Final Fantasy X

Squaresoft er tilbake med spill nummer 10 i den etter hvert så kjente serien Final Fantasy. Selv om det er laget mange titler i denne serien betyr det ikke at kvaliteten er dårlig, heller tvert imot. Squaresoft mestrer faktisk å fornye serien hele veien og ingen av spillene er like når det gjelder steder, karakterer og ikke minst historie. Final Fantasy X kommer som DVD. Dette gir stor lagringsplass og muligheter for mye nytt.

Denne gangen er det verdenen Spira som er under konstant angrep fra et monster kalt Sin. Hovedpersonen Tidus er en berømt blitzball-spiller. Tidus er på vei til kamp og møter fans på veien, og slik starter faktisk spillet.. Det hele ser tilsynelatende ganske rolig og avslappende ut, men så snart kampen kommer i gang skjer det ting. Byen, som for øvrig heter Zanarkand, blir angrepet av Sin. Alt dette foregår i flere filmsekvenser som er i velkjent Square-kvalitet. Før du begynner må du velge en av to måter å avansere i level-systemet på. Det er en avansert, og en enkel utgave av dette systemet. Jeg tror det avanserte systemet er hva Squaresoft egentlig hadde planlagt for spillet, men for ikke å skremme nye spillere la de til en forenklet versjon. Hva du velger er smak og behag.

I motsetning til de forrige spillene er også verdenen 3D-rendret. Dermed er det farvel til stillestående bakgrunnsbilder, eller backdrop som det kalles. Dette betyr at du får en "ekte" 3D-verden å bevege deg i, pluss at kampene foregår på samme sted som resten. Tidligere var det separate "arenaer" for kamp, og selv om disse var tilpasset området du var i ser det mye bedre ut nå. Guardian Forces, eller GF som dem ble kalt er ikke tatt med i FFX, men isteden har vi fått Aeons, mektige skapninger som kan påkalles av en summoner. De tar da over plassen til karakterene i kamp og styrer et enmanns-show mot fiendene.

Aeons finner du i de forskjellige templene rundt om i Spira og det er bare Yuna i gruppen din som kan bruke slike. Det finnes bare en av hver Aeon, og hvis du er i kamp mot en annen summoner og bruker en Aeon kan ikke den andre kalle på samme skapningen. Aeons tåler ikke så mye juling, og har mindre liv enn mange av karakterene dine etter hvert som du kommer lenger ut i spillet. Fordelene er likevel mange ved bruk av Aeons i kamp, siden disse er immun mot forgiftning, forsteining og lignende. Hvis en Aeon dør i kamp må den leges før den kan påkalles igjen. Dette skjer over tid, eller når du besøker en save sphere. Save sphere er plassen du lagrer spillet på og det finnes mange slike over hele Spira.

De fire elementene
Noe som etter hvert begynner å bli ganske vanlig i denne typen spill er forskjellige elementer. I Final Fantasy X er det brukt fire stykker. Disse er: "Fire", "lightning", "water" og "ice". "Fire" og "ice" er motsetninger, og det samme er "lightning" og "water". Dette vil i praksis si at en fiende som er "fire elemental" vil ta mer skade av "ice"-baserte angrep, men på den andre siden vil samme fiende få mer liv av "fire"-angrep. I noen tilfeller stemmer ikke dette helt da fienden kanskje har "fire ward" og da bare mister 50%.

Du finner flere klasser blant spillets karakterer. Kriger, summoner og magiker er de groveste inndelte klassene. Magien er igjen delt inn i to typer: Hvit og sort. Hvit er livets magi og inneholder alle magier som gir liv, gjenoppliver folk fra de døde og kurerer gift og andre negative effekter. Sort magi er det motsatte og inneholder de fire elementene i tre forskjellige grader, samt andre effekter som gift, forsteining, søvn med flere. Krigeren er min favoritt i dette spillet, men magikeren er den med klart mest makt. Tror jeg liker krigeren etter Sepiroth som spiller en stor rolle i Final Fantasy VII. Synet av en mørk og mystisk person med et stort sverd er bare mye kulere enn en magiker, er du ikke enig? I Final Fantasy X er det ikke lenger levels, men kan ikke si jeg ble skuffet av den grunn. For hver gang du går opp en "level" får du et poeng som kan brukes til å flytte rundt på et slags brett. Her kan du lande på spesielle felt som sammen med forskjellige items (også kalt gems), kan gi deg mer liv, flere evner etc. Dette er et meget bra system og gir brukeren mer kontroll over hva som skal økes og ikke.