Firestorm Programmable Gamepad

Når Xbox først kom var utvalget av kontrollere noe smalt, for å si det sånn. Du hadde valget mellom å bruke Microsofts gigantkontroller eller å la være å spille i det hele tatt. Det tok heldigvis ikke lang tid før andre produsenter kom på banen med sine egne kontrollervarianter.

Noen var bra, andre var heller dårlige. Så kom Microsoft med en ny kontroller selv, Controller S. Med denne fikk vi en tilnærmet perfekt kontroller, en av de beste laget til noen konsoll. Til tross for dette er det fortsatt en del firmaer som prøver å lage den ultimate kontrolleren til Xbox. Vi har denne gangen valgt å kikke på Thrustmaster sitt tilskudd til det lavere prissjiktet: Thrustmaster Firestorm Programmable Gamepad.

Dette er en kontroller som stiller seg i nederste prissjiktet når det gjelder utstyr til Xbox. Den koster under 200 kroner i butikken og er med det en god del billigere enn Microsoft sine egne pads. Kontrolleren kom pakket i typisk håpløs krympeplast. Det er få ting som er verre enn å prøve å åpne sånne pakker som det. Om ikke annet så den jo flott ut der den lå inne i plasten sin. Etter å ha klart å jobbe oss inn i pakka med sveiseapparater, kniv, øks og det som ellers trengs for å åpne dem koblet vi den like godt til Xboxen.

Ligger som støpt
Formen på denne saken er ikke aller verst. Den har ganske smale vinger til å holde i, men de er deilig avrundet og kontrolleren ligger godt i hånda. Vekten er grei nok, og for en med normale, voksne hender, ligger alt av knapper og spaker perfekt til. Kontrolleren har naturligvis en vibrasjonsmotor, men denne er av skralleste mulige type. Når den ristet litt hardt kunne vi høre ogo merke skrangling fra kontrollerens indre. Det hørtes løst og billig ut, og vi valgte til slutt å slå av hele vibrasjonen. Nå skal det legges til at spillet vil spilte produserte ganske kraftige vibrasjoner. I en del andre spill kan det hende den fungerer bedre, men at den er simpel og billig er det uansett ingen tvil om. Det er vel kanskje ikke all verdens en kan forvente seg til rundt 150 kroner.

Avtrekkerne er av den runde typen, de er nesten helt buede foran. Hva man foreterekker her er en smakssak, vi for vår del foretrekker noe mer i stil med det som sitter på Controller S. En litt flatere og mindre buet avtrekker, dette gir nemlig bedre grep og dermed bedre kontroll i spill. I bruk er avtrekkeren helt grei om enn muligens litt stram. Fjæringsmotstanden kunne vært litt lettere. Motstanden er jevn og fin hele veien. Vi merket et lite knepp nesten i slutten av responsområdet på den ene avtrekkeren, omtrent som på en GameCube-avtrekker. Hvorfor det var der vet vi ikke, men vi gjetter på at det er en liten produksjonsfeil på vår kontroller.

Soppformede styrestikker
Nå har avtrekkerne fått gjennomgå litt, hvordan er det så med resten av kontrolleren? På en Xbox kontroller bruker man styrestikkene mest av alt, derfor er det viktig at disse er så gode som overhodet mulig. Her har Thrustmaster valgt å prøve en litt annen vri enn Microsoft. De har valgt å droppe tommelgropa i styrestikkene, og heller valgt en soppformede varianter, uten noen som helst å ?holde? i på toppen. For å likevel gi litt hold til stikkene har man laget dem i et slags hardt gummimateriale. Dette er igjen svakt teksturert. Av alle ting føles det litt som fløyel og gir grei friksjon på stikkene. Det går greit til den konstruksjonen, men varianten du finner på Controller S er bedre. Også Logitech gjorde samme vri på sin Cordless Xbox Controller, og heller ikke der var det særlig vellykket. Til stikkenes forsvar skal det sies at de har perfekt høyde og motstanden i dem er flott. De er også meget presise i bruk, noe som kom godt med når vi skulle slingre oss gjennom svingene i ørkenen i det vi spilte rallyspill. Knappefunksjonen de har ved at du trykker spakene ned var også god, ikke for hard slik at de blir vanskelige å bruke, og heller ikke for løs slik at du risikerer å trykke den ned når du ikke vil. Spakene har en litt dårlig form, men resten av funksjonene i dem er helt i toppklasse.

Så over til noe helt annet, eller kanskje ikke. Vi har tatt for oss stikkene, hva som med den andre styringskontrollen? Heldigvis har ikke Microsoft gått i samme fella som Nintendo og laget en helt latterlig liten og fullstendig ubruklig d-pad. Følgelig holder andre produsenter seg også til å lage gode, store d-pads til Xbox. Thrustmaster er intet unntak. En ting var svært negativt med Controller S fra Microsoft, det var d-pad. På Controller S var den kantete og vond i bruk. På denne kontrolleren er den et av de beste salgsargumentene. Her har man valgt å gå for en akkurat passe stor og akkurat passe avrundet d-pad. Man har droppet alt som heter skarpe kanter, som raskt kan gi vonde vannblemmer hvis en spiller mye. Den er presis i kontrollen om enn litt for fast. Det er lett å merke hvilken vei en peker ettersom den har ganske markant retningsfølelse. Kort og godt et godt salgsargument.

Det eneste som da gjenstår er knappene på kontrolleren. Du kommer ikke langt uten A, B, X og Y. For ikke å snakke om de ofte oversette hvit/svart-knappene. Knappene sitter ganske likt plassert som på den originale Xbox-kontrolleren. Altså i en skeiv diamant med hvit/svart skrått plassert over diamanten. Dette er en løsning vi har vondt for å svelge. Denne skeive diamanten er mye dårligere i bruk enn den klassiske løsningen man finner på Controller S eller PlayStation-kontrollerne. Her kunne man altså med fordel valgt en annen og mye bedre løsning. Plasseringen av hvit og svart knapp skrått over til høyre for diamanten er en helt grei løsning, her er den faktisk bedre enn på den original kontrolleren fra Microsoft. De ligger lettere til, lenger ut mot kanten, og er derfor mye lettere i bruk. Knappene er av typen ganske glatt gummi. Det gir akkurat passe motstand og så lenge du ikke er for svett på fingrene gir gummien akkurat god nok friksjon slik at fingrene holder seg der de skal være. De kunne muligens vært en liten anelse større, men dette er også en smakssak. Start og back er plassert over hverandre midt i kontrolleren og ligger lett til.

Dette er en kontroller i billigste sjiktet. Blar du opp mellom 130 og 175 kroner kan du ta den med hjem og koble opp. Vi har brukt kontrolleren en stund og er passe fornøyd. Den er ikke blant det beste vi har prøvd, men heller ikke den verste. Denne kontrolleren er helt klart ikke god nok til å bytte ut Controller S eller den originale kontrolleren med. Stikkene har en litt dårlig form, men er samtidig veldig presise og fine. Avtrekkerne er litt for runde for vår smak og muligens hakket for stramme. Knappene føles gode ut, men ligger litt teit plassert i forhold til en vanlig klassisk diamantform. D-paden på denne kontrolleren er blant de beste vi har prøvd, og med tanke på den lave prisen er den utrolig god. I det store og det hele er denne kontrolleren grei å ha som en reservekontroller hvis du får besøk av venner og kjente som vil spille litt. Ikke minst med tanke på den lave prisen er den et glimrende kjøp som reservekontroller. Vi synes faktisk at denne kontrolleren er et bedre kjøp enn blant annet Logitech sin trådløse kontroller, uten at det egentlig sier så veldig mye. Trenger du en ny kontroller og lever på et ganske trangt budsjett er dette kontrolleren for deg.