Final Fantasy XV slippes i 2016, hvis vi har tolket denne uttalelsen riktig

Square Enix annonserer slippåret på en merkelig måte.

Square Enix

I et intervju på Gamescom-messen med GameSpot fortalte Final Fantasy XV-regissør Hajima Tabata at spillet skal slippes i 2016.

Velg et tall mellom 2015 og 2017

Vel, for å være helt presis gikk han mer rundt grøten enn som så. Da GameSpot spurte regissøren om de kunne få vite når Square Enix hadde planer om å annonsere en slippdato, svarte han:

Hund.

– I det minste kan jeg si at det ikke kommer til å slippes i år. Jeg tror vi kan fortelle det til dere når vi annonserer det rundt PAX Prime, på slutten av måneden.

Senere i intervjuet fulgte han opp denne vage uttalelsen med noe som sementerte en gang for alle at det er 2016 som er planlagt som slippår.

– Vi kan helt klart fortelle at det ikke kommer til å skje i 2017. Det kommer til å skje før det, fortalte Tabata.

Soldater.

Hvorfor han ikke bare sier «det kommer i 2016» aner vi ikke, men det er få andre måter å tolke disse uttalelsene på. Spørsmålet er om vi må leke den samme gjetteleken under PAX Prime i slutten av august også, bare med måneder og dager i stedet for årstall.

Ellers har ikke Gamescom bydd på så mye snadder for de som gleder seg til Final Fantasy XV. En kort trailer ble sluppet onsdag morgen, men den viste bare litt mer av konteksten for historien – monsterslakting og verdensutforsking var ikke på agendaen, tydeligvis.

Langtekkelig utvikling

Før spillet ble til det det er nå, gikk det under navnet Final Fantasy Versus XIII. Det var et spill preget av en uhyrlig lang og innesluttet utviklingstid, og mye av innholdet fra den gang har blitt skrotet. Fra spillet ble annonsert som et PlayStation 3-spill i 2006 tok det lang tid før Square Enix begynte å vise frem scener fra spillet, og selv da virket det som om det gikk trått for prosjektet.

Bil.

Under E3 2013 fortalte Square Enix at spillet hadde fått et nytt liv som Final Fantasy XV, under ledelse av Hajime Tabata sammen med Tetsuya Nomura. Prosjektet ble gjort om til et PlayStation 4- og Xbox One-spill.

Les også
Anmeldelse: Final Fantasy XV

I 2014 var Nomura ferdig med sin rolle i prosjektet, og gikk over til å lede utviklingen av Kingdom Hearts III. Ifølge den nye videoen ble det da gjort en del vurderinger av hva som skulle være med og hva som skulle kastes ut. Det er denne prosessen som skal ha ledet til mange av endringene.

Vi tok en titt på demoen av spillet i mars »

Den nye Dawn-traileren. (Video. Square Enix)

Siste fra forsiden