Fire Chief

Brannfolk har nytt godt av en kraftig popularitetsbølge i de senere årene, noe som kanskje ikke er så rart med tanke på det spennende og utfordrende yrket de har. Nå har du sjansen til å oppleve brannfolkenes verden på nært hold.

Kunne vært bedre
Fire Chief inneholder som sagt ti oppdrag, noe som er litt lite. Spillets varighet kunne blitt økt ved at utviklerne hadde inkludert en editor hvor du selv kunne lagd dine egne oppdrag, eller ved at utviklerne hadde inkludert et slags sandkassemodus der du kunne målt deg selv mot dynamiske flammer uten irriterende skripting. Dessverre er ingenting av dette inkludert, og selv om de ti oppdragene er ganske drøye blir spillet en lettvekter med tanke på varighet. Etter hvert oppdrag får du karakterer basert på hvordan du utførte jobben din, og dette gjør nok at noen vil spille enkelte oppdrag flere ganger for å få bedre karakterer.

Selv om det har blitt mye fokus på de negative aspektene ved spillet i denne omtalen må det presiseres at Fire Chief jevnt over er et ganske så underholdende spill. Gameplayet er overraskende intelligent, og oppdragene overraskende varierte. Det at situasjonene ofte føles litt for konstruerte hindrer ikke spillet i å engasjere. Ofte er gameplayet svært intenst, og gir deg virkelig følelsen av at valgene dine betyr mye.

Grafikken i Fire Chief er i 3D, og generelt svært godt gjennomført. Takket være gode modeller og teksturer ser miljøene svært realistiske ut, og når flammene slikker over dem tar de synlig skade. Spillet inneholder brannmenn og utstyr fra fire ulike land: Tyskland, Frankrike, USA og Storbritannia. Forskjellene er rent visuelle, og spillbarheten blir ikke påvirket av om du velger tyske eller franske brannmenn, men det er uansett en artig liten detalj. Hvis du synes tyskerne har den tøffeste tankbilen og amerikanerne har den tøffeste stigebilen kan du uten problemer lage en internasjonal brannstyrke.

Lyden er mer gjennomsnittlig. Spillet starter med en dramatisk (men ikke særlig minneverdig) tittelmelodi, men når spillet begynner er det ingen musikk. Stemmen som brifer deg foran hvert oppdrag høres litt stiv ut, men det er for så vidt ikke noe problem. Lydene inne i spillet er helt greie, og lyden av sprakende flammer høres ganske autentisk ut. De som spiller ofrene som roper etter hjelp kunne imidlertid gjort en bedre jobb, da de ikke akkurat høres panikkslagne ut. Spillet kunne generelt tjent på litt mer variasjon på lydsiden, og bakgrunnsmusikk hadde heller ikke vært å forakte.

Monte Cristo, som har laget spillet, er en utvikler med en lang rekke middelmådige og til dels dårlige spill bak seg. Fire Chief bryter denne rekken, og er et artig spill som de fleste vil like. Det inneholder dessverre for mange frustrerende elementer og er litt for kort til at det kan bli et av årets storspill, men det inneholder også nok gode idéer og godt gameplay til at de som kjøper det ikke vil bli særlig skuffet. Fire Chief er også klart bedre enn det eneste liknende spillet på markedet i dag (Emergency 2), og er derfor et godt valg hvis du er ute etter et litt annerledes strategispill.