Sniktitt

Flight Simulator 2004

På tide å få litt luft under vingene igjen. Microsoft Flight Simulator er igjen tilbake, nå i 2004-innpakning og klar til avgang. Selv om flyspillet blir lansert i nye utgaver med jevne intervaller, hvor de kosmetiske forskjellene vanligvis er de mest fremtredende, er det denne gangen blitt gjort "det lille ekstra" for å gjøre stas på flyserien.

Side 1
Side 2
Side 3

Historiske merkverdigheter
Som kjent følger det med en rekke forhåndsdefinerte flyturer du kan prøve deg på. Dette er ruter som designerne allerede har satt inn, komplett med beskrivelser på hvordan det hele skal skje, og av og til forskjellige variabler du må oppfylle (slik som å måtte fly over hundre meter med flyet til Wright-brødrene). Som tidligere nevnt er det en god del av disse i Century of Flight, og de fleste tar for seg historiske flyvninger som menneskeheten virkelig har å være stolte over. Du kan jo selv velge om du vil fly de 136 timene det tar å reise fra London til Australia i det berømte kappløpet, men bare at muligheten ligger der for deg å ta er en god følelse. Som alltid finnes det mange av disse flyvningene som er uavhengig av historisk relevanse, slik som å skulle fly post fra forskjellige steder i verden, men hovedvekten i Century of Flight er naturligvis det historiske rundt fly og flyvning. Microsoft har også hyret en talentfull flyekspert som skriver opp og ned om alle de historiske flyene gjennom tidene. Kanskje ikke spesielt nyttig for alle, men noen vil sette pris på historieleksjonene og alt det det du faktisk kan lære av dem.

Microsoft har også lagt inn muligheten til å snakke med tårnet, men selv om dette er en funksjon som ble introdusert i en tidligere tittel i serien, har den blitt forbedret i Century of Flight. For de uinnvidde er ATC-systemet (Air Traffic Control) det som får deg trygt i havn når du eventuelt flyr fra Gardemoen til Las Palmas for din årlige sydenreise. Det er flytårnet som klarerer alle lettinger og landinger, og hjelper passasjerflyene kommer fra punkt A til punkt B. I Flight Simulator kan du oppleve hele denne samhandlingen mellom tårn og cockpit ved hjelp av kommandoer som aktiveres via tall-tastene. Du kan eksempelvis be om å bli guidet til den flyplassen du skal til, og flyvelederne vil fortelle deg retning og høyde du skal ha underveis på turen. Du kan også høre samtaler mellom andre fly og tårnet, og tidvis ber tårnet deg si i fra når du ser noen av de andre flyene visuelt. Flyopplevelsen i Flight Simulator har blitt så mye mer enn bare å fly, og realismen begynner å bli gjennomsyrende i hele produktet. Og ja, det er positivt.

Rikt på lærdom, kvalitet og moro
Mange tilhengere blir aldri så lite fornærmet hvis du kaller Flight Simulator for "et spill". Per definisjon er det kanskje ikke det, heller. Det handler ikke om poeng, oppdrag eller noen form for historie, men er helt og holdent en flysimulator for flyentusiaster. Uavhengig om en bør kalle det et spill eller en simulator, går seriens kompleksitet en proporsjonal gange sammen med brukervennlighet. I Century of Flight finner du et særdeles velutviklet hjelpesystem, som i trykket form trolig ville være på størrelse med Bibelen. Her kan du lære alt det er å lære om å bedrive flyging i Flight Simulator, og du blir hjulpet av nyttige videosekvenser og mengder av tekst. Herligheten kalles "The Learning Center" - læresenteret - og er utvilsomt en livredder for alle andre enn de mest hardbarkede simulatortilhengerne. Century of Flight baner veien videre for serien, men tar riktig nok små steg i stedet for store hopp. Forbedringer i tittelens mange funksjoner kommer godt med, og det blir bare lettere for nykommere å kave seg inn i morsomhetene. Det er fremdeles Flight Simulator, uten bomber og raketter, men stappfullt av funksjoner som flyentusiaster vet å sette pris på.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden