytterst underholdende erfaring, men dessverre vil det aldri nå helt til topps som den klassikeren det kunne ha vært. Spillet har et meget godt grunnlag som er spennende og utfordrende i lengre tid, men interessen vil etterhvert dale nedover. Likevel – på tross av ulike problemer spillet besitter: velger du å gå til innkjøp av FIFA Football 2005, velger du å gå til innkjøp av en av høstens bedre håndholdte spillerfaringer.