Final Fantasy X

Squaresoft er tilbake med spill nummer 10 i den etter hvert så kjente serien Final Fantasy. Selv om det er laget mange titler i denne serien betyr det ikke at kvaliteten er dårlig, heller tvert imot. Squaresoft mestrer faktisk å fornye serien hele veien og ingen av spillene er like når det gjelder steder, karakterer og ikke minst historie. Final Fantasy X kommer som DVD. Dette gir stor lagringsplass og muligheter for mye nytt.

Symfoniorkester
Musikken i Final Fantasy-spillene har alltid vært et kapittel for seg selv. Square satte opp et eget symfoniorkester for å lage musikken til Final Fantasy III (Europa). Den uslåelige Manga Mania-musikken går jeg aldri lei av. Perfekt tilpasset hver situasjon og passe koselig, som hele tiden skaper den rette stemningen. Dette er beholdt ganske bra også i Final Fantasy X. I et slikt spill er det lite med generelle lyder, men alle effekter og angrep har sine egne lyder som passer godt sammen med resten. Dette gir spillet alt i alt et ganske bra lydbilde. Square har også lagt til stemmer på personene i Final Fantasy X og dette gjør det enda bedre fordi det gir karakterene en mer personlig "feeling".

Negativt?
Selv har jeg spilt i giennom nesten alle Final Fantasy-spillene, og har valgt meg ut mine favoritter i den etter hvert så store serien. Noe jeg etter hvert da har merket meg er at det alltid er en og annen plass i alle Final Fantasy-spillene hvor, i alle fall jeg, klarer å sette meg fast noe grusomt. Dette enten på grunn av en fiende eller boss, men noen ganger rett og slett fordi jeg ikke finner ut hva jeg skal gjøre videre. I Final Fantasy X synes jeg personlig det er alt for mange slike plasser hvor du bare står der og lurer på hvor eller hva du skal. Fiendene er også generelt litt for enkle, og jeg har enda ikke dødd en eneste gang. Legger du dette sammen med at spillet er "bare" ca 50 timer langt så kan det bli litt for lite for de aller største rollespill-entusiastene. Jeg merket meg at spillet hakket i enkelte sekvenser. Modellene sto og flyttet på seg uten noe mening. Dette er ikke noe problem til vanlig, men er med på å dra ned helhetsinntrykket.

Alle som har spilt et rollespill av denne typen har vært borti en eller annen form for berserker-mode. Da vanligvis etter at din karakter har fått en del juling, og du kan slå tilbake med en eller flere spesielle angrep som er mye kraftigere enn de vanlige. I Final Fantasy X heter dette "overdrive", og denne kan lades opp på flere måter alt etter hvordan type karakter du er. "Stoic" er standard her og alle starter med denne. Du øker da "overdrive" etter hvert som karakteren din tar skade. Enkelte Aeons er av typen warrior og øker "overdrive" når de selv gjør skade på motstanderne. Warrior er også noe som kan velges av karakterene dine etter hvert, men dette er basert på hvordan spillestilen din er. En som holder seg defensiv og bruker hvit magi vil f.eks. ikke kunne velge "warrior overdrive".

Final Fantasy X er et bra spill med jevnt over god kvalitet på de fleste områder. En fin historie sammen med nydelig musikk som hjelper til å øke innlevelsen er positivt. Til tross for dårlig lipsync er stemmer på karakterene noe jeg lenge har ønsket og dette trekker opp. Spillet er muligens noe kort, men det er definitivt verdt pengene og vil gi mange timer med underholdning. Er du skikkelig fan av serien må du selvsagt bare ha spillet, og kanskje du feller en liten tåre i blant av de typiske Final Fantasy-øyeblikkene.