Fight Night Round 3

Jeg har grisebanket og ydmyket Muhammad Ali i et fullsatt og ellevilt Madison Square Garden, lekt med De La Hoya, og smurt Evander Holyfield utover matta.

Konkurransen på boksespillmarkedet er kanskje ikke den største, men Fight Night-spillene fra EA har likevel gjort seg fortjent til en porsjon ære og berømmelse. Tredje spill i serien viderefører konseptet, og flytter samtidig en fot over på neste generasjons konsoll. Aldri har svette, hovne øyne og skeive neser imponert mer.

Xbox 360-skjermbilde

Spill som deg selv
I Fight Night Round 3 får du mulighet til å skape din egen bokser fra grunnen av, og jobbe deg opp fra amatør til verdensstjerne. Du kan selvsagt overta kontrollen over en av de mange virkelige bokserne isteden, men smaker ikke seieren ekstra godt når kameraten med de tungtveiende argumentene er en tro kopi av deg? Alt fra kroppsfasong til øyenfarge kan velges i detalj ved hjelp av et utall valgmuligheter. Gjenskap deg selv, svenskekongen og Rocky, eller legg stoltheten i å produsere den styggeste skapningen på denne siden av den nye Svinesundsbroa.

Når det ytre er på plass, er det på tide å fokusere på andre attributter. Vil du ha en rask og smidig fluevekter, eller en vandrende bulldoser? Raske, nesten ertende slag, eller tunge svingslag? Valgene får stor betydning for spillopplevelsen. Det meste kan heldigvis forandres mellom kampene, så her er det bare å eksperimentere.

En nybakt amatørbokser må ta til takke med det katten drar med seg inn, både når det gjelder motstandere og lokaler. Mellom hver kamp får du presentert et knippe kontrakter, slik at du kan velge din neste motstander. Dette er også tidspunktet for å forbedre bokseren i ett av tre ulike minispill. Vektløfting er veien å gå for god, gammeldags muskelkraft, ei øvingsdukke hjelper deg å bli raskere og smidigere, mens noen minutter mot den store boksesekken øker utholdenheten. Felles for minispillene er at de er enkle, rytmebaserte og krever en viss konsentrasjon, men de føles rimelig fort totalt meningsløse. Selv for de som ikke rakk å gå lei i fjorårets versjon. Du kan alltids velge automatisk trening, men resultatet er så dårlig at det ikke blir et reelt valg for den som vil opp og frem.

Xbox 360-skjermbilde

Tenk først, slå etterpå
Mange boksespill har lidd under et unaturlig høyt tempo, noe som gjerne belønner den som trykker mest febrilsk på flest mulig knapper. Fight Night Round 3 er den rake motsetning. Her holdes et mer troverdig tempo, slik at blokkering og bevegelse faktisk blir ferdigheter du må lære å beherske. Videre tærer det på ressursene å fekte som om du har jordveps i shortsen. Det er sjelden mye som skiller en utmattet motstander fra å måtte kose med matta. Slagene blir trege og kraftløse, og forsvaret i slappeste laget. Her gjelder det altså å tenke først og slå etterpå.

Det hjelper heller ikke å dele ut juling om du ikke er i stand til å forsvare deg selv. Et hovent kinn gjør hodet ekstra utsatt for skade, et gjenklistret øye reduserer mulighetene til å blokkere, og blodige kutt kan i verste fall føre til at dommeren må blåse av kampen. Om forsvaret feiler har du likevel noen sekunder mellom hver runde på å lappe deg sammen så godt det lar seg gjøre. Også dette i et enkelt minispill, hvor høyre stikke må beveges i takt med ei stikke på skjermen.

Du kan selvsagt bokse ved å trykke på knappene, men noe av det interessante med spillet er hvordan nær sagt alt kan kontrolleres med de analoge stikkene. Den venstre stikka beveger kroppen, mens den høyre styrer nevene. De ulike slagene krever hver sine bevegelser. Slikt tar det riktignok noe tid å venne seg til, men følelsen av kontroll blir til gjengjeld en helt annen. Ved å holde en skulderknapp inne skifter du dessuten kjapt fra angrep til finkontrollerte blokkeringer.

Kontrollene er altså på topp, men også øynene får servering så det holder. Spesielt på Xbox 360, hvor bokserne rett og slett er skremmende troverdige. Muskler som strammer seg, ansiktsuttrykk som sporenstreks avslører både helsetilstand og sinnsstemning, blod og svette som sprutes utover i bitte små dråper. Riktignok kan de bevege seg nokså rykkete om du går fullstendig bananas med stikkene, men ellers er også animasjonene virkelighetstro. Etter å ha fått inn et knallslag kan du se i sakte film hvordan trykket fra boksehansken et lite øyeblikk ommøblerer ansiktet hans, mens spytt og blod spruter ut av munnen. Svært grafisk, meget troverdig. Kombinert med uhyggelige knaselyder gir det et sterkt inntrykk. Nei, dette er nok ikke et spill for de yngste.

Xbox-skjermbilde

Rett skal være rett, det ser lekkert ut på Xbox og PlayStation 2 også, men det blir naturlig nok ikke helt det samme. Det er for eksempel langt vanskeligere å lese boksernes kroppsspråk og ansiktsuttrykk her. Trolig er det nettopp derfor Xbox 360-versjonen kommer uten noen form for grafisk oversikt over liv og energi som standard. Du kan velge å slå det på om du vil, men det er ganske enkelt ikke nødvendig. På Xbox og PlayStation 2 er situasjonen stikk motsatt.

Når en bokser har fått så mye juling at han knapt kan holde seg oppreist, går spillet over i sakte film. I løpet av noen lange sekunder må en stakkar beskytte seg det han er kar om, mens kreftene regenereres. Et slag er ofte alt som skiller denne tilstanden fra en mer horisontalt henslengt positur. Den andre bokserens mål er selvsagt å stikke så mange kjepper i hjulene som mulig, og helst vippe fienden av pinnen med en skikkelig karamell. En gang i skuddåret vil du dessuten få inn et slag som setter motstanderen ut av spill noen sekunder. Kameraet skifter da til andrepersonsmodus (ja, du leste riktig). Gjennom din motstanders øyne får du erfare hvordan det er å være adressat for dine giftige knyttnever.

Slitsom musikk
Musikksporet, som nærmest utelukkende består av hip-hop, er derimot like ensformig på alle plattformer. Greit, det er småtøft en liten stund, men etter en fem-seks repetisjoner burde de fleste ha fått sin dose. Lydeffektene er det uansett lite å utsette på. Kommentatoren har hakk i plata, men det glemmer du fort når høyttalerne fylles med den berusende lyden av luft som forlater motstanderen etter et velplassert slag i mellomgulvet, i et kraftig men samtidig ynkelig stønn. Publikum, som tidligere var mest interessert i pausedamene, våkner til liv og gir deg belønning for strevet. De hyller deg. Det gjør faktisk treneren også, den baksetesjåføren.

Enspillerdelen byr i seg selv på mye god underholdning, spesielt i karrieremodusen, men det er også mulig å gjenskape en håndfull historiske kamper. Her får du hoppe direkte ned i bokseskoene til en av partene i en legendarisk kamp. I tillegg er det selvsagt mulig å sette opp kamper etter eget ønske. Plukk to boksere, en boksering, og fyr løs. Skal du få maksimalt ut av spillet bør du likevel utforske flerspilleraspektet.

Xbox-skjermbilde

Samtlige versjoner støtter to spillere på samme konsoll, men vil du spille over Internett også sier du? Her ser det dessverre ut til at godeste EA Sports har gått på en stygg teknisk knockout. Xbox 360 og Xbox har utmerkede flerspillermuligheter via Xbox Live. Du står klar i bokseringen på nulltid, adrenalinet pumper, og det er overraskende problemfritt å spille selv på tvers av kontinentene. Men hvordan fungerer det på PlayStation 2? Det må du nesten spørre en amerikaner om, muligheten er nemlig fjernet fra den europeiske versjonen. Vi har blitt avspist med mindreverdige versjoner før, nå blir vi det igjen. Betaler mer, får mindre. Småflaut.

Fight Night Round 3 leverer nevekamp av høy klasse. Oppgraderingene fra forrige versjon er verdt å glede seg over i seg selv, men spesielt imponerende er likevel steget over på den nye plattformen. Kampmotoren, kontrollerne, den ekstreme grafikken, lydeffektene, alt er med på å bygge opp under en nesten skremmende troverdig bokseopplevelse. Skap din egen bokser, og arbeid deg opp gjennom klassene, eller velg blant en bunke celebriteter. Vi savner kanskje George Foreman og et par andre, men det blir flisespikkeri. Her er det uansett rikelig med underholdning. Finn frem tannbeskytteren og vannflaska, og benk deg i sofaen.