Fire Captain

Fire Captain simulerer livet som brannmann. Her får du kjempe mot alle utfordringene en ekte brannmann vil møte. Vel, nesten alle. Du slipper nemlig å redde katter ned fra trær.

Urettferdig! Et annet problem er skriptingen. Som i forgjengeren har utviklerne forsøkt å gjøre hvert brett mer interessant ved å legge inn forhåndsdefinerte hendelser. Det vil si at når du føler du har full kontroll, skjer det gjerne noe farlig et helt annet sted på kartet, og situasjonen blir helt åpen igjen. Noen ganger fungerer disse hendelsene godt og naturlig, men andre ganger føles det som om utviklerne benytter seg av skitne triks for å motarbeide spilleren. Det er greit at flammer er uforutsigbare, men når en brann du vet du har slukket for lenge siden plutselig fører til en kraftig kjedeeksplosjon som setter et helt nytt område i flammer, bare fordi utviklerne hadde planlagt at det skulle skje, føles det ikke helt rettferdig. Når en ungdomsgjeng setter fyr på et hus samtidig som du kjemper mot en annen brann, føles det også som et spark under beltestedet, og det er lett å bli frustrert.

Fire Captain inneholder fire små kampanjer som hver har tre store oppdrag, og variasjonen er god. Du får kjempe mot en rekke ulike typer branner og blir satt til å løse mange forskjellige slags variasjoner. En brann i et naturreservat krever nødvendigvis en annen strategi enn en brann i et fabrikkområde, og en brann i et oljeraffineri byr på helt andre utfordringer enn en brann i et boligområde. Spillet er ikke direkte stort, med tanke på at det kun er tolv ulike oppdrag, men det tar likevel noen timer å komme gjennom dem. Dessuten inviterer spillet deg til å prøve et oppdrag på en høyere vanskelighetsgrad etter at du har fullført det en gang, noe som ofte kan by på en interessant og spennende utfordring.

Sosiale brannmenn Fire Captain kommer med to ulike flerspillermodus, og disse virker svært interessante. I den ene modusen styrer hver spiller sitt eget brannkorps, og starter på sin spesielle del av kartet. I den andre modusen må de dele på enhetene, noe som gjør kommunikasjon og samarbeid ekstra viktig. Dessverre har det ikke lykkes oss å finne noen å spille mot i løpet av tiden vi har hatt inne til testing (det hjelper heller ikke at systemet for å lete etter spill online er rimelig begrenset), så denne delen av spillet har vi ikke vært i stand til å bedømme. Flerspillerkonseptet virker i alle fall rimelig spennende, og det hadde definitivt vært artig å få mulighet til å teste det i aksjon. Hvis du har lyst på en utfordring er det forøvrig mulig å spille de kooperative brettene alene.

Presentasjonen er jevnt over ganske god. Grafikken er flott og detaljert, og spillområdene er alle interessante og unike. Spillets grafikkstil minner faktisk litt om det jeg husker fra de avanserte modelljernbanene jeg suglet over i Märklin-katalogen da jeg var barn. Brannene virker overbevisende, og brannbilene ser autentiske og kule ut (du kan forøvrig selv velge hvilken nasjonalitet du skal representere, og alle nasjonalitetene har sine egne uniformer og kjøretøy). Det eneste som trekker litt ned er at mange av spillområdene virker litt statiske og livløse.

Det som skjer på lydsiden er stort sett veldig forutsigbart, og lydbildet under spillingen preges av flammene og en mer eller mindre panikkslagen "forteller" som kommer med muntlige oppdateringer underveis. Alle lydene høres autentiske ut, men ingen av dem er særlig interessante, og det er vanskelig å ikke føle at utviklerne kunne gjort litt mer ut av lydsiden. Det spilles heller ikke noen musikk underveis, det lille som er av musikk spilles kun mellom oppdragene.

Konklusjon Fire Captain er, som forgjengeren, et spill som burde vært mye bedre enn det er, men som likevel klarer å underholde nok til at det er verd et kjøp om du ønsker deg et litt annerledes strategispill. Konseptet er fortsatt like forfriskende som før, og mange av de irriterende elementene originalen slet med har blitt rettet opp. Spillet er kanskje litt kort, men det inviterer til at du prøver samme oppdrag flere ganger for å få så god poengsum som mulig, noe som kan være overraskende underholdende til tider.