Final Fantasy X

Squaresoft er tilbake med spill nummer 10 i den etter hvert så kjente serien Final Fantasy. Selv om det er laget mange titler i denne serien betyr det ikke at kvaliteten er dårlig, heller tvert imot. Squaresoft mestrer faktisk å fornye serien hele veien og ingen av spillene er like når det gjelder steder, karakterer og ikke minst historie. Final Fantasy X kommer som DVD. Dette gir stor lagringsplass og muligheter for mye nytt.

Større muligheter med våpnene
I Final Fantasy X kan du bytte utstyr midt inne i en kamp, og dette er nyttig om du kjemper mot fiender av flere elementer. Denne funksjonen satte jeg veldig godt pris på, og det gir en helt ny dypde i spillet med tanke på taktikk. Våpnene dine kan inneholde en eller flere elementer, akkurat som fiender og magi. Et sverd som er "fire elemental" gjør derfor mer skade mot "ice"-fiender, men på den annen siden, kjemper du mot flere fiender og noen av disse er av forskjellige elementer, er det ikke lurt å bruke det samme sverdet mot alle. Beskyttelsen din kan også være "elemental" og du vil da kunne bli immun eller resistant mot et element, på samme måte som "elemental"-fiender. Du skaffer deg utstyr som vanlig ved å samle penger i kamp, og dra til en butikk for å kjøpe. I tillegg kan du finne våpen og beskyttelse på fiender du dreper, men disse er vanligvis ting du gjerne har, eller allerede har hatt mulighet til å kjøpe i en butikk. I motsetning til andre spill i serien har jeg også funnet flere våpen med samme navn, men ulike egenskaper, så det gjelder å passe på. Kister og andre bokser som er plassert rundt om i Spira inneholder alltid ett eller annet og kan være verdt å åpne, siden du kan finne alt fra helsedrikker og motgift, til våpen og andre verdifulle ting i dem.

En annen ting som kan være nyttig å vite er at noen fiender har panser, og derfor bare tar minimalt med skade fra vanlige våpen. Du må da enten bruke magi, eller du kan bruke våpen med stor gjennomslagskraft (piercing). Skal du vite hvilke elementer fiendene tilhører, og hvor raske de er, må du bruke ting med sensor- eller scan-evne. Disse to evnene avslører denne informasjonen og viser den på skjermen når du holder markøren over en fiende. I kamp kan du gjøre mer enn å bytte utstyr, du kan f. eks. skifte medlemmer i gruppen din med noen som står på sidelinjen. Du kan også prøve å stikke av fra kampen, men merk at dette ikke alltid lykkes. Dette med å bytte medlemmer i kamp er meget nyttig, og jeg bruker dette hele tiden. Møter du en rekke fiender med magi hadde du ikke klart deg uten denne muligheten.

Spesielle evner som du kanskje kjenner igjen fra noen av de andre Final Fantasy-spillene er evnen til å stjele fra fienden, eller kanskje til og med rane dem. Forskjellen på et tyveri og et ran er i dette tilfellet at du angriper samtidig som du tar en tilfeldig item i et ran. I tyverier får du bare sjansen til å ta en tilfeldig item fra en fiendene. Du kan også sette personer i gruppen til å blokkere alle fysiske angrep mot andre medlemmer, men kravet er selvsagt at personen må ha lært seg denne evnen først. Alt dette er ting du kan lære gjennom utviklingssystemet. Enkelt sagt å gå opp level.

Jeg har spilt i gjennom en del spill i denne serien og må si at Final Fantasy X er et av de bedre. Med store kamper tidlig i spillet og hele tiden noe nytt som avsløres er det vanskelig å legge fra seg spaken når du først har begynt. Det skal nevnes at Final Fantasy X har satset på kvalitet framfor kvantitet da spillet ikke er like stort som f. eks. Final Fantasy VII. Som et eksempel kan du bare få tak i fem Aeons. Det er regnet ca. 50 timer gameplay til Final Fantasy X, men for å sammenligne med Final Fantasy VII, som hadde 80 timer gameplay, blir det lite. Dette er allikevel ikke noe stort problem da spillet klarer å fenge en gamer i lang, lang tid. Pluss at du skal bruke langt over 50 timer for å få med deg alt som er å se og finne.

Spillet inneholder et minispill, slik som kortspillet i Final Fantasy IIX. Denne gangen skal du spille Blitzball, en blanding av håndball og fotball, bare under vann! Du kan etter en stund velge "play blitzball" fra den etter hvert så kjente save spheren. Reglene er ikke mange og spillet er enkelt. To lag på hver sin side av banen og en ball på midten. Her er det om og gjøre å spille taktisk og sentre til medspillere så ofte du kan for å få muligheten til å score mål. Alle spillerne har sin egen statistikk. Noen er gode til å blokkere, mens andre igjen er best til å sentre, eventuelt skyte på mål. Du kan, etter å ha spilt den første kampen, prøve å rekruttere spillere til laget ditt ved å snakke med dem Alle personene du møter rundt omkring kan i teorien være en blitzball-spiller. Hvis du har tenkt å få det beste laget og vinne ligaen bør du snakke med flest mulig. Spillerne dine kan også lære seg spesielle angrep når de spiller, og alle har muligheten til å bli bedre i form av levels. Blitzball slo ikke riktig ann til meg, og iallfall ikke like mye som kortspillet i Final Fantasy IIX, men er et fint tillegg til det vanlige spillet da det gir deg muligheten til å drive med noe annet en gang i blant.